בקשה לפטור ממכרז: התקשרות המשך נוספת של רשות החברות הממשלתיות עם ענבל חברה לביטוח [בחירת ‘נבחרת דירקטורים’ חדשה בחברות הממשלתיות]

הגוף המפרסם: משרד האוצר/רשות החברות הממשלתיות

שם הספק: ענבל חברה לביטוח בע”מ [“ענבל חברה לביטוח בע”מ הוקמה כחברת ביטוח ממשלתית בינואר 1978, והיא משמשת כזרוע ביצוע מקצועית ומובילה של ממשלת ישראל בכלל ומשרד האוצר בפרט, במגוון פעילויות”]

מהות ההתקשרות: בחירת ‘נבחרת דירקטורים’ חדשה [“ההתקשרות משמשת עבור עבודת פיתוח, עריכת הליך תואם נבחרת עבור מועמדים שבחרו השרים שלא במסגרת הנבחרת, אחזקת המערכת הממוחשבת, איתור ומיון של מועמדים בדירקטוריונים”]

התחלת ההתקשרות: 7 במארס 2020; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2021

החלטה: אושר ע”י וועדת הפטור המרכזית [משרד האוצר/החשב הכללי]

הערות: בנימוקי וועדת הפטור המרכזית נאמר בין היתר כי “מאז נובמבר 2013 עורכת רשות החברות הממשלתיות הליך פומבי, תחרותי ושוויוני המכונה “נבחרת הדירקטורים” במסגרתו מאותרים מועמדים לתפקיד דירקטורים מקרב הציבור בחברות הממשלתיות. מטרת ההליך הוא לאתר את המועמדים המנוסים והמתאימים ביותר לתפקיד, תוך פתיחת הזדמנות שווה לכלל הציבור.

“ההתקשרות זו היא חלק מהסכם המסגרת בין ממשלת ישראל לחברת ענבל הקיים משנת 2011 . התקשרות זו הוארכה והורחבה מספר פעמים עד ליום 31 באוקטובר 2020.

“בשנת 2019 לא הוקמה נבחרת חדשה ולכן ההתקשרות שימשה לצורך בדיקת תאומי נבחרת, תמיכה במחשוב ועבודה שוטפת של עדכון קריטריונים, פרופילים ומערכות המחשוב. בשנת 2020 גם כן לא הוקמה נבחרת בשל הבחירות ואי הוודאות התקציבית.

“כעת, צוות הרשות עובד מול שר הדיגיטל על יציאה לבחירת נבחרת חדשה.

“תפקיד הדירקטור בחברה ממשלתית הינו תפקיד מורכב ביותר, המחייב, ככלל, הבנה עסקית וניסיון ניהולי, אשר משליכים ישירות על יכולתן של החברות הממשלתיות שהינן נכס ציבורי חשוב, לפעול באופן יעיל ואפקטיבי ולעמוד במטרות לשמן הוקמו. נבחרת הדירקטורים נועדה לסייע לשרים ולהביא לבחירתם של המועמדים הראויים ביותר לתפקיד דירקטור בחברות בממשלתיות. הליך זה מקובל במדינות מערביות רבות ומניב תוצאות חיוביות.  מאז כינונה של נבחרת הדירקטורים מינו השרים יותר מ- 550 דירקטורים מתוך הנבחרת.

“ההתקשרות משמשת עבור עבודת פיתוח, עריכת הליך תואם נבחרת עבור מועמדים שבחרו השרים שלא במסגרת הנבחרת, אחזקת המערכת הממוחשבת, איתור ומיון של מועמדים בדירקטוריונים.

“ביום 7 ביוני 2020 התקבלה החלטת ממשלה מס’ 56 שעניינה הקמת משרד הדיגיטל הלאומי ותיקון החלטות ממשלה, במסגרתה הועברה רשות החברות הממשלתיות ממשרד האוצר למשרד הדיגיטל הלאומי.

“לאור מעבר זה ומאחר וכאמור לעיל החברה הוגדרה כזרוע ביצוע של משרד האוצר, בהתאם להוראות תקנה 3(5)(ב) לתקנות חובת המכרזים נדרש אישורה של ועדת הפטור של משרד האוצר, המשרד של השר הממונה על החברה, לביצוע התקשרות של הרשות עם החברה”.

הערת עורך Read IT Now: ב- 10 במארס 2021 ניתנה החלטה של בית-המשפט העליון בבג”ץ  1227/21 שהגישה התנועה למען איכות השלטון בישראל נגד שר הסייבר והדיגיטל הלאומי דוד אמסלם, רשות החברות הממשלתיות, הוועדה לבדיקת מינויים לפי חוק חברות הממשלתיות והיועץ הממשלתי לממשלה ד”ר אביחי מנדלבליט.

כבוד השופט יצחק עמית כתב בהחלטתו מיום 10 במארס 2021:

” עניינה של העתירה דכאן בהוראתו של המשיב 1 [השר דוד אמסלם] למנהל המשיבה 2 [רשות החברות הממשלתיות] מיום 15.12.2020 כלהלן: הנדון: ביטול נבחרת הדירקטורים לחברות הממשלתיות. ‘אבקשך להתעלם מחוות הדעת ההזויה של הגב’ דינה זילבר בגיבוי מר מנדלבליט, שכידוע, אינם מעל החוק, ולמרות זאת ממשיכים עם ההתנהלות הבריונית שלהם ודורשים להנציח את הנבחרת הצפונבונית האליטסטית של יש עתיד […]’.

“במכתבו מיום 17.12.2020 חזר המשיב 1 והורה למנהל המשיבה 2 לפעול אך ורק על פי הנחייתו הנ”ל.

“לאחר שעיינתי בעתירה על נספחיה ובתגובת המשיבים לבקשה למתן צו ביניים, ניתן בזה צו ביניים המורה על “הקפאת” הוראתו-הנחייתו הנ”ל של המשיב 1 לביטול נבחרת הדירקטורים לחברות הממשלתיות.

“כאמור בהחלטתי מיום 21.2.2021 העתירה תועבר לדיון בפני הרכב בהקדם ותגובת המשיבים לגופה של עתירה תוגש עד 7 ימים לפני הדיון”.