בקשה לפטור ממכרז: הקמת מכון המזון הלאומי באזור קריית שמונה ותפעולו

07:58 04.06.2021

קטגוריות: מכרזים/פטורים/דרושים

תגים:

הגוף המפרסם: משרד הכלכלה והתעשייה

שמות הספקים: המכללה האקדמית תל-חי (ע”ר) ומיגל מכון למחקר מדעי בגליל בע”מ

מהות ההתקשרות: הקמת מכון המזון הלאומי באזור קריית שמונה ותפעולו

היקף כספי מבוקש/מאושר: 20,114,000 ₪ לכל אחד מהספקים

התחלת ההתקשרות: 30 במאי 2021; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2027

החלטה: אושר ע”י וועדת הפטור המרכזית

הערות: בנימוקי וועדת הפטור המרכזית נאמר בין השאר כי “החלטות ממשלה 2262 משנת 2017 ו-3740 משנת 2018 קבעו כי יוקם באזור קריית שמונה מכון לשם פיתוח תעשייה מתקדמת בתחום המזון והתזונה ולשם הגברת הקשר בין האקדמיה לתעשייה בתחום המזון.

“מטרת מכון המזון הינה לקדם את תעשיית המזון בישראל בהתבסס על חדשנות, הטמעת טכנולוגיות ייצור מזון מתקדמות בתעשייה וקידום מחקר יישומי. זאת, כדי ליצור אקוסיסטם ולבסס את אזור קריית שמונה כמוקד התמחות בתעשיית המזון המתקדמת.

“המכון עתיד לסייע במתן שירותים לתעשייה ולאקדמיה, הכוללים, בין היתר: מתן שירותי מחקר ופיתוח לתעשייה הכוללים שידרוג מוצרים קיימים, ייעול תהליך ייצור ופיתוח מוצרים חדשים במתקני המכון, הנגשת שירותי מעטפת של ייעוץ רגולטורי, ייעוץ שיווקי אסטרטגי, ייעוץ תזונתי וחיבור לכלי סיוע של הממשלה, הקמת מרכז ידע לתעשייה ובכלל זה, הקמת אתר אינטרנט בעל תכנים רלוונטיים וקיום השתלמויות, סמינרים וסדנאות ועוד.

“החלטת הממשלה 3740 משנת 2018 קבעה כי מכון המזון ‘יוקם באזור קריית שמונה בסמוך למוסדות אקדמיים שפיתחו התמחות בתחום’.

“על פי בדיקת המשרד, שני גופי המחקר עימם מבוקשת ההתקשרות הינם היחידים הקיימים באזור אשר עוסקים בפעילות רלוונטית. יובהר כי, לאחר בחינה מעמיקה שערך המשרד, נקבע כי הדרך המקצועית הטובה ביותר ליישום החלטות הממשלה היא בדרך של הקמת חברה בשותפות עם גופי מחקר העוסקים בתחום. שיתוף הפעולה עם גופי המחקר חיוני להצלחת המכון כיוון שהיא מאפשרת הפרייה הדדית בין המכון לבין האקדמיה, ומאפשר ניצול טוב יותר של הציוד המחקרי ושל כוח האדם האיכותי.

“יודגש כי, המשרד ביצע סקירה בינלאומית לגבי מכוני מחקר דומים הקיימים בעולם, התייעץ עם תעשייני מזון וערך פגישות עם כלל הגופים הרלוונטיים בצפון. המשרד ביצע מיפוי של כלל גופי המחקר והמוסדות האקדמיים הרלוונטיים ונמצא כי שני גופי המחקר בהם קיימת פעילות לחקר המזון ותשתית מחקר והוראה מתאימה הם המכללה האקדמית תל חי ומכון המחקר מיגל.

“ההתקשרות המבוקשת היא להקמת מכון המזון, ללא תמורה מצד משרד הכלכלה. הסכם ההתקשרות יעגן את השירותים שיינתנו על ידי גופי המחקר וכן את התחייבותם במסגרת תפעול מכון המזון שיוקם. בהמשך, המשרד יפרסם מכרז, בשיתוף גופי המחקר במטרה לגייס שותף עסקי להקמת המכון.

“יובהר כי, מכון המזון יוקם כחברה ייעודית, עצמאית ולא ממשלתית, אשר תוקם על ידי גופי המחקר וגוף העסקי כאשר המדינה תומכת בשלב ההקמה בלבד לפי התקציב המבוקש והתפעול ייעשה על-ידי המשקיע.

“יודגש כי, גופי המחקר יחזיקו במשותף ב- 51% ממניות המכון, והם התחייבו שלא למשוך את רווחי המכון ככל שיהיו. המשקיע שייבחר יידרש להשקיע לפחות 5.5 מיליוני ₪ להקמת המכון, והוא יחזיק 49% ממניות המכון.

“המשרד פרסם את כוונתו להתקשרות עם גופי המחקר בהתאם לתקנה 3א ולא התקבלו השגות.

“יודגש כי בתום ההליך המכרזי יחתום המשרד על הסכם התקשרות מול החברה הייעודית”.