בקשה לפטור ממכרז: המשרד להגנת הסביבה/מכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות [ההשפעות הבריאותיות של חשיפת הציבור לקרינה]

הגוף המפרסם: המשרד להגנת הסביבה/אגף מניעת רעש וקרינה

תקנה: 3 (29)

שם הספק: מכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות בע”מ

מהות ההתקשרות: התקשרות בפטור ספק יחיד עם מכון גרטנר לקבלת שירותי סיכום ידע מדעי עדכני בנושא השפעת הקרינה על הבריאות, מענה לפניות ציבור בנושא השפעת הקרינה על הבריאות, הנגשת הידע המדעי לקהלי יעד של המשרד בנושא השפעת הקרינה על הבריאות

התחלת ההתקשרות: 1 בינואר 2016; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2016

החלטה: אושר

היקף כספי:  500,000 ₪ לשנה [ובנוסף, 500,000 לשנה לכל אחת מהשנתיים לגביהן קיימת אופציית הארכה; סה”כ 1.5 מיליון ₪]

הערות: פרופ’ סטליאן גלברג ראש אגף מניעת רעש וקרינה כתב בבקשה לפטור ממכרז כי “לאחר הקמת המשרד לאיכות הסביבה, נושא רישוי ופיקוח על מקורות קרינה הועבר ממשרד הבריאות למשרד איכות הסביבה.

“לצורך קביעת ספי החשיפה, סדרי העדיפויות ומדיניות בתחום, המשרד התבסס וממשיך להתבסס על ארגון הבריאות העולמי.

“לאור הטענות של הציבור, כולל פעילי וארגוני סביבה אך גם חברי הכנסת, הוחלט שהמשרד יתבסס בהחלטותיו בעיקר על השפעות הבריאותיות של החשיפה לקרינה, כאשר ריכוז הידע והמידע יעשה על ידי גוף מקצועי ישראלי המתייחס גם לדפוסי ההתנהגות והרגישות של האוכלוסייה בישראל. החל משנת 2006 המשרד עוסק בנושא קרינה בלתי מייננת מכוח חוק הקרינה הבלתי מייננת,  התשס”ו – 2006. חוק זה מטרתו להגן על הציבור ועל הסביבה מפני השפעות של חשיפה לקרינה בלתי מייננת, ולהסדיר את העיסוק במקורות קרינה, הקמתם והפעלתם ובמתן שירות למדידת קרינה,  בין השאר על ידי קביעת איסורים וחובות בהתאם לעקרון הזהירות המונעת.

“כדי ליצוק תוכן לעקרון הזהירות המונעת על המשרד להיות מעודכן לא רק בטכנולוגיה, המשתנה בתחום זה באופן תדיר, אלא גם ובעיקר בהשפעות הטכנולוגיות הקיימות והחדשות על בריאות הציבור. יחד עם זאת, המשרד אינו מחזיק בידע בכל הקשור להשפעות הבריאותיות ולכן עליו לרכוש ייעוץ בתחום זה.

“לאור העובדה שהאחריות לנושא היא של המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות אינו עוסק בתחום השפעות הקרינה הבלתי מייננת על בריאות הציבור ולראיה לכך הוא בעצמו רוכש שרותי ייעוץ בתחום השפעות הבריאותיות של החשיפה לקרינה בלתי מייננת שמקורה גם בציוד רפואי הפולט קרינה בלתי מייננת. עד לאחרונה המשרד קיבל ייעוץ בנושא דרך מרכז ידע, מרכז “תנודע”, שהוקם בעקבות החלטות ממשלה על ידי המשרד ומשרד המדע. ההחלטה קבעה שהמרכז יוקם ויפעל לאורך 3 שנים ולאחר מכן ייקבע אופן המשך פעילותו.

“החלטת ועדת ההיגוי למרכז, ועדה מורכבת מנציגי כל משרדי הממשלה ונציגי הציבור הרלוונטיים, הינה שעל המרכז להמשיך לפעול במתכונת אחרת כאשר עוד משרדים, פרט למשרדי הגנת הסביבה והמדע (משרד הביטחון, משרד החינוך, משרד הבריאות, משרד התקשורת, משרד התשתיות, משרד הכלכלה) יהיו שותפים לרכישת שירותים  ממנו. בשל העובדה שעדיין אין החלטת ממשלה על המשך קיומו של המרכז,  בסוף השנה המרכז ייסגר.

“לכן על המשרד להמשיך לקבל שירותים, רק בתחום אחריותו, מגוף מתאים אחר. למיטב ידיעתי, פרט למכון גרטנר, מכון לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות, היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן ושל קרינה, אין גוף אחר המסוגל לספק את השירותים הנדרשים:

+ סיכום הידע המדעי העדכני – איסוף ועיבוד מידע עדכני על המצב בעולם בתחום מדיניות וחקיקה בהיבטים הנוגעים לשימוש מושכל בטכנולוגיה המשתמשת בקרינה בלתי מייננת וההשלכות הבריאותיות האפשריות על הציבור, לרבות מחקרים, החלטות של ועדות מקצועיות ושל גופים ממשלתיים ולא ממשלתיים. המשרד יקבל עדכון דו-שנתי בנושאים הרלבנטיים לתשתיות תקשורת ותשתיות חשמל שברישוי ופיקוח של המשרד, קרי שני דו”חות.

+ מענה לפניות הציבור – מתן מענה לכל פניות הציבור בתחום של השפעות החשיפה לקרינה בלתי מיינת על בריאות הציבור שמקורה במתקנים הנמצאים ברישוי ופיקוח המשרד. המשרד יעביר את הפניות הרלבנטיות למכון גרטנר.

+ הנגשת הידע המדעי לקהלי יעד של המשרד להגנת הסביבה – כתבות המסבירות עבודות מחקר בתחום השפעת החשיפה לקרינה בלתי מייננת שמקורה במתקנים שברישוי ופיקוח המשרד על הבריאות. התוצרים יתפרסמו באתר האינטרנט של המשרד להגנת הסביבה.

“למיטב ידיעתי, כעוסק בתחום מאז 1990, מכון גרטנר הינו הספק היחידי עבור ביצוע השירותים הנדרשים.  נעשתה בדיקה לגבי מתן שירותים בתחום השפעת הקרינה הבלתי מייננת על הבריאות מול משרד הבריאות ונמסר שהיחידה לאפידמיולוגיה של סרטן ושל קרינה במכון גרטנר העוסקת מזה שנים רבות בחקר השפעת הקרינה הבלתי מייננת ובהתווית מדיניות בריאות בתחומים אלו, היא היחידה בתחום זה. מכון גרטנר הינו הגוף המוביל בישראל בחקר השפעת התקשורת ומתקני החשמל על התפתחות סרטן במבוגרים וילדים.

“למיטב ידיעתו של ראש שירותי בריאות הציבור, פרופ’ איתמר גרוטו, וגם למיטב ידיעתי לא קיים גוף מדעי אחר במדינת ישראל העוסק באופן שוטף במחקרים בנושא זה, ובודאי שלא קיים גוף כמו היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן וקרינה במכון גרטנר.

“נעשתה בדיקה גם מול משרד המדע והתוצאות דומות. עפ”י ידע אישי ובדיקה במשרדים הרלבנטיים נמצא כי היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן ושל קרינה במכון גרטנר הינה הספק יחידי עבור השירותים הנדרשים”.