בקשה לפטור ממכרז: המשרד לביטחון פנים/מוטורולה [התקשרות בהיקף של 70 מיליון ש”ח]

שם המשרד: המשרד לביטחון פנים

שם הספק: מוטורולה ישראל בע”מ

נושא ההתקשרות: הרחבת פטור אוצר למשטרת ישראל בסכום של 70 מיליון ₪ עבור חיבור מערך הכבאות למערכת הקשר “ניצן” של מ”י.

בהתאם להחלטת הממשלה בישיבה מס’ 4876 מיום 6 ביולי 2012 לחיבור כל גופי החירום וההצלה למערכת “ניצן” של משטרת ישראל ומערכת התקשורת של פיקוד העורף [ששם הקוד שלה הוא “ברק כתום”] הכינה נציבות כבאות בתיאום עם מ”י והבט”פ דרישה מבצעית מסודרת ומפורטת כמתחייב.

בעוד שלציד קצה – מכשירי הקשר והאביזרים הנלווים קיים מכרז בתוקף אליו יכולה הנציבות להצטרף הרי שלכלל נושא התשתית קיבלה משטרת ישראל פטור מוועדת הפטור העליונה באוצר בשני מועדים במהלך שנת 2010 בהיקף של כ- 350 מיליון ₪ [פטור זה נוצל עד תומו]. בין היתר הוחלט שמערכת “ניצן” תוקם בתקן התקשורת הביטחונית האמריקנית P-25 המשמש “תקן פתוח”; חברת מוטורולה ישראל תיישם את שדרוג התשתית משיקולי שמירת הרציפות והזמינות המבצעיות, קיצור משך הפרוייקט וחיסכון בעלויות; יחידות הקצה יירכשו באמצעות מכרז בינלאומי על-בסיס התקן הפתוח P-25 והדרישות המבצעיות של מ”י, זאת על-מנת להוריד עלויות ולמרות סיכונים שזוהו בתהליך.

משטרת ישראל פירסמה מכרז מורכב בינלאומי להצטיידות במכשירי קשר ובמכרז זכתה חברת מוטורולה ישראל. מכרז זה פתוח לכלל הארגונים המשתייכים למשרד לבט”פ ויחידות הסמך. בפועל, גופי ביטחון נוספים הפועלים על-גבי מערכת “ניצן” קיבלו אישור מגורמים מוסמכים באוצר לעשות שימוש במכרז זה לצורך רכש ותחזוקה ליחידות קצה.

בעקבות אסון הכרמל מינתה הממשלה ב- 9 בינואר 2011 את רח”ל (רשות חירום לאומית) להוביל צוות מקצועי אשר ימליץ על השיטה האופטימלית להקמה מהירה של רשת תקשורת “רב ארגונית”. ביוני 2012 אישרה ועדת השרים לענייני העורף את הצעת הצוות וחודש מאוחר יותר אישרה זאת גם ממשלת ישראל.

הוחלט כי בסיס מערכת התקשורת “הלאומית” הן מערכות “ניצן” של מ”י ו”ברק כתום” של פיקוד העורף (פקע”ר). למערכת “ניצן” של משטרת ישראל יצטרפו נציבות כבאות והצלה בתצורתה הארגונית המעודכנת וגופי החומרים המסוכנים במשרד להגנת הסביבה. יש להשלים את המהלך הכולל של ההצטרפות לא יאוחר מחודש דצמבר 2016 אולם לאור המציאות הביטחונית הכוונה לממש ההחלטה כבר בטווח זמן קצר ביותר.

נידרש להתקשר עם חברת מוטורולה להרחבת שידרוג התשתיות הקיימות וקליטת המצטרפים. הדבר יכול להיעשות רק ע”י חברת מוטורולה משום שרכיבי הליבה של המערכת הינם ייחודיים של חברת מוטורולה ולא ניתן לשלב בהם ו/או בתוכם רכיבים של יצרן אחר; מוטורולה היא שתכננה הקימה ומתחזקת את מערכת הקשר בשיטה של קצה לקצה ובלתי אפשרי לשלב ספק נוסף. זאת ועוד, בהרחבת ההתקשרות עם חברת מוטורולה נדרש תשלום גם בגין עבודות תכנון, הנדסה, הקמה ואינטגרציה עד להשלמת התאמת מערכת “ניצן” לתצורה החדשה ולכלול את נושא התחזוקה הרב-שנתית. לכן, מבחינה כלכלית נכון להתקשר דווקא עימה.

התחלת ההתקשרות: 1 בדצמבר 2012; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2014

החלטה: אושר ע”י החשב הכללי

הערות: מתן הפטור מסתמך על תקנה: התקשרות המשך באישור ועדת פטור מרכזית בנסיבות מיוחדות. ועדת המכרזים במשרד לביטחון פנים מנחה על הקמת מנגנון ביקורת ובו נציגי משטרת ישראל, נציבות הכבאות והמשרד לביטחון פנים למעקב אחרי ביצוע בפועל של התקציב כאשר חברת מוטורולה תעביר לאישור את הפעולות המתבקשות ותקבל אישור לביצוע פרטני לכל שלב.