בקשה לפטור ממכרז: המשרד לביטחון הפנים/מלם מערכות [היקף כספי: 8,680,160 ש”ח]

שם המשרד: המשרד לביטחון הפנים

תקנה: התקשרות המשך באישור ועדת פטור מרכזית בנסיבות מיוחדות

שם הספק: מלם מערכות בע”מ

נושא ההתקשרות: הגדלת התקשרות עם חברת מלם מערכות בע”מ להספקת שירותי מחשוב. קיבל את אישור ועדת ענ”א עליונה. לצורך מימוש השינויים הארגוניים מבקש המשרד להרחיב את ההתקשרות עם מלם בהתאם למנגנון גריעה/הוספה המוגדר בחוזה ועל פי תנאיו המוגדרים בהתקשרות המקורית הראשונה. השימוש בהסכם הקיים יאפשר שמירה על האחידות בשירות ויהיה חסכוני ויעיל יותר.

בחודש יולי 2012 התקיימה ישיבה של וועדת המכרזים של המשרד לביטחון הפנים בה פורטו נסיבות הבקשה: בחודש אפריל 2010 חתם המשרד הסכם עם חברת מלם מערכות לתקופה של חמש שנים עם אופציה להארכה של עד חמש שנים נוספות להספקת שירותי מחשוב בשיטת מיקור-חוץ וזאת בהתבסס על מכרז 10/08 להספקת שירותי מחשוב. הסכם מיקור-החוץ הוגדר במנגנון של תפוקות ובליבו מנגנון הסכם רמת שירות המבטיח את רמת השירות הנדרשת לארגון כאשר היקף ההתקשרות עמד על סכום של 15,076,550 ₪.

בשנה וחצי האחרונות גדל המשרד לביטחון הפנים במידה ניכרת, נוספו בו יחידות ומספר העובדים הוכפל. בנוסף קיבל השנה המשרד על עצמו משימות חיוניות נוספות הנוגעות לביטחון האזרח בשיגרה ובחירום.

להלן השינויים העיקריים בפעילות המשרד:

פריסת שירותים ברמה ארצית: המשרד שהיה ממוקם בעיקר בירושלים הפך למשרד בפריסה ארצית אשר ממוקם בכל רחבי הארץ. מערך המחשוב היה צריך להיערך בהתאם ולהקים מערך תשתיות ותמיכה בשישה מחוזות.

קליטת אגף לרישוי כלי ירייה: כיום, בניגוד לעבר, עובדי המשרד נותנים שירות הכולל קבלת קהל לכלל אזרחי המדינה. במסגרת מעבר האגף ממשרד הפנים הוחלט על הקמת מערכת מידע משותפת למשרד ולמשטרת ישראל במטרה לשפר את השירות ואת האכיפה של רישוי כלי ירייה בישראל. המערכת תאופיין ותפותח ע”י שימוש במשאבים פנימיים בהיקף כספי מתוכנן של 10 מיליון ₪.

הקמת רשות ייעודית בזמן חירום: הקמת הרשות מלווה בתפעול מערכות מחשוב מרובות וייחודיות לרבות תפעול המר”מ, החפ”ק הנייד ומשל”ט כבאות.

רפורמה במערך הכבאות: רפורמה במערך הכבאות הכוללת הקמת מטה הכבאות והקמה עתידית של מחוזות הכיבוי. במסגרת הרפורמה קיבל המשרד את האחריות והשליטה על מערך הכיבוי וההצלה הארצי ואגף מערכות מידע נדרש לקבל את האחריות על מערכת השו”ב “שלהבת” וכן לסייע בהקמת משל”ט ארצי.

כמו כן מתוכננת הטמעה של מערכת מרכב”ה ומערכת מידע שתסייע בניהול ההדרכה ומערכי השיעור, בהתאם לצרכים. בנוסף, בתקופה הקרובה צפויים לעבור לאחריות המשרד הטיפול בחברות שמירה ואבטחה וטיפול באירועי חומרים מסוכנים.

“שינויים אלו מלווים בעבודת הכנת תשיות ותחזוקה שוטפת אשר יצרו עומסים על מחלקות המשרד וביניהן במידה רבה על אגף מערכות המידע, עומסים שרק יגדלו וידרשו משאבי מחשוב נוספים במידה ויחידות נוספות יועברו לאחריות המשרד לביטחון הפנים”.

עוד נאמר בישיבת וועדת המכרזים כי “חוזה מיקור-החוץ נחתם עם חברת מלם נערך ונחתם בתקופה בה לא היה ניתן לצפות את הגידול המשמעותי הצפוי במשרד. אומנם המשרד היה ער לצרכים המשתנים של הממשלה ובנה בחוזה מנגנון “גריעה/הוספה” אשר יאפשר את התאמת תכולת השירותים והתמורה עבורם במסגרת החוזה והתאמתו לשינויים ארגוניים עתידיים אך עם זאת נראה כי אין בכך פיתרון מספק לכל השינויים הארגוניים והמחשוביים הנדרשים”.

בחודש נובמבר 2012 נערכה ישיבה של הוועדה העליונה לענייני תקשוב במשרד האוצר/התקשוב הממשלתי. בין היתר צויין שם כי “בשנה וחצי האחרונות גבר העומס המוטל על אגף מערכות מידע במשרד לבט”פ שכן פעילות המשרד הורחבה במידה ניכרת והיא כוללת כיום את הרשות להגנה על עדים, הקמת מינהלת שיטור ואכיפה, הקמת אגף למדיניות ופיתוח אסטרטגי, הרחבת תוכנית “עיר ללא אלימות”, אגף כלי ירייה, רשות ייעודית לחירום ואחריות על מערך הכבאות וההצלה”.

התחלת ההתקשרות: 1 בנובמבר 2012; סיום ההתקשרות: 31 במארס 2015

החלטה: אושר ע”י החשכ”ל.

הערות: פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד. היקף כספי: 8,680,160 ₪.