בקרוב תושלם עבודת הצוות הבוחן הסרת חסמים על ייצוא טכנולוגיות סייבר; בביקור רוה”מ במטה השב”כ הוא בחן פעילות הארגון גם בתחום הסייבר

ראש מטה הסייבר הלאומי ד”ר אביתר מתניה אמר בסקירה בישיבת הממשלה ב- 23 בפברואר 2014 כי בעקבות הנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם את ייצוא טכנולוגיות הסייבר תושלם בקרוב עבודת הצוות הבוחן הסרת חסמים על ייצוא טכנולוגיות סייבר.

בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה כי “הממשלה תשמע היום סקירה של ראש מטה הסייבר הלאומי אביתר מתניה. הקמנו את המטה הזה במטרה לסייע להפיכתה של ישראל למעצמת סייבר. כשאני אומר מעצמת סייבר אני מתכוון להגנה בסייבר. ואכן, היכולת הזאת הולכת ונבנית, בין השאר, באמצעות עבודת התיאום של המטה. אנחנו רוצים לאפשר הגנה טובה יותר לכל נדבכי המדינה שיותר ויותר הופכים להיות מתואמים ונשלטים ע”י מערכות דיגיטאליות. למעשה הדבר הזה מתבצע. מטה הסייבר יעבור בקרוב לבאר-שבע כחלק מקריית הסייבר. אני רואה בו גם זרז לפיתוח כלכלי רב עוצמה. יש התעניינות בינלאומית אדירה ביכולות שלנו והדבר הזה יכול לשרת לא רק את מרכיב ההגנה, אלא גם את מרכיב הצמיחה הכלכלית.

“ביום חמישי [20.2.2014] יצא לי לבקר באחד ממרכיבי ההגנה שלנו – במטה השב”כ שעוסק בסיכול הסייבר. מאוד התרשמתי לטובה מהעבודה שראיתי שם מצד אנשים צעירים, בחורים ובחורות, שעושים עבודת קודש למען מדינת ישראל, ואני יכול להגיד אפילו, תוך הקרבה של טובתם האישית. הם מוכנים להקדיש שנים יקרות, תרתי משמע, להגנת המדינה, ואני מברך אותם ואת השב”כ על העבודה החשובה הזאת. אנחנו נצטרך להשקיע עוד הרבה הרבה השקעות בתחום הזה, גם כדי להגן על עצמנו וגם כדי לממש את האפשרויות הכלכליות הגדולות מאוד, שהשטח הזה טומן בחובו”.

ד”ר אביתר מתניה ראש המטה הקיברנטי הלאומי אשר במשרד ראש הממשלה הציג בפני חברי הממשלה תמונת מצב בכל הקשור לנושא הסייבר והתייחס, בין השאר, לנושאים הבאים: הגדרת מרחב הסייבר, השחקנים המרכזיים במרחב זה, האיומים הגלומים במימד זה, יתרונה של ישראל בתחום הסייבר, ההזדמנויות המצויות בתחום הפיתוח ובתחומי ההתמודדות השונים בנושא הסייבר, הצורך בטיפוח הון אנושי לנושא הסייבר והמאמץ שעושה ישראל בהקמת מרכז סייבר בבאר-שבע.

ד”ר מתניה אמר כי הייצוא של חברות הישראליות בתחום הסייבר נאמד בשנת 2013 בכ- 3 מיליארד דולר, המהווים כ- 5% מהשוק העולמי אשר נאמד בכ-60 מיליארד דולר. לשם השוואה: הייצוא של ישראל גדול פי שלושה מבריטניה.

בשנה החולפת גייסו החברות הישראליות בתחום 165 מיליון דולר, המהווים 11% מסך גיוסי הכספים בעולם בתחום הסייבר. עוד מסר כי 14.5% מכלל החברות המגייסות כספים בתחום זה הן ישראליות.

בישראל ישנם 20 מרכזי מחקר ופיתוח בתחום הסייבר של חברות רב-לאומיות, וכ- 200 חברות הזנק (סטרט-אפים) פועלות בתחום, מתוכן 100 חברות חדשות.

ראש מטה הסייבר הלאומי עדכן כי בעקבות הנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם את ייצוא טכנולוגיות הסייבר, תושלם בקרוב עבודת הצוות הבוחן הסרת חסמים על ייצוא טכנולוגיות סייבר על-מנת לעודד עוד יותר את התעשייה.

בסקירה נתן ראש מטה הסייבר הלאומי תמונת מצב עדכנית על התפתחות קריית הסייבר הלאומית בבאר-שבע, מתחם ראשון מסוגו בעולם שיכלול חברות מובילות בתחום, גופים ביטחוניים, מרכזי מחקר אקדמי, מסגרות חינוך מיוחדות המתמחות בתחום הסייבר וגופים ממשלתיים לאומיים העוסקים בתחום הסייבר.