בעקבות לקחי התקפות הטרור מוקדם יותר השנה: ממשלת בלגיה מפתחת תוכנית חירום חדשה לתחום הטלקום

בעקבות לקחי התקפות הטרור שהיו בנמל התעופה וברכבת התחתית בבריסל ב- 22 במארס השנה, ממשלת בלגיה מפתחת תוכנית חירום חדשה לתחום הטלקום. לדברי העיתון L’Echo , הדבר נעשה במטרה להימנע מבעיות תקשורת שהיו במהלך אירועי הטרור.

Belgian Institute for Postal services and Telecommunications, BIPT, מרכז המשברים הבלגי, ה- Belgian Cybersecurity Centre ו- SPF Économie, PME, Classes moyennes et Énergie  חוקרים סוגים שונים של תרחישים ואפשרויות. SPF Economie, Service public fédéral Économie  פירסם מכרז לצורך המחקר במטרה “להבטיח פיתוח תוכנית לאומית קוהרנטית להגביל במידת האפשר את הנזק שהתקפות טרור עלולות לגרום לתעשיית התקשורת”. ההסכם בהיקף 1 מיליון אירו צפוי להיחתם בתחילת חודש אוקטובר.

המחקר יבדוק מספר נושאים ובהם זיהוי תשתיות טלקום וסייבר קריטיות, אפשרות לנדידה לאומית [national roaming] במטרה להימנע מעומסים שפגעו ברשת של Proximus ב- 22.3.2016 והגדרת שירותים בעלי עדיפויות.

ב- 26.3.2016 פירסמתי ידיעה כאן באתר בה נאמר בין היתר:

” Alexander De Croo סגן ראש הממשלה והשר לענייני סדר יום דיגיטלי [Digital Agenda] בממשלת בלגיה אמר כי בכוונת הממשלה לחקור את בעיות גודש התעבורה ברשתות הסלולריות לאחר התקפות הטרור שהיו בנמל התעופה וברכבת התחתית בבריסל ב- 22 במארס 2016. ב- 23 במארס דיווחתי כאן באתר כי אירועי הטרור בבריסל גרמו באופן טבעי לעומס רב על רשתות הסלולר במדינה. שלוש החברות הסלולר [חברת Proximus/Belgacom, חברת Mobistar/Orange S.A. וחברת Base/KPN. במדינה גם מספר מפעילי רשתות וירטואליות ניידות, MVNOs] ביקשו מהצרכנים שלא לבצע שיחות ולהשתמש ברשתות הסלולר במשורה רק לתקשורת חירום ובמקום זאת להשתמש במסרוני SMS, יישומוני מסרים ומדיה חברתית. בחשבונות הטוויטר שלהן הודיעו חברות הסלולר הבלגיות כי הן מתמודדות עם גודש התעבורה הסלולרית.

השר אמר כי ביקש מארבע חברות הסלולר לנהל ניתוח מעמיק של בעיות הרשת כדי להגיע לפיתרונות אשר ימנעו אותו דבר במקרים דומים בעתיד. הוא גם קרא לבדוק את כל המרכיבים הרלבנטיים לרבות השאלה האם המגבלות הנוכחיות על עוצמת האנטנות יכולה לגרום מהר יותר לעומס על הרשתות. בעקבות ממצאי הבדיקה הוא צפוי לשבת עם כל גורמי התעשייה כדי להחליט באיזה צעדים לנקוט כהפקת לקחים.

יצויין כי לאחר האסון בפסטיבל המוסיקה Pukkelpop בשנת 2011 [בו קרסה הבימה בשל רוחות עזות וגרמה למותם של מספר צופים] פותחה תוכנית חירום. במקרה הנוכחי, מפעילי הסלולר ומרכז החירום הלאומי פעלו עפ”י אותה תוכנית חירום, קרי הקריאה לציבור  להימנע משיחות קוליות שיעמיסו על הרשתות. חברת Base אמרה לעיתונאים כי עברה את גבולות האותות כדי לאפשר ליותר אנשים לבצע שיחות טלפון.

השר הבלגי יעבוד גם עם מרכז המשברים על שימוש נוסף במדיה חברתית במצבי משבר והזמין לשיחות גם נציגי חברות שונות ובהם חברת Microsoft/Skype, חברת Facebook/Whatsapp, חברת Twitter וחברת Google להשתתף בהן”.