בעקבות החלטת ביהמ”ש: הוגשה-מחדש ייצוגית [מתוקנת ומאוחדת המקיפה 3 תביעות שהוגשו במקור בנפרד] נגד שופרסל בשל “הפלייה אסורה” [הפעלת אתר אינטרנט ללקוחות מהמגזר החרדי שמכר במחירים נמוכים באחוזים רבים]

13:36 07.05.2023

קטגוריות: משפט

לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית, מתוקנת ומאוחדת) נגד חברת שופרסל בע”מ.

זאת בשל “הפלייה אסורה אשר מתמקדת בנוהגה של המשיבה להפעיל שנים רבות, אתר אינטרנט לטובת ציבור הלקוחות המשתייך למגזר החרדי בישראל, המכונה ‘מהדרין ישיר’ ולמכור שם מוצרים במחירים נמוכים באחוזים רבים ממחירם של מוצרים זהים המוצעים למכירה באתר האינטרנט שלה שפונה לקהל שאינו חרדי”.

סכום התביעה הקבוצתי הוא 30 מיליון ₪. התביעה החדשה היא למעשה נוסח מתוקן ומאוחד במקום שלוש תביעות נפרדות באותו העניין שהוגשו בנובמבר 2011. [ת”צ 9445-11-21, ת”צ 10324-11-21, ת”צ 13801-11-21].

דיון קדם משפט ראשון בתביעה החדשה ייערך בחודש דצמבר 2023.

התובעים בתיק המאוחד הם עו”ד טנוס [רעייתו של אחד מאי הכוח  עו”ד ניזאר טנוס], ליאת ברברה קוממי, אופיר מזור, רון כדיה, שירי יצחקוב, עינב לוי, נטע ישמח קליין, שמחה הלר, יוסף שפינדלר, דורין תדהר, בני דקל, ליאורה מדינה, יצחק רון ונטע רון.

בכתב הטענות של כתב התביעה המתוקן והמאוחד נאמר בין היתר כי “זו בקשת אישור בעלת חשיבות ציבורית רחבה מאוד […] שכן המשיבה נוקטת במדיניות פסולה ואסורה כאשר היא בוחרת למכור לאוכלוסיית צרכנים גולדה, מוצרים במחיר גבוה יותר מהמחיר שנמכר לאוכלוסייה אחרת ספציפית. יוצא כי פלוני משלם מחיר גבוה יותר מאלמוני שרכש את אותו המוצר מהמשיבה.

“הורגלנו להפלייה בחיים הפוליטיים ועתה אנו עדים להפלייה בין הקבוצות על רקע מידת חיבתם של הצרכנים לבורא עולם. ובסופו של דבר, וכמו תמיד, יראי אלוהים יוצאים כשידם על העליונה, ללמדך כי הקב”ה קיים ומשפיע גם על המחירים של המוצרים.

“[…] המשיבה למרבה הפלא ובניגוד מוחלט להוראות החוק, בחרה להפלות את לקוחותיה החילוניים שאינם חרדים) על רקע היותם חילוניים. אכן כך, המשיבה מעניקה הנחות לקבוצות דתיים – חרדים, בשל היותה דתיים – חרדים, ורק משום כך, ומפלה לרעה את אוכלוסיית האנשים שאינם חרדים, והכל בשל בצע כסף“.

* ב- 22 במארס 2023 ניתנה החלטה של כבוד השופט אבי פורג בה נאמר בין השאר כי “לאחר ששקלתי את טענות הצדדים ולמען ייעול ההליך בכללותו, ומאיני רואה את הנזק שייגרם למשיבה בדרך זו, אני מורה למבקשים להגיש תוך 3 יום בקשת אישור מתוקנת ומאוחדת שלא תהיה בה הרחבת חזית מעבר לטענות הקיימות בשלוש בקשות האישור הקיימות. מובהר למבקשים כי עליהם להקפיד ולהימנע מהרחבת חזית כאמור לעיל והיה ולא יעשו כן שמורה למשיבה הזכות להגיש בקשה בעניים תוך פסיקת הוצאות לטובתה.

התביעה המתוקנת והמאוחדת הוגשה באמצעות עוה”ד  האני טאנוס, ניזאר טאנוס, אורי קינן, הילה אקרמן, דוד אור חן ואסף נוי.

[הערה: ההדגשות בידיעה זו מופיעות כך בדיוק בטקסט המקורי].