במקביל לפרסום דו”ח מבקר המדינה פורסמה תגובת משרד ראש הממשלה

במקביל לפרסום דו”ח מבקר המדינה (ד’, 4.8.2021) פורסמה תגובת משרד ראש הממשלה [הערות ראש הממשלה לדו”ח מבקר המדינה 72א’].

בפרק בהערות העוסק ב”שימוש משרדי ממשלה בענן ציבורי וההיערכות להקמת ענן מרכזי” נאמר בין היתר מטעם רשות התקשוב הממשלתי כי “תוכנית המעבר לסביבת ענן הוצגה לראשונה על-ידי רשות התקשוב הממשלתי ב- 2016, ומתעדכנת מעת לעת, בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות בתחום תצורת הענן ובהתאם לצורכי הממשלה. התוכנית תמשיך ותתעדכן מעת לעת, לרבות מיפוי המערכות הממשלתיות ותכנון מפורט של הגירתן לסביבת ענן, ותמשיך לכלול לוחות זמנים, אבני דרך ותשומות נדרשות (להגירה ולשימוש”).

“[…] עד לסיום מכרז נימבוס, לא היה ניתן לבנות תקציב כולל למעבר הממשלה לענן מפני שאפשרות כזאת לא היתה ריאלית.

בשתי החלטות הממשלה היקצתה  210 מיליון ₪ לתקצוב המשרדים ותמרוצם להעביר את מערכות המידע שלהם לענן. “כחלק מהעבודה על תקציב המדינה לשנים 2022-2021 בימים אלה, מתגבשת החלטת ממשלה משלימה בהובלה משותפת של הרשות יחד עם משרד האוצר ושותפים נוספים, שתסדיר את מנגנון התמרוץ והעברת הכספים לצורך זה”.

בהקשר לאחת מהערות המבקר נאמר בתגובת רשות התקשוב הממשלתי כי “נמסר ע”י המבקר כי ביקורת זו לא מכסה את פרויקט נימבוס אלא עוסקת בנושא הענן טרם המכרז. פירסום ליקויים לכאורה הנוגעים למכרז נימבוס עלול לגרום אצל הקורא לבילבול רב”.

בין התגובות של משרד הפני נאמר כי “מתוך ההבנה של המשרד את הערך המוסף שמהלך כזה יכול להביא,  המשרד פעל לטובת צירופן של הרשויות המקומיות למכרז שירותי ענן בפרוייקט הנימבוס”.

מערך הסייבר הלאומי אמר בתגובתו כי “מערכת היחסים בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי, לרבות עצמאותו של השלטון המקומי והאצלת סמכויות אליו, היא סוגייה אסטרטגית נרחבת שיש לבחון בראייה ממשלתית כוללת של מגוון תחומי העיסוק והפעילות של הרשויות המקומיות”.

לגבי דברים אחרים של המבקר נאמר בתגובת רשות התקשוב כי “לפני סיום מכרז נימבוס, לא הייתה היתכנות למעבר רחב של משרד לענן. היות שכך, כל משרד עסק בנושא בהתאם למידת ההתקדמות שלו בענן ובהתאם למדיניות רשות התקשוב בנושא”.

“[…] הרשות. בתחום מחשוב הענן בפרט, יידרשו מנהלי אגפי טכנולוגיות דיגיטליות ומידע להתייחס להיבט ההגירה לענן החל מהתכנית הקרובה”.

בהקשר אחר נאמר בתגובות כי “מכרז נימבוס נבנה בתצורה של Trust Zero כך שלא תתאפשר גישה ישירה למידע הממשלתי ע”י ספק הענן הציבורי”.

תזכורת: Read IT Now היה האתר הראשון לפרסם ב- 19.7.2021 ידיעה תחת הכותרת: פרסום ראשון: ביהמ”ש נעתר לבקשת המדינה וידון בדלתיים סגורות בעת”מ של אורקל ישראל בנושא מכרז מחשוב ענן “נימבוס”; פרטי העתירה נמחקו מ”נט המשפט.