במפ”י ממתינים “לקבלת החלטת מערך הדיגיטל הלאומי ומינהל הרכש הממשלתי לבחירת ספק ממשלתי רוחבי חדש בענן עבור ניהול מסמכים מתקדם”

החשב הכללי במשרד האוצר רו”ח יהלי רוטנברג קיבל את המלצת וועדת הפטור המרכזית ואישר התקשרות [הארכה והרחבת ההתקשרות] של משרד הבינוי והשיכון/המרכז למיפוי ישראל (מפ”י) עם חברת איי אף אן פתרונות בע”מ.

זאת לטובת חידוש רישיון FileNet DriveU  2023   – תחזוקת רישוי והעברת מערכת ‘תצפית’ מרשת שמורה לרשת לא מסווגת.

“במפ”י פועלות שתי סביבות תקשורת נפרדות לחלוטין: רשת שמורה (תשתית מדינה קריטית – תמ”ק) והרשת הארגונית שפועלת עם קישור אינטרנטי באמצעות מערכת ההגנה של מימשל זמין. שתי הרשתות נפרדות לחלוטין והמעבר ביניהן מבוצע באמצעות מערכת הלבנת קבצים של חברת OPSWAT.

“מערכת ‘תצפית’ הינה מערכת רוחבית-ארגונית, המשמשת לארכוב ותצוגת מפות היסטוריות ומסמכי תיעוד ומדידות הקדסטר במפ”י. לקוחות המערכת הם עובדי מפ”י (כ- 100 עובדים), מודדים פרטיים (כ- 450), עובדי רשות מקרקעי ישראל (רמ”י), עובדי רשויות מקומיות, חוקרים, אדריכלים ומפענחי תצ”א. המערכת הותקנה ברשת השמורה של מפ”י, עוד בטרם הוכרזה כרשת תמ”ק.

“מפ”י הוכרה רשמית ע”י מערך הסייבר הלאומי כגוף תמ”ק, ובמסגרת הכרזה זו, נעשה רה-ארגון של היישומים והשירותים הפועלים בה, ובמסגרתו נקבע כי מערכת ‘תצפית’ תועבר לרשת הארגונית שאינה מסווגת, בהיותה מערכת שאינה דורשת סיווג גבוה”.

חברת IFN זכתה במכרז פומבי ע/321, עבור שדרוג של מערכת הארכיון הממוחשב. “[…] תחזוקת כל המערכות הופסקה ביום 31.12.2020 ומיום זה מפ”י נערכה ליכולת עצמאית ע”י נותן שירותי מחשוב עם התמחות במערכת ‘תצפית’. אולם נותן שירותי המחשוב עזב בשנת 2022 ועקב אילוצי תקציב והתחייבויות לא הייתה יכולת לגייס מחליף.

“החל משנת 2021 מפ”י רכשה רישיונות בלבד למערכת בהתאם לאישור ועדת המכרזים במפ”י עד ליום 31.12.2022.

“העברת מערכת ‘תצפית’ מהרשת השמורה לרשת הארגונית דורשת ביצוע התקנה מחדש, עם זאת, נדרש גם לבצע עבודה נוספת משמעותית של הגדרת כל מערך האבטחה וההרשאות של המשתמשים במערכת, כולל טיוב של קבצים שהוכנסו במהלך השנים למערכת. פעילות זאת היא מעבר לפעילות המוגדרת במסגרת תחזוקת הרישיונות הסטנדרטית שאמורה החברה לספק למפ”י, במסגרת התחזוקה השנתית של הרישוי.

“מאחר ומערכת ‘תצפית’ מורכבת משתי רכיבים עיקריים: תוכנת FileNet של IBM ותוכנת  DriveU  ייחודית של החברה. החברה היא ספק מורשה של IBM והמומחית הבלעדית לאינטגרציה בין שני רכיבי התצפית הנ”ל.

“יצוין כי בכוונת מפ”י להשתמש במערכת ‘תצפית’ בשלב זה וזאת עד לקבלת החלטת מערך הדיגיטל הלאומי ומינהל הרכש לבחירת ספק ממשלתי רוחבי חדש בענן עבור ניהול מסמכים מתקדם, בכוונת מפ”י לעבור בהמשך למערכת החדשה”.