במסגרת ההיערכות לקורונה: אושרה התקשרות של משרד הבריאות בפטור ממכרז עם כללית הנדסה רפואית בע”מ בהיקף 15 מיליון ₪ להשמשת מכונות הנשמה

ביום שני, 20.4.2020, דיווחתי בבוקר בחלון המבזקים של האתר: אושרה התקשרות של משרד הבריאות בפטור ממכרז עם כללית – הנדסה רפואית בע”מ בהיקף 15 מיליון ₪: כחלק ממאמץ ההיערכות לנגיף קורונה בוצע רכש של כ- 5,000 מכונות הנשמה עם ציוד נלווה, לאור הרצון להעמיד את המכונות בלוח זמנים מיידי, נרכשו מכונות מסוגים וספקים שונים (סה”כ כ- 17 סוגים). בימים אלו משרד הבריאות נדרש להשמיש כ-200 מכונות לשימוש מדי שבוע. כדי להיערך מראש שלא באמצעות משאבי בתי-החולים הוחלט על הקמת מרכז בדיקות ייעודי שבסופו ייתן ‘תג שמיש’ בקצה; מבין החברות בתחום הציוד הרפואי, הספק היחיד שיכול להיענות למשימה בגודל זה בדחיפות הנדרשת הינו ‘כללית הנדסה’. לספק זה ניסיון עשיר בביצוע עבודה מסוג זה ובתמיכה במכונות ההנשמה הקיימות ב- 14 בתי חולים בארץ.

ההתקשרות בפטור – לצורך השמשה של מכונות הנשמה (לרבות הרכבה, בדיקת תקינות, וייצור ערכות שלהן “תג שמיש”) – אושרה ע”י וועדת הפטור המרכזית במשרד האוצר/החשכ”ל.

בנימוקיה נאמר בין היתר כי ההתקשרות היא בהיקף של 15 מיליון ₪ כש- 9 מיליון ₪ מתוכם הם אופציה. ההתקשרות היא עד 19.1.2021 כש”מימוש האופציה בכפוף לאישור ועדת מכרזים ובכפוף לקיומו של אישור של ועדת החריגים המיוחדת למיניסטריון משרד הבריאות למלוא הסכום שאותו המשרד מבקש לממש”.

= = = = = = = = = = = = = = =

“בתנאי שגרה, רכש מכונות הנשמה והציוד הנלווה להן נעשה על ידי כל אחד מבתי-החולים באופן עצמאי,  תוך שהוא קונה מספר מצומצם יחסית של מכונות, אשר מתאימות לציוד שקיים בבית-החולים. תהליך הכשרת המכונות לשימוש אורך מספר ימים, ומבוצעת בד”כ באמצעות שיתוף פעולה של הספק שמספק לבית-החולים את הציוד הספציפי, ובסיוע צוותים של בתי-החולים.

“בימים אלה, כחלק ממאמץ ההיערכות לנגיף הקורונה בוצע רכש מרכזי של כ- 5,000 מכונות הנשמה עם ציוד נלווה. לאור הרצון להעמיד את המכונות בלוח זמנים מיידי, נרכשו מכונות מסוגים וספקים שונים )סה”כ כ- 17 סוגים).

“בהמשך לכך, משרד הבריאות נדרש להשמיש מדי שבוע כ- 200 מכונות הנשמה. סדרי הגודל שבהם נדרשת השמשה בימים אלה, בשילוב עם המורכבות התוספתית של התהליך (נוכח השונות של המכונות, והצורך להתאים בין המכונות השונות, לציוד הנלווה המתאים לכל אחת מהן, ולציודים השונים שכבר קיימים בבתי-החולים), מביאים לכך שלא ניתן לבצע את תהליך ההשמשה בהתבסס על המשאבים הקיימים בבתי-החולים.

“לפיכך, נדרש מנגנון מרכזי לקליטה של הרכיבים השונים, ולהרכבה של “קיטים” להנשמה, תוך בדיקת תקינות של הציוד.

“להקמת מרכז מסוג זה (שבו יהיו עמדות הרכבה בדיקה ואריזה) נדרשים יכולת הנדסית ייעודית, כ”א מיומן לבדיקת המכונות, ציוד נלווה זמין, ועוד.

“בהתאם לחוות דעתו המקצועית של מר אבי בן זקן, סמנכ”ל בכיר, ראש מינהל תכנון פיתוח ובינוי מוסדות רפואה במשרד, הספק היחיד שיכול לספק את השירות הינו כללית הנדסה. לספק זה יש ניסיון עשיר בביצוע עבודה מסוג זה, ובתמיכה במכונות ההנשמה הקיימות ב- 14 בתי חולים בארץ.

“יצוין כי מדובר בהתקשרות דחופה. זאת לאור דיווח של המשרד על פיו כבר כיום ישנן 289 מכונות הנשמה המצריכות את השירות, במהלך היום אמורות להגיע 50 מכונות הנשמה מצה”ל, וכי כבר בימים הקרובים עתידות להגיע יותר מ- 200 מכונות הנשמה, אשר עבור כולן נדרש השירות.

“ועדת החריגים המיוחדת למיניסטריון משרד הבריאות אישרה ביום 16 באפריל 2020 את ההתקשרות בסכום של 14,562,662 ₪ כולל מע”מ.”