במסגרת בקשת חופש מידע מ”י מפרסמת את פקודת המטה הארצי בנושא ‘התנהלות של שוטרים במרחב הרשתי’: “שוטר לא יביע במרחב הרשתי הציבורי עמדה מדינית או תמיכה בדמויות פוליטיות או מפלגות או יביע הסתייגות מהן”

14:55 11.03.2022

קטגוריות: רשתות חברתיות

תגים:

ב- 10 בפברואר 2022 פירסמה משטרת ישראל שורה של החלטות לגבי בקשות שהוגשו לה במסגרת חוק חופש המידע.

אחת מההחלטות הללו, שהוגשה באוקטובר 2021 וניתנה לה תשובה בסוף נובמבר 2021 (אולם, כאמור, רק עתה היא פורסמה) עוסקת בנושא “מדיניות המשטרה ביחס לשוטרים ברשתות החברתיות”.

רפ”ק יניב ארקוס, עו”ד, קצין מדור תלונות ציבור ארצי ענה בשם הממונה על חופש המידע בלשכת הייעוץ המשפטי של משטרת ישראל השיב בין השאר כי “בפנייתך שבסימוכין ביקשת לקבל לידיך מידע אודות מדיניות המשטרה ביחס לשוטרים שמתחזקים עמודי פייסבוק שיש בהם תוכן פוליטי מובהק. ביקשת הפניה להוראה/ פקודה הנחייה בעניין זה.

“לאחר שבחנו את הבקשה ושקלנו את השיקולים הרלבנטיים החלטנו להיענות לבקשתך.

“קיימת פקודת מטא”ר 06.02.12 – “התנהלות של שוטרים במרחב הרשתי”. בפקודה זו קיים סעיף שאוסר למעשה התבטאויות פוליטיות של שוטרים ברשת, כמצוין לעיל בסעיף 3 א.(1): ‘שוטר לא יביע במרחב הרשתי הציבורי עמדה מדינית או תמיכה בדמויות פוליטיות או מפלגות או יביע הסתייגות מהן, אולם אין מניעה כי שוטר יוכל להתבטא בקבוצות פרטיות כדוגמת  WhatsApp המשפחתי או קבוצות חברים שאינן קבוצות של מקום העבודה כחלק מהמרחב הפרטי הלגיטימי וחופש ההתבטאות המוקנה לו“.

יצויין כי פקודה זו פורסמה ב- 4 באוגוסט 2019. “מטרת הפקודה לקבוע עקרונות להתנהגות שוטרים במרחב הרשתי בהתחשב בערכי המשטרה ובמגבלות החלות על שוטרים במרחב הציבור. שוטר מחויב בממלכתיות ובהקפדה על ביטוי הולם במרחב הרשתי גם כשאינו מזוהה כשוטר. הגם ששוטר הוא גם אדם פרטי, לזיהויו כשוטר ברשתות חברתיות מקוונות (בתמונות, בציון תחום עיסוק וכו’) משמעויות מחייבות להתנהלותו במרחב הרשתי”.

בין ההנחיות בפקודה: “על אף האמור בסעיף קטן 1 לעיל, שוטר רשאי לעקוב אחר דף המשתמש של דמות פוליטית או של מפלגה ברשתות חברתיות מקוונות, אף אם עצם המעקב הוא פומבי, וזאת רק לצורך מעקב אחר פרסומים.

“שוטר לא יתבטא באופן שעלול לפגוע בתדמית המשטרה, ככל שהיה עליו לצפות פגיעה כאמור.

“שוטר לא יחשוף במרחב הרשתי עניינים מסווגים שהגיעו לידיעתו ושאינו מוסמך לחשפם, וכן כל מידע שהגיע אליו מתוקף תפקידו ואשר הוא אינו מוסמך לפרסמו. במרחב הרשתי ניתן לפרסם מידע בלתי מסווג.

“שוטר לא יפרסם בעצמו או באמצעות אדם אחר התבטאות בעלת אופי לא הולם ובוטה.

“פרסום תמונות במדי משטרה במרחב הרשתי אפשרי למעט למי שנמצא בתפקיד המוגדר כמסווג, כאשר חשיפת היותו שוטר עשויה לפגוע בו, בציבור או בעבודת המשטרה. על אף האמור לעיל, המפכ”ל, דובר משטרה או מי שקיבל היתר על ידי מי מהם, רשאי לפרסם הודעות רשמיות לציבור ולתקשורת מטעם המשטרה, הכוללות לעיתים דברי ביקורת או מידע שהובא לידיעתם במסגרת תפקידם כמו גם תיעוד של פעילות משטרתית או מבצעית, בין היתר במרחב הרשתי. הגבלות הפקודה לא יחולו על פרסומים שאושרו על ידי הגורמים האמורים בסעיף זה”.