“במהלך שנת 2020 עלתה כמות ההכחשות של עסקאות אשראי בשירותים של משרדי הממשלה ונגרמו הפסד כספי ועבודה רבה במעקב אחר הכחשות אלו”; “בשירות חידוש רישיון רכב מוערך היקף ההכחשות ביותר מ- 20 מיליון ₪”; “משרדי ההמשלה ביקשו למצוא פיתרון לנושא”

וועדת הפטור המשרדית במשרד הדיגיטל הלאומי [בראשות אשר ביטון מנכ”ל משרד הדיגיטל ובהשתתפות יוגב שמני מנהל יחידת מימשל זמין] אישרה התקשרות בפטור ממכרז עם חברת קרדיט גארד לשם הפעלת יכולת 3DS  [או, 3DSecure] בשירותי התשלומים של המשרדים השונים. זאת בעקבות המלצת ועדת המכרזים המשרדית לרכש והתקשרויות בענייני ענ”א (תחומי תקשוב).

היקף ההתקשרות שאושר הוא 3.75 מיליון ₪ לתקופה של שנתיים (עד סוף פברואר 2023).

בנימוקי וועדת המכרזים נאמר בין השאר כי “במהלך שנת 2020 עלתה כמות ההכחשות של עסקאות אשראי בשירותים של משרדי הממשלה. בהתאם, נגרמו הפסד כספי ועבודה רבה במעקב אחר הכחשות אלו. לדוגמה, בשירות חידוש רישיון רכב מוערך היקף ההכחשות ביותר מ- 20 מיליון ₪. ישיבת הוועדה הייתה בראשות שחר ברכה מ”מ ראש רשות התקשוב הממשלתי (מ”מ יו”ר) ובין היתר השתתפו בה גם אלי קורח מנהל מערך שירותים לאזרח במימשל זמין ושחר נוימן מנהל תחום שירותים מקוונים במימשל זמין.

“על כן התקבלו דרישות ממשרדי הממשלה וכן מוועדת היגוי פיננסית לשירות התשלומים הממשלתי בחשב הכללי בראשות מר עוזי שר, למצוא פיתרון לנושא זה.

“אחד הפיתרונות שעלו כאפשרות כמענה לבעייה של ההכחשות הוא 3DS. פיתרון זה נמצא בשימוש נרחב בגופים נוספים במשק ובעולם. לפיתרון זה היכולת לבדוק מול המנפיק הבינלאומי את הסבירות להכחשת עיסקה ספציפית וככל שיש סיכוי שכזה בהתאם ללוגיקה של המנפיק, נשלח למשתמש אמצעי אימות נוסף ע”י SMS לטובת השלמת העיסקה באופן בטוח יותר”.

עוד ציינה הוועדה המשרדית כי “שירות התשלומים הממשלתי הוא מערכת מסחר אלקטרונית המאפשרת לכל גוף ממשלתי לנהל שירות תשלומים וירטואלי ברשת. נכון להיום קיימים יותר מאלף שירותי תשלום שונים בשירות התשלומים הממשלתי. במהלך שנת 2020 בוצעו בשירות התשלומים הממשלתי יותר מ- 10,300,000 עיסקאות בסכום כולל של יותר מ- 96 מיליארד ₪.

“בשירות התשלומים ניתן לשלם שוברים ואגרות לתשלום המאפשרים מתן שירות לאזרחים ועסקים. בין השירותים הנפוצים ניתן למצוא בין היתר: חידוש רישיון נהיגה ורכב, תשלום קנסות של רשות האכיפה והגבייה, תשלום על חבילות דואר של המכס, תשלום אגרה שנתית של רשם החברות ועוד.

“מיום עלייתו לאוויר של שירות התשלומים הממשלתי בשנת 2001, ניכרת מידי שנה עלייה משמעותית במספר המשתמשים בשירות ובמספר העיסקאות המבוצעות בו.

“מערך התשלומים של מימשל זמין שהוקם בשנת 2005 מבוסס, בין היתר, על קישור לחברות האשראי לצורך ביצוע חיובי אשראי ופתיחת מסופים (מונח היסטורי, מאחר ופעם היו גובים את התשלום בעזרת מסופים פיזיים, אך כיום מדובר בהליך לוגי שהינו התווך המקשר בין יחידה הגובה למשרד הרלבנטי שגובה את התשלום) לצורך הקמת חנויות תשלום אינטרנטיות עבור משרדי הממשלה השונים המשתמשים בשירות לצורך גביית תשלומים שונים.

וועדת המכרזים המשרדית אומרת עוד כי לאחר דיונים בוועדת ההיגוי הוחלט ליישם את פיתרון ה- 3DS: “בעת סליקה בכרטיס האשראי, מועברים פרטי כרטיס האשראי לשרתים ייעודיים המתארחים במימשל זמין, עליהם יש את המוצר של חברת קרדיט גארד בו מוגדרים המסופים וההתניות החלות עליהם ומשם טרנזקציית התשלום מועברת לשב”א (שירותי בנקאות אוטומטיים בע”מ). על-מנת להפעיל יכולת של 3DS, יש להשתמש בהוספת הפיתרון לשרתים של קרדיט גארד, ולא על שרתים בהם נמצא הפיתרון האפליקטיבי של שירות התשלומים”.

בחודש יוני 2018 פורסם מכרז מספר 10/18 להקמת שירות תשלומים חדש. ביום 4 ביוני 2020 נבחרה חברת טלדור מערכות מחשוב (1986) בע”מ כספק זוכה להקמת המערכת החדשה. “ברם, היחידה המקצועית צופה שהמערכת החדשה לא תהיה מבצעית לפני תחילת שנת 2023 ולכן יש צורך בהמשך הפעלת המערכת הקיימת, תוך שיפור יכולותיה באמצעות המוצר המבוקש”.