במהלך בדיקת הצעות למכרז מיקור-חוץ במשרד הפנים התברר: מציע אחד [שקיבל את הניקוד הגבוה ביותר בשקלול רכיבי האיכות והעלות] הגיש הצעה החורגת (כלפי מטה) ביותר מ- 15% מהאומדן הראשוני של המשרד

הגוף המפרסם: משרד הפנים

שם הספק: נס אי.טי. בע”מ [ספק מיקור-החוץ הנוכחי לניהול ותחזוקת תשתיות המשרד]

מהות ההתקשרות: אחזקה, תפעול וניהול תשתיות מחשוב של המשרד

היקף התקשרות מבוקש/מאושר: 3,230,548 ש”ח

התחלת ההתקשרות: 1 במאי 2020; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2020, או עד לאחר תום 3 חודשי חפיפה עם הספק החדש.

החלטה: אושר ע”י החשב הכללי רוני חזקיהו בהמלצת וועדת הפטור המרכזית

הערות: בנימוקי וועדת הפטור המרכזית נאמר בין היתר כי “ההתקשרות הראשונה עם נס אי.טי החלה ביום 31 בדצמבר 2009. זאת בעקבות זכייתה במכרז פומבי מס’ 02/2009 לאחזקת תפעול וניהול תשתיות המחשוב במיקור-חוץ.

“מכרז חדש לניהול ותחזוקת תשתיות המשרד (מס’ 45/2018)  פורסם ביום 6.9.2018. לפי הלו”ז שהוגש לוועדת המכרזים המשרדית בספטמבר 2018, קבלת אחריות של הספק הזוכה הייתה צפויה להיות בדצמבר 2019.

“לאור הארכות במועד ההגשה, בין היתר ולאור שינויים שנערכו בתנאי הסף, הצפי לקבלת האחריות של הספק הזוכה במסגרת המכרז החדש למתן השירותים כאמור, נדחתה לאפריל 2020 .

“בחודש 12/2019 אושרה בדיקת האיכות של המציעים במכרז, ולאחר מכן נפתחו מעטפות הצעת המחיר. בבחינת ההצעות למול האומדן שנקבע מראש נמצא כי ההצעה של החברה שקיבלה את הניקוד הגבוה ביותר בשקלול רכיבי האיכות והעלות, חורגת במידה ניכרת מהאומדן (כלפי מטה). לאור האמור, פנה המשרד לחברה לקבלת הסברים באשר לאופן בו תומחרה הצעתה במסגרת מתן זכות טיעון בכתב.

“החברה ביקשה מספר פעמים לדחות את המועד למתן התגובה, ולבסוף הגישה את תגובתה ביום 21.1.2020. מורכבות המענה דורשת בחינה של גורמים מקצועיים, משפטיים וחשבותיים במשרד ויתכן ואף יידרש סבב הבהרות נוסף, על מנת לקבל החלטה לעניין הזוכה במכרז.

“לאור התפתחות משבר קורונה ועל כן הימשכות התהליכים, צופה כעת המשרד כי ההכרה לעניין הזוכה תהיה רק בחודש אפריל 2020.

“בנוסף, לאחר בחירת הזוכה נדרש לבצע הליכי חתימת חוזה ויצירת הזמנה לספק לאחר קבלת אישור ועדת החריגים בהתאם לנהלי שנה זו.

“כמו כן, על פי המכרז נדרשת תקופה של מעבר/חפיפה של שלושה חודשים. לפיכך, נדרשת הארכת והגדלת ההתקשרות כמפורט לעיל.

“שחר ברכה ראש רשות התקשוב הממשלתי ממליץ לאשר את הבקשה בחוות דעתו מיום 3 במארס 2020 בשל חיוניות השירות המבוקש. תמר קליין מנהלת תחום בכירה מחשוב ומערכות מידע בחשב הכללי ציינה ביום 17.3.2020 כי אין מניעה לאשר את בקשת המשרד. עוד צוין בחוות דעתה כי משיחה עם מנמ”רית המשרד [אגף בכיר מערכות מידע] נעמי פרידמן המשרד ממשיך בהליכי השלמת ההליך המכרזי וכי השירות של הספק הקיים חיוני למשרד לניהול ותחזוקת תשתיות המשרד באופן שוטף”.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

מפרוטוקול וועדת המכרזים של משרד הפנים מ- 11.3.2020 עולים הדברים הבאים: “בדצמבר 2019 אושרה בדיקת האיכות של המכרז ונפתחו מעטפות העלות. לאחר ביצוע בחינת הצעות המחיר של נס ולמם אל מול האומדן של המשרד למכרז זה, הסתבר כי הצעת המחיר של מלם חורגת מעל ל- 15% מהאומדן. עפ”י הפסיקה במקרים אלו, בוצעה פנייה של וועדת המכרזים למלם על-מנת לתת להם את זכות הטיעון בשימוע בכתב. מלם נדרשו לתת מענה תוך 5 ימי עסקים מקבלת המכתב.

“חברת מלם בחרה שלא לענות לשאלות שנשאלו אלא לשלוח מכתבי בקשה לקבלת מסמכי האומדן ופרוטוקולים בעניין המכרז. המשרד ענה לפניות מלם והעביר להם את האומדן.

“מלם העבירו מענה בתאריך 21.1.2020. המענה מאוד מורכב. הגורמים המקצועיים, משפטיים וחשבותיים מבצעים בחינה של המענה על-מנת לבצע הכרעה באשר לזהות הזוכה במכרז.

“אנו מעריכים כי יהיה פרוטוקול הכרעה על מארס”.

בסיומו של פרוטוקול וועדת המכרזים במשרד הפנין צויין (באופן מודגש): “יש לציין כי הרחבת ההתקשרות עומדת בהנחיות הנוספות לביצוע תקציב המדינה בשנת 2020, שפורסמו ביום 27.10.2020 שעניינן תחזוקת מערכות המחשוב הקיימות. לאור האמור אין צורך באישור וועדת החריגים, מדובר בשמירה על הקיים“. [הערה: הטעות בתאריך – מופיעה במקור].

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

הערת עורך Read IT Now: ב- 9 בספטמבר 2018 פירסמתי כאן באתר את הידיעה הבאה:

ביום חמישי (6.9.2018) דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה על “מכרז חדש של משרד הפנים המתפרסם היום (6.9): מכרז להצעות לתפעול ותחזוקה של תשתיות מחשוב בשיטת מיקור-חוץ (Outsourcing)”.

במודעה לעיתונות של משרד הפנים [מינהל לארגון ומשאבי אנוש + אגף מערכות מידע] לגבי מכרז מס’ 45/2018 נאמר כי תקופת ההתקשרות במסגרת ההסכם שייחתם עם הזוכה הינה מיום חתימת החשב על ההסכם לתקופה של חמש שנים. למשרד בלבד שמורה זכות הברירה להאריך את תקופת ההתקשרות עם הזוכה בתקופות קצובות נוספות, כך שסך תקופת ההתקשרות עם הזוכה במכרז לא תעלה על 13 שנים. המשרד רשאי לפתוח בהליך תחרותי נוסף.

בין תנאי הסף: מחזור העסקים של המציע הנובע מהספקת שירותי מיקור חוץ לתפעול ותחזוקה של מתקני מחשוב מרכזיים, לתפעול מוקדי שירות (Help Desk) ולתחזוקה של ציוד קצה עולה על 20 מיליון ש”ח לשנה לא כולל מע”מ בכל אחת מהשנים – 2015, 2016, 2017.

יצויין כי הספק הנוכחי לשירותים הללו במשרד הפנים הוא חברת נס [מתוקף מכרז 02/2009] שתקופת ההתקשרות המירבית עימה תסתיים ביום 28.2.2019.

ההתקשרות החדשה של משרד הפנים במסגרת המכרז החדש צפוייה לכלול שינויים ועדכונים כתוצאה מצרכנים חדשים שלו. המשרד גם הפיק לקחים מההתקשרות עם חברת נס ואלה הוכנסו למסגרת המכרז החדש.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =