בכנסת הוגשו ארבע הצעות דחופות נפרדות לסדר היום בנושא “סגירת סניפי דואר ישראל תפגע בעיקר בשכבות החלשות ובקשישים”

בכנסת הוגשו ארבע הצעות דחופות נפרדות לסדר היום בנושא “סגירת סניפי דואר ישראל תפגע בעיקר בשכבות החלשות ובקשישים”.

ארבע ההצעות [של חברי הכנסת ארז מלול, יוסף עטאונה, משה רוט ו- ואליד אלהואשלה] אושרו לדיון במליאה אולם המליאה טרם דנה בהצעות אלה לסדר-היום.

בפנייתו של ח”כ ארז מלול נאמר: “אבקש להעלות על סדר יומה של הכנסת הצעה דחופה בנושא סוגיית הפגיעה הקשה בשרותי הדואר ובנק הדואר לציבור ובמיוחד בקשישים ואנשים עם מוגבלות.

“דואר ישראל נמצא בתנופה אדירה לסגירת סניפים רבים בארץ ומפנה למרכזי מסירת חבילות כחלק מהכנה להפרטה, אך הדבר פוגע קשות באוכלוסיות  חלשות.

ראשית, נקודות אלו מרוחקות יתר על המידה מבית הצרכן. בנוסף, בנקודות אלו משתרכים תורות ארוכים אשר לא נותנים מענה הולם לקשישים ואנשים עם מוגבלות.

“ליקויים אלו אף צוינו בדו”ח מבקר המדינה שיצא לאחרונה ונכתב בו כי “בנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה התקבלו בשנים 2021-2020 מאות תלונות מלקוחות על רמת השירות, בפרט לגבי הפעלת מרכזי מסירת דואר המרוחקים מבתי התושבים“.
כמו כן, במרכזים מעין אלו אין שרותים אחרים כמו חלוקת קצבאות ובנק הדואר.

“האמצעים הדיגיטלים אשר אמורים להוות תחליף לשירותים אלו אינם תואמים לאוכלוסיית הקשישים ולאוכלוסייה החרדית שברובה אינה חשופה לאפליקציות ושירותים דיגיטליים זמינים.

“יצויין כי לצד סגירת סניפי הדואר במסגרת ההפרטה יש עוד צעדים אשר יובילו לפגיעה קשה בציבור כמו, לדוגמה, ביטול הפיקוח על תעריפי הדואר, ביטול בנק הדואר, צמצום נרחב של השרות לאזרח, וצמצום שירותי הדואר בסניפים הקיימים.

“נתונים מדאיגים אלו מובילים לפגיעה קשה וחוסר חמור בהנגשה בכלל הציבור ובפרט באוכלוסיית הקשישים/אנשים עם מוגבלות/אוכלוסייה החרדית.

“נתונים אלו נותנים משנה תוקף לצורך בביקורת פרלמנטרית הדוקה על הפגיעה בציבור הצרכני”.

= = = = = = = = = =

הדיון בהצעות הללו היה ברביעי (22.2.2023) בלילה. לאחר הצגת ההצעות לדיון השיב שר התקשורת שלמה קרעי [עפ”י פרוטוקול הכנסת]: “אני מתכבד להציג בפניכם מענה על ההצעה הדחופה לסדר-היום של הכנסת בנושא: סגירת סניפי דואר ישראל תפגע בעיקר בשכבות החלשות, בקשישים ובאנשים עם מוגבלויות, אשר הועלתה ביום 20 בפברואר 2023 על ידי חברי הכנסת ארז מלול, יוסף עטאונה, משה רוט וואליד אלהואשלה.

“הממשלה הקודמת העבירה חוק להבראת והפרטת דואר ישראל עקב מצבו הקשה של דואר ישראל. מיום כניסתי לתפקיד נחשפתי לרמת שירותי הדואר בישראל ולמצבה הפיננסי של חברת הדואר, והבנתי שיחד עם הרפורמה המבוצעת ועם תהליך ההבראה וההפרטה, צריך לעשות שיפורים ברישיון החדש שרצו לתת להם. ואכן, ערב חתימתי על הרישיון, עיכבתי אותו תקופה ארוכה, כמה שבועות, ודרשתי תיקונים, רובם ככולם נדרשו לסיוע ולמניעת פגיעה משמעותית באוכלוסיות החלשות, בעיקר לטובת הפריפריה, שהיא ניזוקה באופן יותר משמעותי, משום שההיצע של סניפי הדואר פחות אצלם.

“תיקוני האסדרה שהמשרד בראשותי ביצע מאז כניסתי לתפקיד נגזרים מהסביבה העסקית שבה פועלת החברה והשינויים המתרחשים בה, המתאפיינים בירידה משמעותית בהיקפי הפעילות של שירותי הדואר ובנק הדואר במרבית תחומי הפעילות, ובעיקר – במשלוח מכתבים ובצריכת שירותי אשנב. כל אלו, לצד גידול בביקוש לשירות משלוח חבילות, מצריכים שינויים בפריסה ובאופי של יחידות הדואר. שינויי האסדרה המרכזיים שמשרד התקשורת קידם במסגרת הרפורמה הם כדלהלן:

“נגישות הציבור לקבלת חבילות – ברישיון, מלבד סניפי הדואר הרגילים יש מרכזי חלוקה לחבילות. הגברת הנגישות של הציבור לקבלת חבילות באמצעות קביעת חובה לאפשר ללקוח לבחור, במרבית המקרים, את מרכז המסירה שממנו הוא חפץ לאסוף את החבילה. הלקוח יכול לבקש ולומר: איפה אני רוצה לאסוף את החבילה שלי, הכי קרוב אליי הביתה. כמו כן, הוטלה רגולציה המחייבת פרישת מרכזים למסירת חבילות באזורי הפריפריה.

“דיגיטציה של שירותי הדואר ובנק הדואר – הגברת נגישות לציבור של שירותי הדואר ובנק הדואר באמצעות קביעת חובה לאפשר קבלת שירותים עיקריים באמצעות ערוצים מקוונים ודיגיטליים, ובכך לחסוך את הצורך בהגעה לסניפים. המענה הזה  נותן גם מענה לאוכלוסיות מבוגרות, למשל קבלת קצבאות. אפשר היום לקבל כרטיס מגנטי שלתוכו מוטענת הקצבה באופן אוטומטי מדי חודש, ואפשר למשוך את הקצבה בכל אחד מהכספומטים הקרובים לבית, ועוד כהנה וכהנה פתרונות דיגיטליים שאנחנו דרשנו בתנאי הרישיון מחברת דואר להמציא, בשילוב עם המעבר ועם צמצום הסניפים.

“מיקוד באוכלוסיות מבוגרות ובמקבלי קצבאות – מתן פתרונות שירות ייחודיים לאוכלוסיות כאמור, שלרוב נמנות על המעמד הסוציו-אקונומי הנמוך או נעדרי אוריינות דיגיטלית, הן על ידי קביעת מחיר מופחת ב- 50% למקבלי קצבאות בעד שירותי בנק הדואר והן באמצעות שירותים מותאמים לבעלי מוגבלות באמצעות משלוחים, וכן אפשרות לקבל שירותים כספיים, כמו שהזכרתי, באמצעות כרטיסים נטענים, שמייתרים את הצורך בהגעה לסניפים. בנוסף יינתן סיוע נקודתי לצד הדרכות שיעניקו אוריינות דיגיטלית במטרה להגדיל את הנגישות של שירותים מקוונים.

“פריסת יחידות דואר – בהמשך לדיגיטציה של השירותים כאמור, ובהתאם למגמת הירידה בביקושים לשירותי אשנב, נקבעה בהוראות הרישיון החדש של החברה חובת פריסת יחידות מעודכנת באופן שבו תשתנה פריסת יחידות הדואר ברחבי הארץ. ביישובים שבהם מתגוררים עד 3,000 תושבים, השירות יינתן באמצעות נקודת שירות ניידת. ביישובים שבהם מתגוררים מעל 3,000 תושבים יהיו בחלק מהמקומות יחידות דואר מרכזיות, ובנוסף – נקודות שירות נגישות בתוך מוקדי שירות, בתוך סניפים קיימים או בשיטה של חנות בתוך חנות.

“אגב, כשאנחנו נגיע למלוא ההפרטה, כשההפרטה תצא לפועל ויהיה מישהו שיש לו כבר רשת של חנויות שפרוסה ברחבי הארץ, כל חנות כזאת שלו – תחשבו על רשתות שפרוסות ברחבי הארץ. אני לא רוצה לתת דוגמאות, אבל יש דוגמאות למכביר. אם אחד כזה יקנה את הדואר בתהליך ההפרטה, כל רשת שלו, כל חנות, כל סניף שלו ברחבי הארץ, נוסף לסניפים הקיימים, יהפוך להיות נקודת שירות שתספק שירותים מצומצמים של בנק הדואר, של שליחת מכתבים, של מה שאנחנו דורשים בכל סניף שהוא נקודת שירות, שבה אנחנו דורשים ברישיון כמה שירותים מצומצמים.

“בנוסף, הנהלת החברה התחייבה בפניי – ועדכנתי בנושא את כל ראשי הרשויות בכל רחבי הארץ – כי היא נכונה למצוא, בתיאום עם ראשי הרשויות, פתרונות חלופיים לצרכים ספציפיים של כל רשות מקומית, אם זה אפילו פתיחת נקודת דואר ברשות המקומית, אם זה דואר נייד שמגיע בשעות מסוימות, כפי שיתואמו – – –

“[…] כולם קיבלו מכתב, והנהלת הדואר התחייבה בפניי שכל ראש רשות שירצה, הם ישבו איתו ויגיעו – ייתנו לו פתרונות וינסו להגיע לסיכומים באותה רשות. כביכול אין להם חובה כזאת בתהליך ההבראה וההפרטה, אבל אני דרשתי מהם, ביקשתי, והם הסכימו לעמוד בעניין הזה. הם הכינו סט של פתרונות חליפיים, והם מוכנים לשבת עם כל ראש רשות ולמצוא את הפתרון שמתאים לו.

“כאמור, המהלך נועד להצעיד את חברת הדואר למציאות הכלכלית העכשווית ולהכין אותה, בתהליך מדורג, להפרטה שתאפשר לה להתחרות בצורה יעילה, וזאת על מנת לטייב את איכות השירות עבור תושבי מדינת ישראל.

“דבר נוסף – חוץ מחברת הדואר שהיום קיימת, כשיושלם תהליך ההפרטה ופתיחת השוק לתחרות, יהיו עוד חברות שיספקו את אותם שירותי דואר. תהיה תחרות בשוק, שזאת המטרה. זה גם יוריד מחירים וגם ייעל וישפר את השירות, שלפעמים, בחלק מהמקרים, הוא שירות לא טוב.

“מדובר במהלכים הכרחיים מנקודת המבט הכלכלית וכן מזו החברתית. לפיכך, כלל הגורמים המעורבים הונחו לפעול ברגישות המתבקשת ובחריצות הראויה לריכוך הקשיים שעלולים להיווצר בקרב אוכלוסיות שצפויות להתקשות בהסתגלות לרפורמה ולתהליך ההפרטה.

“אני, כשר התקשורת – רוח המפקד מאוד ברורה בתוך משרד התקשורת. עיכבתי את הרישיון עד שתיקנו חלק מהתיקונים הנדרשים. לא כל דבר בידיים שלי, מכיוון שאנחנו בתהליך של הפרטה. תכף זה יצא לשוק הפרטי, אבל עדיין, גם לאחר שזה יצא לשוק הפרטי, מלבד זה שהשוק ייפתח לתחרות ויהיו עוד שחקנים בשוק, יש רישיון שלא מאפשר להם לסגור יחידות דואר מרכזיות.

“בתנאי הרישיון, למשל נקודת שירות, יש לדואר אפשרות לסגור, חוץ מיחידות דואר מרכזיות, שהם לעולם לא יכולים לסגור. יש נקודות שירות שאם הביקושים יורדים ביותר מ- 60% בשירותים מסוימים, כלומר, בכל השירותים באותה נקודת שירות, הם יכולים בסוף לסגור אותה. בפריפריה הם צריכים שהשירותים ירדו ב- 80% או ב- 85%, זאת אומרת, כמעט אין סיכוי. יהיה קשה להם מאוד לסגור נקודת שירות בפריפריה. זאת אחת הדרישות שהוספתי להם לרישיון, ויש עוד מגוון של דברים.

“בסופו של דבר אלה חבלי לידה של פתיחת השוק הזה לתחרות, של ייעול השירות, ואני בטוח שהדברים יהיו בסופו של דבר לטובת אזרחי ישראל”.

בסוף הדיון נערכה הצבעה בה הוחלט: בעד ההצעה להעביר את הנושא לוועדה – 7; נגד – אין ; נמנעים – אין . ההצעה להעביר את הנושא לוועדה המיוחדת לצמצום פערים בפריפריה  — נתקבלה.

= = = = = = = = = =