בכנסת הוגשה הצעת חוק פרטית – חוק המקרקעין (תיקון – מיתקן של חובב רדיו בבתים משותפים)

14:48 02.04.2023

קטגוריות: כללי

תגים: ,

ביום שני, 27.3.2023, הוגשה בכנסת הצעת חוק פרטית – חוק המקרקעין (תיקון – מיתקן של חובב רדיו בבתים משותפים) של ח”כ אלי דלל (פ/2994/25).

בדברי ההסבר נאמר בין היתר כי “רשתות חובבי רדיו הוכיחו עצמן בעבר פעם אחר פעם כאמצעי חשוב וחיוני לתקשורת בעתות חירום ומצוקה. תקשורת בין חובבי רדיו סייעה בעבר באיתור והצלה של נעדרים ובהעברת מסרים חיוניים מקום בו רשתות התקשורת המסורתיות כשלו או קרסו.

“במדינת ישראל נודעת חשיבות עליונה לקיומה של תקשורת אמינה ויציבה בעתות חירום. יכולת העברת מסרים ומידע בין כוחות הביטחון והציבור בכללותו מבטיחה תפקוד יעיל ורציף והגברת חוסן לאומי.

“בשל כך יש אינטרס לאומי בטחוני בפיתוחה של תשתית רשת תקשורת של חובבי רדיו כגיבוי ואלטרנטיבה לאותם מקרים בהם רשתות התקשורת המסורתיות, לרבות אינטרנט, תקרוסנה עקב פעולות יזומות עוינות, נפילת תשתיות חשמל ואינטרנט, ועומסים חריגים על המערכות הקיימות.

“גם בארה”ב הוכרה חשיבותה של רשת חובבי הרדיו כתשתית תקשורת חיונית בזמני חירום. כבר בשנת 1994 החליט הקונגרס בהחלטה משותפת כי על הרשויות לפעול לחיזוק ולעידוד קיומה של רשת חובבי רדיו, ולאחרונה אף הוגשה הצעת חוק לסנאט במטרה להסיר את רובן המכריע של המגבלות על האפשרויות להקמת תחנות לחובבי רדיו על ידי אנשים פרטיים בבתיהם.

“מאות תחנות חובבי רדיו פרושות כיום ברחבי הארץ, מהצפון ועד לדרום, במרכז ובפריפריה, לרבות מערכות ממסר המאחדות ומאפשרות תקשורת באמצעות רדיו ואינטרנט בכל רחבי המדינה.

“חובבי הרדיו עברו את בחינות משרד התקשורת להקמה ולהפעלה של תחנות רדיו והוסמכו כדין.

“מדינת ישראל מעודדת את פיתוח חוות הרדיו גם לצורך טכנולוגי של נוער ואנשים צעירים, גישור על פערים חברתיים והכשרה לעיסוק במקצועות טכנולוגיים בצבא.

“כחלק מקידום הנושא, פעלה המדינה לפטור אנטנות רדיו מחובת היתר בנייה ולהפחית את האגרות והתשלומים הכרוכים בהפעלת הציוד.

“הצעת החוק באה לאזן בין זכות הקניין של דיירי הבניין ברכוש המשותף לבין הצורך של בעל דירה שהוא חובב רדיו להשתמש ברכוש המשותף לשם הקמת אנטנות לשימוש זה.

“הצעת החוק מבקשת לקבוע שימוש מידתי וסביר ברכוש המשותף, לצורך מימוש זכותם של דיירים בבניין לחופש עיסוק, וזאת תוך איזון מתאים כך שלא ייפגעו זכויות הדיירים האחרים בבית משותף. חשיבותו של ההסדר המוצע  גם בכך שהסדר קבוע יוכל לסייע בצמצום ובמניעת סכסוכי שכנים.

“הצעת חוק לא מתירה הקמת אנטנות הפוגעות בסביבה והכללים המוצעים מבטיחים את בטיחות ההתקנה.

“הוראות הצעת החוק מבוססות רובן ככולן על הוראות החוק שנוספו לאחרונה לעניין התקנת מיתקן פוטו-וולטאי או מיתקן אגירה בבתים משותפים, המיועדים לשימוש בעל דירה מסוים,  והן חולקות אינטרסים משותפים שיש למדינה לקידום פעילות בעלת ערך לאומי בטחוני תוך איזון מידתי מול זכויות הפרט”.