בכנסת הוגשה הצעת חוק הבנקאות (רישוי) (תיקון – פיקוח פרלמנטרי על סגירת סניפים וצמצום שירותי בנק)

13:36 24.02.2023

קטגוריות: בנקאות/פינטק/ביטוח

תגים: ,

בכנסת הוגשה 20.2.2023 הצעת חוק הבנקאות (רישוי) (תיקון – פיקוח פרלמנטרי על סגירת סניפים וצמצום שירותי בנק). על הצעת החוק [פ/2480/25] חתומים חברי הכנסת יצחק פינדרוס, אלון שוסטר ואחמד טיבי.

בדברי ההסבר נאמר כי “בשנים האחרונות התאגידים הבנקאיים בארץ סוגרים סניפי בנק, מפחיתים את מספר המשרות בסניפים ומצמצמים את השטחים של סניפי הבנקים. סגירת סניפי הבנק וצמצום העובדים ושטחי הסניפים, פוגעים קשות באזרחים ותיקים ובאזרחים עם קשיי אוריינות דיגיטלית. גם לקוחות המיומנים בהתפתחויות הטכנולוגיות נתקלים בקשיים אובייקטיבים בביצוע פעולות שונות המצריכות הגעה פיזית לסניף.

“יצויין כי על פי נתוני המפקח על הבנקים, מספר סניפי הבנק לנפש בישראל נמוך בהשוואה לעולם, כשבישראל קיימים 11 סניפים על כל מאה אלף תושבים, לעומת 27 סניפים בממוצע על כל מאה אלף תושבים במדינות האיחוד האירופי ובארה”ב. המשמעות היא שסגירת סניפים או צמצומם מורגשת היטב אצל לקוחות הבנק.

“בשנת 2016 תיקנה הכנסת את חוק הבנקאות (רישוי), התשמ”א – 1981, והעניקה למפקח על הבנקים סמכות לקבל פרטים בדבר בקשה של תאגיד בנקאי לסגור סניף, להציב תנאים לסגירתו ואף למנוע מתאגיד בנקאי לסגור סניף. בהתאם, פרסם המפקח בשנת 2017 הוראת ניהול בנקאי תקין מס’ 400 בנושא “סגירת סניפי בנק וצמצום שירותי טלר“.

בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת ב- 13 בדצמבר 2021, נחשף כי מתוך 225 בקשות לסגירת סניפים, המפקח על הבנקים דחה 9 בקשות בלבד – כ- 4% מסך הבקשות שהוגשו, כך שנראה שמטרת התיקון, שהיא למתן את קצב סגירת סניפי הבנק, לא מתקיימת מאז חקיקתו.

“מלבד זאת, החוק מתייחס רק לבקשות סגירת סניפי בנקים, אך לא נקבע בו כל הסדר לעניין צמצום שטחי סניפי הבנקים או הפחתת מספר המשרות, כך שהתאגידים הבנקאים מצמצמים שירותים לציבור ושטחים של סניפים בנקאים ללא כל בקרה או פיקוח.

“לפי מרכז המידע והמחקר של הכנסת, בשנים 2012-2019 חל צמצום של כ- 10 אלף משרות בסניפים, קיטון מצטבר בשיעור של 26.5%. כמו כן, בשנים 2015–2019 חלה ירידה של כ- 42,300 מ”ר (כ- 8.7%) בשטחים של סניפי הבנקים.

“לפיכך, מוצע לקבוע כי לאחר מתן הסכמה של המפקח על הבנקים, ועדת הכלכלה של הכנסת, בה חברים נבחרי ציבור מכלל שכבות האוכלוסייה, תהיה הגורם המאשר סגירת סניפים.

“כמו כן, גם צמצום שטחי פעולה או הפחתה משמעותית בכוח אדם תדרוש הסכמה של המפקח על הבנקים ואישור של ועדת הכלכלה.

“לצד זאת, בשיקוליהם של ועדת הכלכלה ושל המפקח, הם יצטרכו להתייחס להימצאות סניף בנק באזור סמוך ובמרחק סביר לסניף לגביו הוגשה בקשת הסגירה”.