“בכירות הנאשם ביחידה בצירוף מספר המועדים בהם עשה שימוש בפירצת האבטחה וכמות הפעולות הרבה שביצע בתיקיית כוח אדם מחדדים את חומרת מעשיו”

נציבות שירות המדינה (נש”מ) פירסמה (7.3.2021) פסק דין וגזר דין נוספים מתוך כלל הכרעות שניתנו לאחרונה במסגרת דיוני בית-הדין למשמעת של עבדי המדינה.

בעובדות האישום נאמר: “ביום 25.9.2017 הוסרה בשוגג החסימה שעל תיקיית כוח האדם, בעקבותיה נוצרה פירצה שאפשרה לעובדי היחידה לצפות במסמכים שנוגעים למשאבי אנוש ובהם פרטים אישיים של עובדים שונים.

“החל מחודש יולי 2018 ועד חודש דצמבר 2018, בחמישה מועדים שונים, עשה הנאשם שימוש בפירצת האבטחה ברשת על מנת לבצע פעולות שונות (כגון כניסה לקבצים, עריכת קבצים), בתיקיית כוח אדם ובקבצים השמורים בה.

“זאת, למרות שחל עליו איסור לצפות או לעשות כל שימוש שהוא בתיקיית כוח אדם ובמסמכים שבה.

“בסך הכל הנאשם ביצע, בניגוד לנהלים ולהוראות, 211 פעולות שונות בתיקיית כוח האדם”.

בדיון שהתקיים בפני בית-הדין למשמעת ביום 16.2.2021 הודה הנאשם, במסגרת הסדר טיעון, באישום ובעבירות המשמעת שיוחסו לו בתובענה, והורשע על פי הודאתו.

בגזר הדין אומרים השופטים בין היתר כי “[…] הדברים שהועלו בעדויות האופי בכתב מלמדים שמדובר בעובד מסור וערכי, המתנהל ביושרה, מחוייב לתפקידו ביחידה ובמערכת הביטחון. תכונות האופי האמורות היו צריכות להדריך את הנאשם לדווח מיידית על פירצת האבטחה ברשת ולפעול לסגירתה, אלא שלמרבה הצער הוא בחר לעשות, שלא כדין, שימוש באותה פירצה ולבצע במועדים שונים 211 פעולות בתיקיית כוח האדם.

“ליחידה מחלקת משאבי אנוש משלה האמונה על עיסוק בתנאי העבודה של העובדים ושכרם. לא קיבלנו כל הסבר מדוע היה צורך לעקוף את הממונים על התחום האמור ולגלות יוזמה עצמאית דוגמת היוזמה בה השתמש הנאשם, אף אם סבר שחל עיכוב בהעלאת שכרו.

“בית-המשפט העליון הביע דעתו על חומרת העבירה של שליפות מידע ממאגרים, לצרכים שהם מעבר לתפקיד, ולפגיעה הכרוכה בהם היחסי האמון בין העובד למעסיק.

“הנאשם ניצל את האמון שניתן בו ואת הנגישות שהייתה לו למסמכים, והפר נורמות במערכת הבנויה על אמון הדדי.

“בכירותו של הנאשם ביחידה, כראש מחלקת בקרה מערכות תשתית, בצירוף מספר המועדים בהם עשה שימוש בפירצת האבטחה וכמות הפעולות הרבה (211) שביצע פעולות בתיקיית כוח אדם תומכים מחדדים את חומרת מעשיו של הנאשם”.

* הכרעת הדין – כאן; גזר הדין – כאן.

** קיראו בהקשר זה גם את הידיעה שפירסמתי כאן.