בנק ישראל: השינויים הטכ’ מציפים סיכונים חדשים ומעצימים סיכוני זליגת מידע והמשכיות עסקית; הבנקים יידרשו לבנות תפיסת ניהול סיכונים ולהוסיף בקרות

16:31 07.12.2015

קטגוריות: בנקאות/פינטק/ביטוח

תגים:

המפקחת על הבנקים בבנק ישראל ד”ר חדוה בר אומרת כי “הטכנולוגיה מעצבת מחדש את הבנקאות. היא מאפשרת הגדלת תחרות, הורדת מחירים מידית ללקוחות, שיפור הזמינות והשירות ללקוחות ואת תהליכי ההתייעלות הנדרשים בבנקים”.

לדבריה, “הפיקוח  על הבנקים זיהה את החסמים הקיימים לבנקאות ישירה ופועל בימים אלה לעדכן את מדיניותו והוראותיו כדי לאפשר את השינויים הטכנולוגיים, לקדם את הגברת התחרות ולתמוך בהתייעלות של הבנקים – לטובת הלקוחות”.

לדברי ד”ר חדווה בר, “בעולם מתרחשים בעוצמה רבה תהליכים שונים בתחומי הבנקאות והטכנולוגיה ואלו צפויים להגיע לישראל. בתוך כך, לקוחות הבנקים עוברים לבנקאות ישירה ומצמצמים מאוד את הגעתם לסניף. הבנקאות הישירה כוללת את האינטרנט, בנקאות באמצעות הטלפון החכם (בנקאות במובייל), ואת הגידול בשימוש במכשירים האוטומטיים. בנוסף, בעולם הוקמו ופועלים בשנים האחרונות בנקים שהם דיגיטליים לחלוטין, חלקם  הם חברות-בנות של בנקים מסורתיים וחלקם עצמאיים, המציעים את מכלול השירותים הבנקאיים ללקוחות משקי בית ועסקים קטנים באופן דיגיטלי וללא מפגש פיזי עם הלקוחות”.

“הטכנולוגיה בתחום הבנקאות מגלמת הזדמנויות רבות:

+ היא מאפשרת את הגברת התחרות לרבות מכיוונם של שחקנים חוץ-בנקאיים ובכלל זה חברות כרטיסי האשראי.

+ הטכנולוגיה מנגישה את המידע ומאפשרת את העברת הכוח ללקוח.

+ פעילות ישירה מאפשרת ללקוחות להוזיל באופן מידי ומשמעותי את העמלות שהם משלמים.

+ היא מאפשרת זמינות מאוד גבוהה של השירותים הפיננסיים ונוחות רבה: ניתן לבצע פעילות בשעות לא שגרתיות, ללא הגעה לסניף, באמצעות מוקדי השירות ובפרט באינטרנט או במובייל.

+ בנקים בישראל ובעולם שולחים ללקוח מגוון התראות רבות לטלפון הנייד, שמסייעות לו לשלוט במצבו הפיננסי.

+ הטכנולוגיה מובילה ומאפשרת את ההתייעלות של בנקים בעולם, דרך שינוי וייעול תהליכים, סגירת סניפים וצמצום כוח האדם.

“על רקע תהליכים אלו, בנקים גדולים באירופה, ארה”ב ובאוסטרליה סוגרים חלק גדול מהסניפים שלהם ומצמצמים במידה משמעותית את כוח האדם המועסק. בישראל רואים ירידה מתונה בלבד במספר הסניפים. חלק מהבנקים סגרו סניפים, בעיקר בערים הגדולות בהן יש להם סניפים הקרובים זה לזה, כשבמקביל גם נפתחו סניפים – בערים היותר קטנות ובפריפריה.  כמו כן נסגרות חלק מעמדות הכספר (טלר) בתוך הסניפים של חלק מהבנקים. במקביל חל גידול בכמות המכשירים האוטומטיים, שמאפשרים ללקוחות מגוון רחב של פעילויות בסיסיות, ובמספר המכשירים למשיכת מזומנים”.

המפקחת על הבנקים מדגישה עם זאת כי “השינויים הטכנולוגיים בבנקאות יוצרים אתגרים במספר מימדים ודורשים היערכות של הבנקים והציבור. כך, קיימות קבוצות באוכלוסייה, כגון חלק מהלקוחות המבוגרים או כאלה שהנם פחות טכנולוגיים, שמתקשים לעבור מעולם הבנקאות המסורתי לעולם הבנקאות הישירה והטכנולוגית. כמו כן, השינויים הטכנולוגיים מציפים סיכונים חדשים ומעצימים סיכונים של זליגת מידע והמשכיות עסקית”.

“המדיניות של הפיקוח הנה לאפשר את השינויים ובמקביל לדרוש מהבנקים להיערך אליהם ולתת מענה לציבור שעבורו המעבר לצריכת שירותי בנקאות ישירה יהיה כרוך בתהליך הסתגלות מורכב. סקרנו בפיקוח על הבנקים את החסמים הטכנולוגיים והאחרים הקיימים כיום במדיניותנו ואנו פועלים בימים אלה לעדכן מספר הוראות ניהול בנקאי תקין, כך שחסמים רבים יוסרו. ההקלות יאפשרו צמצום משמעותי של הצורך של הלקוח להגיע לסניף והרחבת סוג הפעולות שניתן לבצע מרחוק באמצעים ישירים”.

“לצד ההקלות הטכנולוגיות, דרשנו מהבנקים שפועלים לצמצום מספר הסניפים להגדיר מדיניות שתסייע לאוכלוסיות שאינן מסתגלות לשינוי בקלות, כגון חלק מהקשישים. כך פירסמנו היום הנחייה לבנקים להגדיר מדיניות שתתייחס, לכל הפחות, לפריסה המתוכננת של הסניפים, לפריסת המכשירים האוטומטיים, לעיבוי המוקדים הטלפונים ולחינוך דיגיטלי. בתוך כך, הפיקוח על הבנקים יאפשר לבנקים להפעיל סניפים ניידים וחלקיים, שיוכלו לאפשר מתן שירות גם בערים, ישובים וקיבוצים, שהאוכלוסייה בהם אינה גדולה ואינה מצריכה או מצדיקה סניף קבוע”.

“בנוסף, לצד ההקלות הטכנולוגיות, הפיקוח ידרוש מהבנקים גם לבנות תפיסת ניהול סיכונים הולמת את העולם החדש ולהוסיף בקרות”.