ב”י: החדשנות ושילוב טכ’ חדשות בבנקאות – עוגן מרכזי בתוכנית העבודה של הפיקוח על הבנקים לשנים הקרובות

23:16 05.03.2016

קטגוריות: בנקאות/פינטק/ביטוח

תגים:

בכנס של בנק ישראל/הפיקוח על הבנקים בנושא “הטכנולוגיה משנה את פני הבנקאות” שנערך ב- 3 במארס 2016 אמרה המפקחת על הבנקים ד”ר חדווה בר כי נושא החדשנות ושילוב טכנולוגיות חדשות בבנקאות הם עוגן מרכזי בתכנית העבודה של הפיקוח לשנים הקרובות.

היא הציגה את העשייה הפיקוחית שבוצעה לקידום הנושא בחודשים האחרונים. לדבריה המטרה של הפיקוח היא לקדם בנקאות שתיתן ערך ללקוחות ותהיה ברת- קיימא והטכנולוגיות החדשות מאפשרות זאת.

השינויים שמוביל הפיקוח על הבנקים ישפיעו לחיוב על לקוחות הבנקים באמצעות דרך הגברת התחרות והתייעלות משמעותית במערכת הבנקאית בשנים הקרובות.

הכנס דן במדיניות של הפיקוח לקידום הטכנולוגיה והחדשנות בתחומי הבנקאות, במגמות המקבילות המתרחשות בעולם, ביוזמות של הבנקים השונים בתחומי הטכנולוגיה וההשפעה שלהן על הלקוחות, בסיכונים ובאתגרים הכרוכים בטכנולוגיה, ובממדים השונים של השינוי הנדרש בבנקים.

“אנו צפויים לראות שינוי משמעותי במערכת הבנקאות בשנים הקרובות, כתוצאה מהטמעה של טכנולוגיות חדשות בתחומי השירותים הפיננסיים. הטכנולוגיה תגביר את השקיפות ללקוח כך שידע כמה הוא משלם ועל מה ויוכל לתמחר בין הבנקים, תשפר ותרחיב את המוצרים והשירותים הבנקאיים, תגביר את התחרות, ותאפשר, ולמעשה אף תחייב, את התייעלות המערכת הבנקאית לטובת הלקוחות”, אמרה ד”ר בר.

“למרות הסיכונים הכרוכים בהטמעת טכנולוגיות חדשות, הפיקוח על הבנקים נחוש לאפשר למערכת הבנקאית ואף לתמרץ אותה לעבור מהפיכה טכנולוגית, תוך דרישה לחיזוק ניהול הסיכונים הכרוכים בכך. מטרת הפיקוח על הבנקים היא לקדם בנקאות ברת-קיימא, שתיתן ערך ללקוחות הבנקים, במונחי שירות טוב ובעל ערך מוסף, בעלויות נמוכות יותר, ובשקיפות. הכנסה של טכנולוגיות חדשות למערכת הבנקאית – תאפשר זאת. טכנולוגיות אלה ישנו את פני הבנקאות בשנים הקרובות”.

“בחודשים האחרונים אנו עובדים במקביל על מספר הוראות מדיניות חדשות לבנקים, חלקן פורסמו וחלק יפורסמו בקרוב. הוראות אלה יתמכו בשינויים שתעבור המערכת הבנקאית ואף יובילו שינויים אלה. ההוראות נוגעות לנושאים הבאים:

+ בנקאות בתקשורת – הוראה שמסירה מגבלות פיקוחיות רבות לממשק ישיר בין הבנק ללקוחות, ללא צורך הגעה לסניף. ההוראה יוצרת תשתית להקמה של בנק דיגיטלי חדש ללא סניפים.

+ דרישת פיקוחית מהבנקים לקבוע מדיניות למתן שירות לכלל לקוחותיהם – גם אלה שאינם חשים בנוח עם היישומים הדיגיטליים. המדיניות תתייחס לפריסת סניפים, פריסת מכשירים אוטומטיים, סיוע ללקוחות בחינוך דיגיטלי, ועוד.

+ דרישה לקביעת תכנית התייעלות רב שנתית משמעותית, באמצעות הקלת האפשרות לבצע פרישה מוקדמת מרצון בהיקפים גדולים יותר, באופן שיאפשר לעובדים לפרוש בכבוד מהמערכת הבנקאית.

+ רישיון כללי לבנקים להפעלת סניפים ניידים וכאלה שפועלים במתכונת חלקית (לא בכל ימות השבוע), כדי לאפשר גמישות והגעה ללקוחות במוקדי יישוב קטנים. המהלך יסייע לבנקים הקטנים, שפריסת הסניפים שלהם נמוכה יחסית, להגיע ליותר לקוחות”.

“כיצד יראו הבנקים בעוד עשר שנים? הבנקים יראו אחרת  – יותר טכנולוגיים, יותר תחרותיים ויותר יעילים. אימוץ טכנולוגיות וחדשנות יאפשרו לבנקים לספק מגוון רחב יותר של שירותים ללקוחות, במחיר זול יותר, ובשקיפות גבוהה יותר, כאשר ללקוח תהיה יכולת לצרוך חלק מהשירותים מגופים שאינם הבנק שבו הוא מנהל את חשבון העובר ושב שלו. התשתיות והכלים הטכנולוגיים החדשים יובילו לכך שלצד הבנקים יפעלו גופים חוץ-בנקאיים וחברות פינטק, שיתמחו בנישות מסוימות של השירותים והמוצרים הפיננסיים. חלקם צפויים לעבוד בשיתוף פעולה עם הבנקים ואחרים יתחרו בבנקים, ואף ינגסו בנתח מסוים מהכנסותיהם”.

בהמשך הכנס התקיימו שני פאנלים. אחד מהם עסק בבנקאות דיגטילית – השינויים הצפויים והשפעתם על לקוחות הבנקים.

אבי כוכבא משנה למנכ”ל בנק הפועלים והממונה על חטיבת החדשנות אמר בפאנל זה כי “השינוי הגדול בעולם הפיננסי כרוך בעיצוב מחדש של תפיסת הבנקאות. העתיד של הבנקאות הוא לא רק בדיגיטל – הרי שם אנו נמצאים ומובילים כבר מספר שנים. השינוי מתחיל בבניית חוויית לקוח, היכולת לספק לו מוצרים ושירותים מותאמים אישית ובעיתוי הנכון, כל זאת תוך שימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר, דרך שיתופי פעולה נרחבים במסגרת חזון הבנקאות הפתוחה והמשך מתן דגש לשירות אנושי ואישי”.

תמר יסעור סמנכ”לית בכירה וראש החטיבה לבנקאות דיגיטלית בבנק לאומי אמרה כי ״השינויים הטכנולוגים המואצים מכריחים תעשיות מסורתיות, כמו בנקאות, להשתנות דרמטית ולהתאים באופן חד את המודל העסקי שלהן לתמונת התחרות המשתנה. ללא קיצוץ בהוצאות, פיתוח מקורות הכנסה חדשים והשקעות גדולות בטכנולוגיה, לא יוכלו גופים אלה לשרוד וליצור ערך ללקוח לאורך זמן״.

לוי הלוי סמנכ”ל וראש חטיבת טכנולוגיות ותפעול בבנק דיסקונט אמר בדיון כי “הבנקים עומדים בפני שינוי. לראשונה מי שמוביל את השינוי הם הלקוחות, שלא רוצים לבחור בין בנקאות דיגיטלית לבנקאות אנושית, אלא רוצים גם וגם. אנחנו בדיסקונט נערכים לשינוי הזה – מצד אחד מאמצים טכנולוגיות שיביאו ערך ללקוח ומנגד לא מוותרים על זהותנו כבנק אנושי ואישי”.

פאנל שני עסק בנושא ניהול סיכונים והתמודדות עם האתגרים ובין היתר השתתפו בו  רחל יעקובי  מנהלת יחידת ביקורת סיכונים תפעוליים והממונה על הטכנולוגיה והסייבר בפיקוח על הבנקים, אילה חכים מנכ”לית חטיבת הטכנולוגיה בבנק מזרחי-טפחות ואמנון בק מנכ”ל מת”ף – הבנק הבינלאומי הראשון.