בית-משפט קבע: טביעות אצבע של אזרחים שהתקבלו במסגרת הנפקת דרכונים לא יכולות להיות מוחזקות במסד נתונים ולשמש לחקירות פליליות

החלטה חדשה של בית-משפט בירת הולנד האג מונעת מהרשויות לאחסן טביעות אצבעות של אזרחים במסד נתונים מרכזי.

בהולנד נאספות טביעות אצבעות של אזרחים ע”י הרשות המקומית כאשר הם מגישים בקשה לקבלת דרכון חדש. הממשלה הציעה להקים מסד נתונים מרכזי שיאסוף את כל מערכות טביעות האצבע המקומיות למקום אחד וכי משטרת הולנד תהיה בעלת גישה לבסיס הנתונים המרכזי לצורכי התאמת טביעות אצבע בחקירות פליליות.

אלא שבינתיים התברר כי 21% מטביעות האצבע שנאספו בידי השלטונות עד כה אינן ברות שימוש לזיהויים של אנשים.

בית-המשפט קבע בהחלטתו לגבי עתירה שנושא שהוגשה ע”י ארגון Privacy First כי רמה כה גבוהה אינה מתקבלת על הדעת ואמר כי “משמעות הדבר היא אחת: אחסון טביעות אצבע במאגר מרכזי אינה מתאימה למטרה המקורית אליה התכוונו – כלומר, לקביעת זהות אדם ולאימות ווידוא (verification) הקביעה הזו. משמעות הדבר היא גם שאינה מתאימה למנוע הונאת זהויות (identity fraud) או לתהליך בקשה של מסמכי נסיעה חדשים או לשימוש במסמכי נסיעה, אחד מהיעדים המרכזיים של החוק [החקיקה שדורשת טביעות אצבעות בדרכונים הולנדיים]. אשר על כן המסקנה היא שהחדירה לפרטיות שנוצרה עם הקמת מאגר טביעות האצבע המרכזי – אינה מוצדקת”.

יצויין כי ה- European Court of Justice קבע כבר באוקטובר 2013 הדירקטיבה המחייבת את כל המדינות החברות באיחוד האירופי לכלול שתי טביעות אצבע בדרכונים שהן מנפיקות אינה מספקת בסיס חוקי לכלול את טביעות האצבע גם במאגר לאומי מרכזי. בנוסף קבע בית-הדין כי אין להשתמש בטביעות אצבע הנמסרות ע”י אזרחים למטרות הללו – לצרכי חקירות פליליות. כתוצאה מקביעת בית-הדין האירופי ביטלה ממשלת הולנד את החלטה להקים מסד נתונים מרכזי לכל טביעות האצבע של האזרחים.