בית-משפט מינהלי בברלין קבע כי חיפוש בסלולר של מבקשת מקלט לא היה חוקי

08:16 04.06.2021

קטגוריות: טלקום/וויירלס/מובייל משפט

תגים:

מבקשי מקלט ופליטים בגרמניה תבעו את הממשלה הגרמנית בשל חיפושים שנערכו במכשירי הטלפון הניידים שלהם במהלך הטיפול בבקשות ההגירה שלהם. מדובר בשלוש תביעות נפרדות שהוגשו בסיוע של ארגוני זכויות אדם בגרמניה.

עתה נקבע לגבי המקרה הראשון מבין שלושה המקרים הללו כי החיפוש היה לא חוקי ובגרמניה מעריכים כי ההשלכות של פסק הדין יהיו מרחיקות לכת. כך דווח באתר החדשות הגרמני Deutsche Welle.

המקרה הספציפי היה של מבקשת מקלט מאפגניסטן ששמה המלא לא פורסם  והיא הגישה בקשה למקלט בגרמניה בחודש מאי 2019. היא הביאה עימה תעודת נישואין ומסמכים אחרים אולם לא היה לה דרכון ולפיכך דרשו ממנה הפקידים לבדוק את מכשיר הטלפון שלה.

בזמן שנתבקשה למסור את מכשיר הסלולר שלה לא הייתה לה ברירה אלא להיעתר לדרישה זו. היא לא זכרה אם היא עצמה שיחררה את הנעילה עבור הפקידים או שמסרה להם את קוד הפתיחה.

לאחר 44 דקות הושב לה מכשיר הטלפון שלה. באותו הזמן, הגורמים הרשמיים השתמשו בתוכנה לסריקת מטה-דאטה במכשיר כדי להגיע לאינדיקציות לגבי המוצא שלה. חודש לאחר המקרה, בקשת המקלט שלה נדחתה.

אתר החדשות מדווח כי זו פרקטיקה נפוצה בעת הטיפול בהליכי בחינת בקשות קבלת מקלט בגרמניה ע”י ה- Federal Office for Migration and Refugees [או, Bundesamt für Migration und Flüchtlinge, BAMF]. הפרקטיקה הזאת קיימת מאז שנת 2017 במידה ולמבקשי המקלט לא היה דרכון בר תוקף עימם או מסמכים אחרים לאמת את זהותם.

בית-המשפט קבע כי ל- BAMF לא הייתה זכות חוקית לדרוש גישה לטלפון הסלולרי בשלב כה מוקדם בטיפול בבקשה שלה וכי אף הייתה הפרת החוק באחסון המידע שהושג במהלך החיפוש במכשיר הטלפון הנייד.