בית-המשפט אישר לסגן בכיר לחשכ”ל קיצור תקופת הצינון שלו ולהתחיל בעבודה כמנכ”ל חברת הביטוח הממשלתית ענבל

בית-המשפט המחוזי בירושלים בשיבתו כוועדה למתן היתרים לפי חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה) אישר לרו”ח עוזי שר, לשעבר סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, לקצר את תקופת הצינון שלו ולהתחיל לעבוד כמנכ”ל חברת הביטוח הממשלתית ענבל.

בהחלטת בית-המשפט (ו”ע 17408-02-22) מיום 22.2.2022 (שפורסמה ב”נט המשפט” רק ב- 25.2.2022 ומתפרסמת כאן לראשונה) נאמר כי “המבקש הועסק משנת 2012 כסגן בכיר באגף החשב הכללי במשרד האוצר, בתחילה כסגן בכיר לענייני חשבונות ודיווח ובהמשך לכך (מיום 1.2.2021 כסגן בכיר לרכש, תפעול, נכסים ולוגיסטיקה. בכירותו של המבקש היא דרג ב’) בשירות המדינה. המבקש פרש משירות המדינה ביום 7.12.2021.

“במסגרת הבקשה מבוקש לאשר למבקש לעבוד בחברת ענבל בע”מ, שהיא חברה בבעלות ממשלתית מלאה, בתפקיד מנכ”ל החברה וזאת בהקדם האפשרי, אך המבקש אינו מציין תאריך ספציפי בו מבוקש להתחיל את תפקידו.

“מתגובת המשיבה שהוגשה ביום 9.2.2022 עולה כי המשיבה מסכימה שהמבקש יוכל להתחיל בתפקידו הנ”ל בתום שלושה או ארבעה חודשים ממועד פרישתו משירות המדינה. מכאן ברור שאין חילוקי דיעות בין הצדדים, דבר המאפשר לוועדה ליתן החלטה בנוסח מקוצר.

“במסגרת תגובת המשיבה צורף מכתב מאת היועמ”ש של החברה ובו נכתב כי לחברה מונה מנכ”ל במינוי בפועל עד ליום 1.2.2022 ומכאן נוצרה הדחיפות בבקשת האישור.

“אין מחלוקת בין הצדדים כי במסגרת תפקידו במשרד, היו למבקש מימשקים רבים עם החברה. יתרה מכך, בטרם החל המבקש את תפקידו בשירות המדינה, הוא שימש כמשנה למנכ”ל החברה אליה הוא שימש כמשנה למנכ”ל החברה אליה הוא מבקש לשוב עתה כמנכ”ל.

“בהמשך לאמור, במסגרת הבקשה מתאר המבקש את התנהלותו בנוגע לנסיבות קבלת התפקיד המדובר. כבר בחודש יוני 2021 הודיעה המבקש לחשכ”ל כי הוא מתעתד להגיש מועמדות לתפקיד המדובר, עם פרישת המנכ”ל הקודם וכי הוא מבקש שלא לעסוק בענייני החברה, ציין את הגשת המועמדות שלו לתפקיד, את בחירתו ע”י וועדת האיתור (בחודש ספטמבר 2021) ואת אישורו של שר האוצר, שניתן כבר בחודש נובמבר 2021.

“עמדת המשיבה היא כי לאור תכלית החוק ובהתבסס על הנתונים האמורים במקרה דנן, לא מתקיים חשש לניגוד עניינים בין עבודת המבקש במשרד והעניינים בהם עסק במסגרת עבודתו זו, לבין העסקתו בחברה במועד המבוקש […] המשיבה סבורה כי לא יהיה במתן ההיתר כמבוקש משום חשש לפגיעה בטוהר המדינות, אף לא על דרך של מראית עין, כפי שמבוקש במסגרת בקשה זו. יתרה מכך, עיכוב במתן ההיתר יכול לסכל את קבלתו של המבקש למישרה המבוקשת”.

הוועדה החליטה לקבל ולאשר את הבקשה  של עוזי שר בשל שורה של נימוקים וכי “[…] אנו סבורים כי את תקופת הצינון ניתן למנות מהמועד בו הודיע המבקש לממוניו בפועל כי לא יעסוק בענייני החברה (16.6.2021) ולא עם סיום העסקתו (7.12.2022). בסיכום הדברים אנו סבורים כי יש לקבוע כי על המבקש תחול תקופת צינון שאורכה כשמונה וחצי חודשים […] בהתאם לכך יוכל המבקש להתחיל את תפקידו בחברה ביום 6.3.2022”.