ב”ישראל דיגיטלית” ביקשו להתקשר עם ספק חוץ בפטור ממכרז בהיקף של 1.05 מיליון דולר; אושרה התקשרות בהיקף 600,000 דלר

הגוף המפרסם: המשרד לשיוויון חברתי

תקנה: בהתאם לתקנה 3(4)(ב)(3) לתקנות חובת המכרזים

שם הספק: edX

מהות ההתקשרות: התקשרות עם חברתedX , הפלטפורמה הלאומית לקורסים ולהכשרות קמפוס והפלטפורמה הבינלאומית israelx; הארכה והרחבה של שני ההסכמים הקיימים [התקשרות המשך באישור ועדת פטור מרכזית בנסיבות מיוחדות]:

+ בקשה לאישור החלטת ועדת המכרזים להתקשרות המשך עם edX לצורך הארכת התקשרות לפלטפורמה הבינלאומית לתקופה שמיום 1.1.2021 ועד ליום 31.12.2022

+ ולצורך שירותי אירוח שרתים ושירותי ענן לפלטפורמה הלאומית לתקופה שמיום 1.12.2020 ועד ליום 31.12.2020

+ ולצורך שירותי תמיכה מקצועית עבור הפלטפורמה הלאומית לתקופה שמיום 1.12.2020 ועד ליום 31.12.2020

היקף ההתקשרות המבוקש: 1,055,600 דולר כולל מע”מ; היקף ההתקשרות המאושר: 627,600 דולר כולל מע”מ.

החלטה: אושר ע”י החשב הכללי רוני חזקיהו בהמלצת וועדת הפטור ממכרז

הערות: בנימוקי וועדת הפטור ממכרז נאמר בין היתר כי “הספק edX הינו מלכ”ר שהוקם כתוצאה של שיתוף פעולה של אוניברסיטת הרווארד ו- MIT ומפעיל פלטפורמת למידה דיגיטלית בינלאומית חינמית, הפועלת באתר האינטרנט org.edX.

“ישראל דיגיטלית מתקשרת עם הספק בפטור ממכרז מכורח תקנה 3(31) לתח”מ, החל משנת 2016 ועד היום היקף ההתקשרות הכולל הוא כ- 8 מ’ ₪. למעשה הספק נותן לישראל דיגיטלית כמה סוגים של שירותים.

“חברות בפלטפורמה הבינלאומית שהקים, שם ישראל דיגיטלית מעלה קורסים ממכוני המחקר בישראל שיהיו פתוחים לקהל הרחב. ההסכם עם הספק למתן שירות זה הוא עד 31.12.2020 והמשרד מבקש להאריך ולהרחיב את התקשרות זו בשנתיים נוספות, עד לתאריך 31.12.2022.

“שירותי אירוח שרתים ושירותי ענן הנדרשים להפעלת הפלטפורמה הלאומית. ההסכם בעניינם צפוי להסתיים ביום 31.12.2019. פורסם מכרז בנוגע לשירותי הענן, ופורסם מכרז נפרד לשירותי האירוח. ההרחבה נדרשת אך לאור גידול בהיקף המשתמשים באתר המביא לגידול בהיקף שירותי האירוח הניתנים, כאשר העלות ליחידת כוח מחשוב זהה לתנאי ההתקשרות הראשונה. עד למתן שירותים על ידי הזוכים במכרזים, נדרש המשך מתן השירותים.

“שירותי תמיכה ובקרת איכות הנדרשים להפעלת הפלטפורמה הלאומית. ההסכם בעניינם צפוי להסתיים ביום 31.12.2019. פורסמו מכרזים לארבעה תקנים לצורך קבלת שירותי התמיכה ובקרת האיכות, ואולם נדרש המשך מתן שירותים עד לאיוש התקנים. אין מדובר בתנאים זהים לתנאי ההתקשרות הראשונה, כיון שהספק העלה את המחירים לאור הוספת קבלן משנה מטעמו. הובהר בפרוטוקול המשרד שהתשלום ליועצים לא השתנה, והעלאת המחירים נובעת מתקורת קבלן המשנה (יוער כי הספק יפחית את התקורה המשולמת לו, אך לא בגובה זהה לגובה התקורה שתשולם לקבלן המשנה).

“לאור לוח הזמנים לפיו החל מיום 1.1.2020 לא יינתנו שירותי תמיכה ובקרת איכות, וחשש המשרד כי החל ממחצית דצמבר בשל החגים והחופשות בארצות הברית, הספק, שהוא ספק חוץ, לא יהיה זמין לחתימה על הסכם, פנה המשרד באופן חריג לקבלת אישור ועדת הפטור אף טרם שפרסם את חוו”ד ספק יחיד, וטרם שידוע אם הוגשו השגות.

“על-פי הגורם המקצועי במשרד, פגיעה ברציפות השירותים תפגע משמעותית בהפעלת הפלטפורמה הלאומית, אשר נמצאת בשימוש אלפי תלמידים ברחבי הארץ.

“לכאורה קשה לטעון שהספק הוא ספק יחיד לעניין שירותי התמיכה ובקרת האיכות, כאשר מתנהל מכרז לאיוש תקנים למתן אותם שירותים בדיוק, ואולם בענייננו מדובר בספק יחיד לאור היותו היחיד המסוגל להעניק שירותים החל מיום 1.1.2020 ונראה שאין טעם לערוך מכרז לבחירת ספק לתקופת הביניים שבין 1.1.2020 ועד יום איוש התקנים.

“עם זאת, ועדת הפטור מחליטה לצמצם את התקופה לחצי שנה, ולא לשנה. בנוסף החלטת ועדת הפטור תהא בכפוף לכך שתפורסם חוות דעת ספק יחיד כנדרש,  ולכך שלא יוגשו לגביה השגות. ככל שיוגשו השגות, יהא על המשרד לשוב לדיון בפני ועדת הפטור. יוער שועדת הפטור נותנת את החלטתה זו באופן חריג, טרם שפורסמה חוו”ד, לאור בקשת המשרד בשל חופשת החגים והשנה החדשה בארה”ב, ועל המשרד להבהיר בחוזה שייחתם עם הספק כי ההתקשרות מותנית באישור סופי לפי דיני המכרזים”.

הערת עורך Read IT Now: ב- 16.12.2019 פירסמה יעלה גרין לשם הממונה על העמדת מידע לציבור במשרד לשיוויון חברתי – במסגרת שאילתת חופש מידע – התכתבויות מהעבר הנוגעות להתקשרות של המשרד עם edX.