הממשלה אישרה בישיבתה הטבה למעסיקים בתחום הסייבר בקריית הסייבר הלאומית בב”ש; ההערכה: היקף ההטבה – כ- 350 מיליון ₪ [ידיעה מעודכנת]

בישיבת הממשלה ביום א’ 6.9.2015 אושרה הצעה של ראש הממשלה בנושא הטבה למעסיקים בתחום הסייבר בקריית הסייבר הלאומית בבאר-שבע. מוערך כי ההטבה תעמוד על סך של כ- 350 מיליון ₪.

את תכנית המענקים גיבש צוות בראשות מנכ”ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר יחד עם ראש אגף התקציבים במשרד האוצר אמיר לוי וראש מטה הסייבר הלאומי ד”ר אביתר מתניה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת הממשלה כי “קידום קריית הסייבר ופארק ההייטק המתפתח זהו שינוי אסטרטגי לישראל תוך יצירת אנרגיות חדשות (…) אנחנו לוקחים מנוע צמיחה והשקעה ממשלתי והופכים אותו לתעשייה עולמית בדרום. מדובר בהשקעה ממשלתית שאנו ממנפים לבריתות ביטחוניות (…) אנו דוחפים לכך שבאר שבע תהיה בירת הסייבר של חצי הכדור המזרחי. יהיו לכך השלכות גדולות וחיוביות על הנגב כולו. זהו מהלך בעל משמעות היסטורית ועלינו לדחוף אותו קדימה במלוא העוצמה. יש כאן שילוב של התבססות על שוק מקומי, יכולת תרגום ליכולות לאומיות והשתלבות עם השוק הפתוח – זה מה שמחזק כלכלה ומצמיח אותה קדימה”.

חברות הסייבר שיתמקמו בקריית הסייבר יקבלו מענקים כשיעור מהשכר המשולם לעובדי הסייבר שהן מעסיקות. גובה המענק צפוי לרדת בחלוף הזמן (מתווה יורד), מתוך מטרה למשוך מספר משמעותי של חברות לקריית הסייבר כבר בשלוש השנים הקרובות. להחלטת הממשלה צפויות להיות השפעות חיוביות על כלל המשק, ולא רק על באר שבע, שכן היא מעניקה הטבות נוספות לחברות שיישארו  בישראל את הקניין הרוחני שלהן, או כאלו שיביאו אותו מחו”ל. שיעור המענק לחברות שישאירו את הקניין הרוחני שלהן בישראל יהיה גדול ב- 5 נקודות אחוז. חברות שיביאו את הקניין הרוחני שלהן לישראל, יקבלו מענקים גדולים אף יותר עם תוספת של 10 נקודות אחוז, כך שיוכלו להגיע עד ל- 30% משכר עובדי הסייבר.

בהצעת ההחלטה נאמר בין היתר כי  בהמשך להחלטות ממשלה קודמות ובמטרה ליצור ‘מסה קריטית’ של תעשייה בתחום הגנת הסייבר אשר תשתלב באקוסיסטם שלם ובר-קיימא בתחום זה, ראש מטה הסייבר הלאומי יפרסם נוהל יישום למתן הטבה למעסיקים בתחום הסייבר באמצעות הפחתת עלויות תעסוקה בהתאם לשורת עקרונות.

ההטבה תינתן אך ורק לתאגידים המעסיקים עובדים בפעילות סייבר בקריית הסייבר הלאומית בבאר שבע.

תקופת ההטבה תהיה לא מוקדם יותר מיום 1.1.2016 והיא תסתיים ביום 31.12.2023 [כלומר, משך תקופת ההטבה לא יהיה מעבר לשבע שנים].

בכל מועד נתון במהלך תקופת ההטבה לא יינתנו הטבות בגין יותר מ- 2,500 עובדי סייבר, כמחצית ממספר המועסקים בתחום בישראל כיום.

ליועצים המשפטיים של משרדי האוצר ופיתוח הנגב והגליל לא היו הערות להצעת ההחלטה. היועץ המשפטי של משרד הכלכלה כתב בהערותיו כי “ההחלטה מעוררת קושי משפטי משום שהיא מציעה להקים מנגנון מתן הטבות במסלול “מנהלי” בידי גורם חדש שאינו משרד הכלכלה שבאופן מסורתי הוא המטפל בהטבות מעין אלה. הפעלת סמכות דומה ע”י משרדי ממשלה שונים תייצר חוסר אחידות באשר לאופן הפעלתה וזה עלול לייצר קושי משפטי עבור כל אחד מן הגופים המפעילים אותה”.

לדברי מטה הסייבר הלאומי, מתחילת שנת 2015 גייסו חברות סייבר ישראליות סכום כולל של רבע מיליארד דולר. מדובר בסכום המהווה כ- 20% מהשקעות הסייבר בעולם. בישראל פועלות כיום כ- 250 חברות בתחום הסייבר. כמחצית מנתון זה היא חברות הזנק (סטרט-אפים) שהוקמו בחמש השנים האחרונות. יותר מ- 25 חברות רב-לאומיות מקיימות בארץ פעילות בתחום הסייבר

[הערה: פרסום ראשון: 3.9.2015 בשעה 16:02; עדכון: 6.9.2015 בשעה 15:15]