בישיבת הממשלה (א’): הצבעה על הצעה של שר התקשרות לגבי צו תקשורת (בזק ושירותים)(קביעת שירות חיוני שנותנת בזק)(תיקון); כ”כ יתקיים “תדרוך בנושא אבטחת שרים ואבטחת מידע”

בישיבת הממשלה שתתקיים ביום ראשון הקרוב (5.3.2023) תתקיים בין היתר הצבעה על הצעה של שר התקשרות לגבי צו תקשורת (בזק ושירותים)(קביעת שירות חיוני שנותנת בזק)(תיקון).

בנוסף יתקיים “תדרוך בנושא אבטחת שרים ואבטחת מידע”.

בהצעה להחלטה נאמר כי מחליטים “[…] לאשר תיקון לצו התקשורת (בזק ושידורים)(קביעת שירות חיוני שנותנת בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ), בהתאם להצעת ראש הממשלה ושר התקשורת […] הממשלה רושמת לפניה כי לאור האמור בהחלטה מספר ב/41 של ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדינה-ביטחוני) מיום 12.10.2022, משרד התקשורת יפנה לוועדה המייעצת כמשמעותה בהחלטה זו על-מנת לתאם עימה את היקף העברת אמצעי השליטה והמקרים בהם ייפנה להיוועצות ביחס לצו התקשורת, ובשים לב לעמדות גורמי החוץ והביטחון בעניין זה כפי שהובאו בפני הממשלה ושר התקשורת”.

בחומר הרקע להצעה נאמר בין היתר כי “סעיף 4ד(א) לחוק התקשורת מסמיך את ראש הממשלה ושר התקשורת ובאישור הממשלה, לקבוע בצו כי שירות בזק מסויים, שנותן ספק מורשה, הוא שירות חיוני. סעיף 4ד(ב)(1) לחוק התקשורת מסמיך את השרים, באישור הממשלה, לקבוע הגבלות, תנאים והוראות בצו שנקבע לפי סעיף 4ד(א) לחוק התקשורת, בין היתר, ביחס לאחזקת אמצעי שליטה והשפעה ניכרת בספק המורשה, ביחס לזהות השולטים בספק המורשה, ביחס לחובות הפיקוח והדיווח של הספק המורשה”.

“בהתאם לכך, נקבע בצו התקשורת כי שירות טלפון בסיסי, שירות תשתית, שירות תמסורת ושירות תקשורת נתונים, ושירותים הנלווים   לשירותים אלה, שמספק הספק המורשה – בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ – מהווים שירותים חיוניים”.

“בעלת השליטה בבזק, בי קומיוניקיישנס (ביקום) פנתה ביום 14.7.2021 למשרד התקשורת בין היתר בבקשה כי יתוקן צו התקשורת באופן שיאפשר לה בעתיד למכור את אחזקותיה בבזק באופן הדרגתי.

“לאחר בחינת הבקשה, ובכלל זה התייעצות עם משרד הביטחון, משרד החוץ, שירות הביטחון הכללי (שב”כ) ומשרד המשפטים, משרד התקשורת ומשרד ראש הממשלה, מוצע לבצע מספר תיקונים בצו התקשורת”.

עמדת היועצת המשפטית (בפועל) של משרד התקשורת עו”ד ברוריה מנדלסון היא ש”אינן מניעה משפטית לקבלת ההחלטה”.

גם היועצת המשפטית למשרד ראש הממשלה, היועץ המשפטי למערכת הביטחון, היועץ המשפטי לשירות הביטחון הכללי והיועץ המשפטי למשרד החוץ ציינו בחוות דעתם כי אין מניעה משפטית באישור ההצעה.

בהצעת ההחלטה נאמר עוד כי “משרד התקשורת נמצא בשיח מול מחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט פלילי ) במשרד המשפטים בשאלה באם התיקון המוצע לצו טעון אישור וועדה של הכנסת. ככל שהמסקנה תהיה כי נדרש אישור וועדה של הכנסת, יובא הצו לאישור וועדה של הכנסת.

“מבדיקה שנערכה עם המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי-מינהלי), עולה כי אין מניעה ממעורבות ראש הממשלה בתיקון הצו”.