ביקורת של וועדת הפטור הממשלתית המרכזית על התנהלות משרד הבריאות (בנושאי רובוטיקה לביצוע פולינג לבדיקות קורונה); אושרה התקשרות בפטור בהיקף של פחות משליש ההיקף הכספי המבוקש ע”י המשרד

הגוף המפרסם: משרד הבריאות

תקנה: תקנה 3(4)(ב)(3) בתנאים זהים לתנאי ההתקשרות הראשונה ובנסיבות שבהן השמירה על האחידות נדרשת מטעמי חסכון ויעילות

שם הספק: נאוטק ביו בע”מ

מהות ההתקשרות: שירותי אינטגרציה ליישום שוטף של שיטת הפולינג [בדיקות קורונה]

התחלת ההתקשרות המבוקשת: 14 בפברואר 2021; סיום ההתקשרות המבוקשת: 28 בפברואר 2022

התחלת ההתקשרות המאושרת: 18 במארס 2020; סיום ההתקשרות המאושרת: 17 ביוני 2021

היקף התקשרות מבוקש: 35,100,000 ₪; היקף התקשרות מאושר: 11,546,178 ש”ח

החלטה: אושר חלקית ע”י וועדת הפטור המרכזית (משרד האוצר/החשב הכללי)

הערות: וועדת הפטור המרכזית כותבת בין היתר בהחלטתה (מיום 18.3.2021) [ההדגשות אינן מופיעות במקור]: “ביום 4 באוקטובר 2020 אישרה ועדת הפטור את ההתקשרות עם חברת נאוטק כספק יחיד עד ליום 23 בספטמבר 2021.

“ההתקשרות ניתנה לצורך אספקת רובוטים, התקנת תוכנות ברובוטים ותחזוקת הרובוטים. ההתקשרות אושרה לאחר שמשרד הבריאות פירסם את חוות הדעת לפי תקנה 3א לתקופה קצרה בת 7 ימים (מבלי שהמשרד פנה לקבל את אישור ועדת הפטור לקיצור זה)  עליה הוגשה השגה אחת מגורם המיצג יצרן רובוטים אחרים, אשר נדונה ונדחתה.

יודגש כי משרד הבריאות לא הציג באותה בקשה כי הספק הוא שירכוש עבור המשרד תוכנות משלוש חברות אחרות, לא את ההנמקה לבחירה באותן שלוש חברות תוכנה ואף לא את מנגנון התשלומים בנוגע לרכש זה.

“בבקשה הנוכחית, פנה המשרד ובקש כי תאושר ההתקשרות עם הספק מכוח תקנה 3(29) וכן כי תאושר תקופת פרסום מקוצרת לחוות הדעת שלפי תקנה 3א.

“ההתקשרות מבוקשת לצורך תחזוקת הרובוטים ואספקת מתכלים לרובוטים (שנדרשים כעת משנכנסים לשלב התפעול השוטף של הרובוטים להבדיל משלב ההטמעה לגביו הוגשה הבקשה באוקטובר 2020) ואשר רק באפשרות יצרן הרובוטים לספק.

“כמו כן מבוקשת ההתקשרות לצורך פעולה כאינטגרטור מול שלוש החברות המייצרות את התוכנות המסייעות לתפעול הרובוטים ביעילות בשיטת פולינג. לעמדת המשרד עריכת ארבע התקשרויות ישירות של המשרד (עם שלוש חברות התוכנה ועם הספק) תקשה על המשרד ותביא לאי טיפול מספק בצורך להביא להצלחת המהלך כולו שכן כל אחת מארבע החברות תתרכז רק בהצלחת החלק שלה בתהליך, ולא בהצלחת ההליך כולו, ולפיכך לעמדת המשרד נדרש אינטגרטור (שאינו המשרד).

“בנוסף נכתב בפרוטוקול ועדת המכרזים של המשרד: ‘הכנסת ספק חיצוני שלא מייצג את הרובוטים עליהם מופעלת טכנולוגית הפולינג, יגרור הכנסת שחקן חמישי נוסף למשחק שיצטרך להתנהל מול נאוטק כספק משנה, גם אם דבר זה לא יגרור התנגדויות מ- נאוטק (שממשיך לספק שירותי תחזוקה ומתכלים), הדבר יגרור צורך בקיום מכרז והליך חפיפה ולכן יוכל להיכנס לתוקף רק בעוד מספר חודשים’.

“אם כן, המשרד עצמו סבר שיש אפשרות לקיים מכרז, וכי אין הצדקה מהותית לבחירה בספק כספק יחיד לעניין רכישת התוכנות ושירותי האינטגרציה (להבדיל מרכש המתכלים ושירותי התחזוקה).

“בשים לב הן לתוכן הבקשה המעיד לכשעצמו שאין מדובר בספק יחיד, שהרי על פניו כל גורם יכול לשמש כאינטגרטור (ו- ודאי שגם כל אחת מחברות התוכנה) והן לכך שבעבר כבר הוגשה השגה על ההתקשרות עם הספק, ועדת הפטור הבהירה למשרד כי בכל מקרה לא יינתן אישור לקיצור התקופה וכי עליו לפרסם את חוות הדעת למלוא התקופה, וההחלטה בבקשה תינתן בהמשך.

“המשרד אכן האריך את הפרסום ונמסר כי לא התקבלו השגות. בסופו של דבר הוחלט שלא ניתן לאשר את ההתקשרות לפי תקנה 3(29) כיוון שאין מדובר בספק יחיד למלוא תוכן ההתקשרות המבוקשת והדבר הובהר למשרד באמצעות הרפרנטורה.

“לאור זאת, פנה המשרד באמצעות הרפרנטורה וביקש כי ההתקשרות תאושר לפי תקנה 3(4). המשרד ציין כי מדובר בהתקשרות בתנאים מיטיבים לתנאי ההתקשרות הראשונה מבחינת תמחור הבדיקות (התמחור הוא לפי היקף הבדיקות ב-“מדרגות”).

“אף הפניה לאישור הבקשה לפי תקנה 3(4) אינה פשוטה, והיא מעוררת קשיים. ראשית, ועדת הפטור אינה נוהגת לאשר בקשות להתקשרות המשך, להתקשרות שהחלה כספק יחיד, במקרים בהם הספק עימו התקשרו במקור כבר אינו ספק יחיד (אלא במקרים בהם דרושה הארכה קצרה כיוון שטרם הושלם המכרז למציאת ספק חדש).

“שנית, המשרד מבקש כי ועדת הפטור תאשר להמשיך להתקשר עם הספק לביצוע אותה פעילות שהתברר שהספק מבצע כבר החל מאוקטובר 2020, אף שלמעשה מלוא היקף פעילות זו לא הוצג לוועדת הפטור באוקטובר 2020, ובהתאם לכך אישור ועדת הפטור מאוקטובר 2020 לא כלל את כל הפעילות שביצע הספק עבור המשרד במהלך תקופת ההתקשרות הראשונה.

“על אף הקשיים האמורים, בשים לב לכך שמדובר בבדיקות הנדרשות לצורך התמודדות עם נגיף הקורונה, ועדת הפטור ממליצה לאשר את ההתקשרות, לתקופה בת שלושה חודשים בלבד במהלכה יהא על המשרד להתקשר ישירות, בכפוף לפטור ממכרז כדין, עם החברות המייצרות את התוכנות ולפקח בעצמו על שיתוף הפעולה בין ארבע החברות או לצאת למכרז ולבחור זוכה שישמש כאינטגרטור.

“באשר להתקשרות הנוגעת לתחזוקה ולרכש מתכלים בהם אכן הספק הוא ספק יחיד, כיוון שהתמחור כעת מול הספק כולל את שירותי האינטגרציה ורכישת הרישיונות מהחברות האחרות, אין טעם לאשר את ההתקשרות לתחזוקה ומתכלים מעבר לתקופה בה מאושר המשך ההתקשרות לפי תקנה 3(4). באפשרות המשרד לפנות בנפרד לגבי כך (כמובן ככל שהמערך כולו יוותר בידי המשרד ולא יועבר לתפעול קופות החולים).

בסיום נימוקי וועדת הפטור נאמר: “וועדת הפטור מעירה למשרד הבריאות שעליו להקפיד ולשקף לוועדת הפטור ולרפרנטורה המקצועית בחשכ”ל את מלוא הפרטים הנוגעים להתקשרות המבוקשת”.