ביקורת של החשכ”ל וועדת הפטור המרכזית על משרד החינוך על התנהלותו לגבי מכרז שערך

אושרה הארכה והרחבת ההתקשרות של משרד החינוך עם חברת טלדור מערכות מחשבים (1986) בע”מ [לתקופה של חודש וחצי (במקום לתקופה של 5.5 חודשים בבקשה המקורית) בהיקף 2.5 מיליון ₪ (לעומת סכום של 14,000,220 ₪ בבקשה המקורית)].

הבקשה אושרה ע”י וועדת הפטור המרכזית וע”י החשב הכללי באוצר רו”ח יהלי רוטנברג תוך ביקורת ברורה על התנהלותו של משרד החינוך לגבי התקשרות זו. נימוקי הוועדה מדברים בעד עצמם ועיקריהם מובאים להלן:

■ “משרד החינוך מבקש התקשרות המשך עם חברת טלדור מערכות מחשבים בע”מ לטובת מעקב ובקרה על תוכניות ופעולות המינהל למדע ולטכנולוגיה בתחומי התקשוב, המדעים והטכנולוגיה.

■ “המינהל הוקם בשנת 1995 כחלק מהאגף למדע וטכנולוגיה, הוא מהווה יחידה מקצועית במשרד, ועוסק בשלושה תחומים מרכזיים: חינוך למדעים, חינוך לטכנולוגיה ויישומי מחשב בחינוך. תחומים אלה משיקים זה לזה ומובלים בידי המינהל תוך ראייה אינטגרטיבית, השואפת להצמיח בוגר בעל ידע ומיומנויות הנדרשים כדי להשתלב בחברה, בתעשייה ובמחקר.

■ “המשרד התקשר לראשונה עם החברה מכוח מכרז פומבי מס’ 44/11.2017, עבור התקופה שמיום 1.6.2018 ועד ליום 31.5.2022 בהיקף כולל של 58,193,735 ₪ כולל מע”מ (היקף שנתי ממוצע של 14,548,434 ₪ כולל מע”מ), ומימש את 3 שנות האופציה להארכת התקשרות בתקופה זו הכלולות במכרז.

■ “המינהל מבצע ומפעיל פעילויות ותוכניות שונות בהם מסופק, בין היתר, ציוד בתחומי התקשוב, המדעים והטכנולוגיה. לצורך כך, נדרשת בקרה במסגרתה מבוצע איסוף, תיעוד ועיבוד נתונים מכל הגורמים הנוגעים בעניין לרבות קבלנים נותני השירותים של המינהל אשר שותפים לתהליך, ואת על מנת להתריע על חריגות וליקויים .

■ “במסגרת ההתקשרות החברה נדרשה לבצע מעקב ובקרה על פעולות ההצטיידות והטמעת ציוד התקשוב, המדעים והטכנולוגיה במוסדות החינוך, כל זאת בהתאם להנחיות המשרד. עיקרי הבקרות והשירותים שסיפקה החברה כדלקמן:

+ סיוע למשרד בבדיקת הקצאת התיקצוב שבוצע לבעלויות החינוך בהתאם לביצוע בפועל;

+ בדיקת בקשות הצטיידות של הגופים השונים בהתאם להנחיות המכרז והמשרד;

+ בקרת דו”חות ביצוע וחשבוניות עבור הצטיידות בתחומי המחשוב, המדעים והטכנולוגיה בגנים ובבתי-הספר;

+ בקרת שטח על ביצוע הצטיידות והתקנת הציוד בתחום התקשוב בגני ילדים ובבתי-הספר;

+ ביצוע סקרים בקרב בעלי תפקידים לבדיקת תפקודים והתקדמותם בתחומי המחשוב, המדעים והטכנולוגיה בגנים ובבתי-הספר;

+ בדיקות בטיחות ליישום הנחיות המשרד (חוזר מנכ”ל) בתחום התקשרות החוטית והאל-חוטית ( (Fi-Wiבמוסדות החינוך וכו’.

■ “המכרז פורסם ביום 11 ביולי 2022 ולהלן אבני הדרך בהמשך ההליך המכרזי: בדיקת הצעות – אוגוסט 2022; בחירת ספק זוכה – נובמבר 2022; חפיפה עם הספק החדש – דצמבר 2022; תאריך תחילת עבודה עם הספק החדש – ינואר 2023.

■ “לדברי המינהל, העיכוב בלוח הזמנים של המכרז נובע מעומס רב אשר נגרם כתוצאה מריבוי מכרזים שהיחידה המקצועית כותבת במקביל, וכן עקב הצורך בעדכון של מספר סעיפים מרכזיים במכרז: צרכים הנובעים מהפקת לקחים ושינויים בשיטות העבודה ובתחומי הפעולה מאז פרוץ נגיף הקורונה; התאמת המכרז למערכת התקצוב החדשה המתוכננת לפעול מראשית שנה”ל תשפ”ג (1.9.2022); כתיבה מחודשת של סעיפי אבטחת מידע במכרז אשר עברו שינויים רבים מאז המכרז הקודם; עדכון פרק הביטוח הנדרש במכרז אשר עבר גם הוא שינויים רבים מאז המכרז הקודם.

■ “בהמשך לדיון שנערך לבקשת חברי ועדת הפטור, הוצג בפני הוועדה שהחברה נרכשה על ידי חברת וואן טכנולוגיות תוכנה בע”מ, הודעה על המיזוג פורסמה בחודש נובמבר 2011.

■ “עוד צוין שחברת וואן שילוב מערכות בע”מ שגם היא חברה בבעלות חברת וואן טכנולוגיות תוכנה, כלומר היא חברה-אחות של חברת טלדור, משמשת ספקית של ציוד מחשוב למוסדות חינוך במסגרת הצטיידות שמתקצב המינהל. כך שטלדור למעשה הייתה צריכה לקיים בקרה על דיווחים לגבי רכש שבוצע מחברה-אחות שלה.

■ “טלדור לא דיווחה על ניגוד העניינים הקיים בנוגע לבקרה זו ועולה שאלה ביחס למהימנות בדיקות ואישורי הבקרה שנתנה טלדור ביחס להזמנות הרכש מחברה וואן.

■ “כאמור, טלדור לא הודיעה למשרד החינוך על ניגוד העניינים האפשרי ולא פעלה להסדיר אותו. כשנודע למשרד החינוך על המצב החדש, פנה המינהל בחודש יולי 2021 לחברה על מנת שתתייחס לסוגיית ניגוד העניינים.

■ “הייעוץ המשפטי של משרד החינוך אישר בחודש אוגוסט 2021 המשך ההתקשרות עם טלדור בין היתר לאור הנימוקים כי “אין יותר רכש חדש כרגע וגם לא בעתיד הקרוב הנראה לעין, תוקף המכרז הקיים יפוג עוד 10 חודשים, כתיבת מכרז חדש אושרה וכאמור, תחל מיד אחרי חגי ראש השנה כך שספק חדש יתחיל לפעול מיום 1 יוני 2022.

■ “בנוסף, הסתבר שטלדור הייתה אמורה לערוך בקרה על רכש בהיקף של כ- 30 מיליון ₪ שבוצע עבור רשת מעיין החינוך התורני מחברת וואן ובהתקשרות זו התגלו אי סדרים רבים הנוגעים, בין היתר, לאישור הרכש שלא על ידי מורשי החתימה של הרשת וללא קבלת אישור מהחשב של הרשת.

■ “בנוסף לכך לאור אי הסדרים שהתגלו, במסגרת ביקורת שערכה חטיבת הביקורת באגף החשב הכללי, נמצא בביקורות שטח כי 17% מהציוד שהגישה חב’ וואן לתשלום ועבר את בקרת טלדור ואושר תשלום בגינו, לא היה קיים במוסדות. כמו כן כ- 29% מהציוד שסופק נמצא באריזות המקוריות, ולמרות שבנוגע לחלקו דווח כי הוא הותקן בבתי-הספר וההתקנה אף היוותה תנאי לתשלום משרד החינוך וחברת טלדור לא התריעה על ליקויים אלו.

■ “יצוין כי חטיבת הביקורת טרם סיימה את בדיקתה וטרם יצא דו”ח סופי בעניין זה.

■ “בדיון שהתקיים ביום 19.6.2022 בין נציגי המשרד לנציגי ועדת הפטור, נציגי אגף החשב הכללי והרפרנטורה, סוכם להמליץ לאשר את הארכת ההתקשרות עם החברה עד לסוף חודש אוגוסט 2022 כך שיהיה ניתן עד אז לקבל את ממצאי הביקורת הסופיים ולהגיע לכדי החלטה

■ “רציפות קבלת השירות מחברת טלדור מהותית היות והפסקתה תביא לעצירת הליך הבקרה וכפועל יוצא מכך, לעצירת הליך ההתקנה של הציוד במוסדות החינוך, וכן להפסקת התהליכים השוטפים של ביצוע בקרות לחשבוניות ששולמו ולביצוע בדיקות קרינה מתשתיות אלחוטיות עליהן התחייב המשרד, בין היתר, לבית-המשפט העליון.

■ “לאור האמור לעיל ובכדי להימנע מפגיעה ברציפות השירות מחד ועד לקבלת התוצאות הסופיות של דו”ח הביקורת מאידך, מר עוז דורון רפרנט משרדים חברתיים ממליץ לאשר את עד ליום 31.8.2022, בתוספת אופציה עד ליום 31.12.2022 כאשר מימושה יהיה בכפוף לאישור סגן הבכיר לחשב הכללי האמון על פעילות המשרד וזאת מבלי שיהיה באישור הארכת ההתקשרות כדי מתן הכשר לפעילות החברה וכדי לגרוע מטענות המדינה בעניין זה”. [הערה: במסמך המקורי צויין בטעות המועד 31.1.2022 במקום סוף דצמבר 2022].

החשב הכללי באוצר אישר את המלצת וועדת הפטור המרכזית תוך ציון ההערה הבאה: “יוער למשרד כי מדובר פה בהתקשרות שבה הפכו גורם שאמור היה להיות גורם של תמיכה טכנית לגורם מתפעל ומבקר. לא ברור אם זו הייתה המטרה המקורית”.

= = = = = = = = = = = = = =

וועדת הפטור המרכזית לא אישרה בקשה של משרד המשפטים להתקשרות בפטור ממכרז שלא באמצעות המכרז המרכזי

וועדת הפטור המרכזית (במשרד האוצר/החשכ”ל) לא אישרה בקשה של משרד המשפטים להתקשרות בפטור ממכרז (לתקופת המשך נוספת) שלא באמצעות המכרז המרכזי לפי תקנה 14ב(א) לתקנות חובת המכרזים.

בנימוקי וועדת הפטור (9.8.2022) נאמר בין השאר: “המשרד מעוניין להמשיך התקשרות עם יועץ למתן ייעוץ למנהלים הבכירים במשרד, אשר החלה בשנת 2017.

“בהחלטתה של ועדת הפטור מיום 20.3.2022 , בהתייחס לבקשת המשרד להאריך את ההתקשרות עם היועץ, קבעה וועדת הפטור כי ‘ניתן להתרשם כי עד כה בוצעה עבודה משמעותית עם היועצים. יחד עם זאת, לא נמצא נימוק מהותי להמשך עבודה עימם לתקופה כה ארוכה […] המשרד יערך לקראת יצירת פניות פרטניות מסוג זה במסגרת המכרז המרכזי‘.

“לפיכך, הוחלט בוועדת הפטור, בהתאם להמלצת מינהל הרכש, לאפשר את המשך ההתקשרות רק עד ליום 30.6.2022 ולא עד סוף השנה, כפי שהתבקש.

“עתה פנה המשרד בבקשה להארכה נוספת עד סוף שנת 2022, ב- 150 שעות נוספות, תוך ניצול היתרה התקציבית הקיימת.

“בחוות דעתו של מינהל הרכש הממשלתי צויין כי בתשובת המשרד לשאלת מינהל הרכש מדוע נדרשת הארכה נוספת, המשרד השיב כי הוא מבקש הארכת הפטור נוכח שינויים פרסונליים במשרד ובהם כניסת היועצת המשפטית לממשלה, וכן נוכח חשיבות הפרויקט ויחסי האמון עם היועץ. לדעת מינהל הרכש המשרד לא הציג נימוקים חדשים להארכת ההתקשרות – נימוקים אלו הובאו בפניי ועדת הפטור עוד בבקשה הראשונה להארכת ההתקשרות.

“במענה לשאלה אילו פעולות נקט המשרד לצורך יישום החלטת ועדת הפטור השיב המשרד ‘אנו בהחלט מתכוונים לצאת להליך בחירה של יועצים, והחלה בחינה מול הגורמים הרלבנטיים במשרד בעניין זה‘. לדעת מינהל הרכש תשובה זו אינה עונה על השאלה כיצד המשרד נערך ליישם את ההחלטה הקודמת עד כה, ולמעשה נראה שלא נעשו פעולות ממשיות בעניין.

“לאור כל האמור לדעת מינהל הרכש למשרד כבר ניתן זמן מספק לצורך תחילת עבודה מכוח המכרז החדש ולכן אינו ממליץ על החרגה נוסת מהמכרז המרכזי”. [הערה: ההדגשות כאן מופיעות כך במקור].

= = = = = = = = = = = = = =