ביום שלישי: שלושה דיונים נפרדים ב- 3 וועדות בכנסת + דיון במליאה בנושא אלימות מקוונת (לרבות ברשתות החברתיות)

07:47 14.12.2021

קטגוריות: אינטרנט רשתות חברתיות

תגים:

ביום שלישי (14.12.2021) יתקיימו שלושה דיונים נפרדים בשלוש וועדות בכנסת בנושא אלימות מקוונת (לרבות ברשתות החברתיות):

+ הוועדה לביטחון הפנים בראשות ח”כ מירב בן ארי תקיים דיון בנושא “השימוש ברשתות החברתיות כאמצעי סחיטה וניצול אזרחים”.

+ וועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות ח”כ רם שפע תקיים דיון בנושא “התמודדות מערכת החינוך עם האלימות ברשתות החברתיות” במסגרת יום מיוחד בנושא אתגרים ברשתות החברתיות.

+ הוועדה המיוחד לזכויות הילד בראשות ח”כ מיכל שיר סגמן תקיים דיון בנושא “אלימות מקוונת כלפי קטינים”; זאת במסגרת יום מיוחד בנושא אתגרים ברשתות החברתיות ביוזמת ח”כ מאיר יצחק הלוי.

* בנוסף, ביום שלישי אחר הצהריים יתקיים דיון במליאה לציון יום מיוחד בנושא אתגרי הרשתות החברתיות בצל האלימות הגוברת בהן, במסגרת הצעות לסדר היום.

= = = = = = = = = = = = = =

ב- 2 בנובמבר 2021 פירסם מרכז המידע והמחקר (ממ”מ) של הכנסת מסמך בשם ‘אלימות מקוונת כלפי קטינים’ שנכתב בידי ד”ר יסכה מוניקנדם-גבעון ואושר בידי יובל וורגן.

“מסמך זה נכתב כחלק מסדרת מסמכים בנושא אלימות כלפי קטינים, והוא מתמקד באלימות מקוונת כלפי קטינים העשויה לכלול גם אלימות מינית, מילולית ורגשית. במסמך מוסבר מה היא אלימות מקוונת ומהם מאפייניה הייחודיים לעומת אלימות במרחב הפיזי ומתוארת ההסדרה והמדיניות הממשלתית בנושא. עוד נסקרים במסמך נתונים מרכזיים והפעולות הממשלתיות המרכזיות הנעשות על מנת למנוע ולצמצם את התופעה.

“מהמסמך עולות הנקודות המרכזיות הבאות: אלימות מקוונת היא התנהגות פוגענית במרחב המקוון שמבצעיה משתמשים באמצעים טכנולוגיים שונים כדי להשמיץ, להטריד, להביך, לבייש, לאיים, להפחיד או להטריד פרט או קבוצה, לרבות קריאה להחרמה, פגיעה מינית ופגיעה בפרטיות והפצת תמונות.

“אף כי למרחב המקוון ישנם יתרונות, למשל בתחום ההסברה כנגד אלימות ואפשרות הדיווח המהיר על פגיעות, יש לו מספר מאפיינים התורמים להעצמת האלימות ובהם – הפצה מהירה של מידע והשארותו והנצחתו של המידע כמעט ללא יכולת למחוק אותו; תגובה של פרטים נותנת רוח גבית לפגיעה בעוד המתנגדים לפעמים רבות אינם מגיבים;  הסתתרות הפוגע מאחורי האנונימיות של הרשת והרחקה בין הפוגע לנפגע המקלה על הפגיעה.

“לרוב מוחלט מבני הנוער יש סמרטפון ( 84% לכמחציתם מגיל 10-12) ולכחמישית (22% מגיל 7-9). כלומר, בישראל ילדים רבים חשופים לפעילות מקוונת וכפועל יוצא מכך עלולים להיות חשופים לאלימות מקוונת מגיל צעיר”.

“[…] אלימות מקוונת היא התנהגות פוגענית במרחב המקוון שמבצעיה משתמשים באמצעים טכנולוגיים שונים כמו מחשב או טלפון נייד כדי להשמיץ, להטריד, להביך, לבייש, לאיים, להפחיד או להטריד פרט או קבוצה.  אלימות מקוונת כוללת בתוכה סוגים שונים של אלימות, נפרט להלן את המרכזיים שבהם.

“[…] ארגון הבריאות העולמי מגדיר בריונות ברשת כפעולה אגרסיבית, מכוונת ומתמשכת הנעשית על ידי אדם בודד או קבוצה, תוך שימוש באמצעים אלקטרוניים, באופן חוזר ונשנה ולאורך זמן כנגד קורבן שאינו יכול להגן על עצמו. קורבנות ההצקה ברשת לרוב סובלים מהטרדות,  השמצות, איומים, השפלות, פגיעות אישיות, התגרות ושימוש בשפה קשה.

= = = = = = = = = = = = = =