ביהמ”ש לא נעתר לבקשת הממונה לשעבר על ענייני הנפט במשרד האנרגיה; האריך בחודשיים את משך תקופת הצינון הנדרשת ממנו קודם שיעבור למגזר הפרטי

בית-המשפט המחוזי בירושלים בשיבתו כוועדה למתן היתרים עפ”י חוק שירות הציבור, לא נעתר לבקשת גיא סמט בכיר במשרד האנרגיה לשעבר והאריך בחודשיים את תקופת הצינון שלו.

בהחלטה [ו”ע 27102-12-22] נאמר בין השאר כי “לפני הוועדה מונחת בקשת המבקש למתן היתר לפי סעיף 4(ג) לחוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה). המבקש הועסק בשירות המדינה כ- 22 שנים. במשך למעלה מ- 20 שנים כיהן בתפקידים שונים במשרד להגנת הסביבה. החל מחודש ינואר 2021 המבקש שימש כמנהל מינהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה ובהמשך המבקש שימש בנוסף כראש חטיבת אנרגיה מקיימת.

“המבקש ביקש לפרוש מהשירות הציבורי על רקע תחושת מיצוי. ביום 31.8.2022 המבקש סיים את תפקידו ויצא לחופשת פרישה עד ליום 31.12.2022, אז יפרוש באופן פורמלי מהשירות”.

“לדברי המבקש, בחודש ספטמבר 2022 הוא קיבל פנייה מחברת  Global Environmental Solution [הערה: כך במקור: צ”ל Solutions], העוסקת בהקמה וטיפול במתקני שפכים, התפלה, פסולת וחסר בכימיקלים. מטעם החברה הוצע למבקש לכהן כמנהל פעילות הסביבה של החברה […] לדברי המבקש, במסגרת תפקידו במשרד האנרגיה לא היו לו מימשקי עבודה ישירים או עקיפים עם החברה או עם החברות-הבנות שלה”.

“[…] המבקש עותר לכך שיינתן לו היתר העסקה מיידי, כך שיוכל להתחיל לעבוד בחברה החל מיום 1.1.2023, מייד לאחר פרישתו הפורמלית מהשירות הציבורי, ובתום ארבעה חודשים של חופשת פרישה שבהם הוא נותק מתפקידו ומסמכויותיו”.

למרות שנציבות שירות המדינה (נש”מ), שהייתה המשיבה לבקשת המבקש, הסכימה לאפשר לו להתחיל מייד את עבודתו במגזר הפרטי (החל מיום 1.1.2023), בית-המשפט קבע כי בתפקידים האחרונים שלו בשנים 2021-2022, “[…] בתפקידים אלה המבקש נמנה על דרג הבכיר ביותר בשירות הציבורי. ביחס לבעלי דרגה זו מקובלת כנקודת המוצא תקופת הצינון בת 12 חודשים. הוועדה עמדה פעמים רבות בעבר על הכלל כי כגודל המישרה, גודל הציפיות”.

“לא בקלות ניתן להורות על צמצום משמעותי של תקופת הצינון המקובלת ביחס לבעלי דרגה בכירים. ואנו סבורים כי בנסיבות שלפנינו לא מתקיימות נסיבות המצדיקות קבלת עמדת המבקש [גיא סמט] והמשיבה [נש”מ]. אנו סבורים כי בנסיבות אלה, יש לעמוד על תקופת צינון משמעותית יותר כמתחייב ביחס לבעלי דרגה דוגמת המבקש”.

“[…] נראה לנו כי העמדת תקופת הצינון על 4 חודשים לגבי אדם בדרגת בכירותו של המבקש, היא קצרה מידי. בנסיבות אלה מצאנו כי האיזון הראוי בין הזכויות של המבקש לבין האינטרסים המוגנים בהוראות חוק הצינון, תהיה תקופת צינון בת 6 חודשים”.

הוועדה החליטה, איפוא, כי המבקש יוכל להתחיל לעבוד במגזר הפרטי החל מיום 1.3.2023.