ביהמ”ש אישר הסדר פשרה בתביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד פלאפון בגין השריפה במתקן החברה בפתח תקוה ב- 3/2016

בהיעדר הצדדים אישר בית-המשפט המחוזי בתל אביב ב- 30 באוקטובר 2020 הסדר פשרה בתביעה שהוגשה ב- 3/2016 נגד חברת פלאפון.

כבוד השופטת אסתר נחליאלי-חיאט כותבת בין היתר בפסק הדין [ת.צ. 48601-03-16, ארנון גינת ונמרוד ושלי תנעזר נגד פלאפון תקשורת]:

“המבקשים הגישו בקשות לאישור תובענה ייצוגית נגד פלאפון תקשורת בע”מ על רקע תקלה שאירעה במערכות המשיבה ביום 21.3.2016 כתוצאה משריפה שפרצה בחדר הכוח במתקן של פלאפון בקריית אריה בפתח תקוה. השריפה גרמה לפגיעה בהזנת החשמל הן מחברת חשמל והן מגנרטורים שהיו מיועדים לשימוש בעת חירום. שניהם היו מחוברים באמצעות כבלים נפרדים לארון החשמל. בנסיבות אלה החליטה פלאפון על ביצוע נוהל חירום הנדסי של העברת התנועה למתקן פלאפון ברמלה, ובמהלך תהליך העברת המנויים ומספר ימים לאחר מכן אירעו שיבושים ברשת התקשורת של פלאפון.

“בסמוך לאחר האירוע הוגשו שלוש בקשות לאישור תובענה ייצוגית נגד פלאפון וביום 28.8.2016 הוריתי לאחד שתיים מהבקשות ואת השלישית מחקתי מהטעמים בהחלטה, וכך הוגשה בקשת אישור מאוחדת ומתוקנת.

“לטענת המבקשים, בשל השיבושים בשירותי פלאפון, שנמשכו כשבוע ימים, נמנע מן המבקשים ומחברי הקבוצה לקבל את שירותי פלאפון בין שבאופן מלא ובין באופן חלקי, ובכך נגרם למבקשים ולחברי הקבוצה נזק”.

חברת פלאפון טענה בפני בית-המשפט כי “נערכה מבעוד מועד למנוע אירוע מסוג זה ונקטה בכל האמצעים הנדרשים להתמודדות עם אירוע מסוג זה. כן טענה בין השאר כי השיבושים היו מוגבלים, כי הם תולדה של צירוף מקרים נדיר, כי פלאפון לא התרשלה, כי אין למבקשים ולחברי הקבוצה עילה חוזית כלפי פלאפון, כי למבקשים אין עילה אישית נגד המשיבה, וכן כי מכל סכום שייפסק יש לקזז את ההטבות שכבר נתנה פלאפון בסכום מצטבר העולה על שלושה מיליון ₪. כן טענו כי לפלאפון מוקנית חסינות מפני תביעות בגין שיבושים וכי המבקשים, כמו גם כל לקוחות פלאפון, פטרו אותה מאחריות לשיבושים במסגרת הסכמי ההתקשרות”.

השופטת המליצה על הידברות בין הצדדים ש”לא צלחה” ולאחר דיון הוכחות המליצה על קיום הליך גישור. בסופו של דבר הליך זה הניב את הסדר הפשרה “בלי שפלאפון מודה באיזו מן הטענות כלפיה ולפנים משורת הדין והכל כדי לסיים את המחלוקות בתובענה דנא”.

במסגרת הסדר הפשרה תעניק פלאפון הטבה ללקוחותיה של 50,000 שוברי הנחה לרכישת אביזרים נלווים לשימוש בטלפון הנייד על סך של 30 ₪ כל אחד כך שהשווי המצטבר הוא 1.5 מיליון ₪.

חברת פלאפון הודיעה כי היקף מימוש ההטבה שניתנה לציבור בגין האירוע וללא קשר לתביעה הנוכחית עלה על 3 מיליון ₪.

עוד הצהירה החברה כי היא ביצעה “ועודנה מבצעת תהליך מקיף של שדרוג מערכות התשתית הקיימות באתר שבו פרצה השריפה, שדרוג שהביא את מערכת החשמל להיות מתקדמת ומשוכללת מזו שהייתה בעת האירוע”.

היועץ המשפטי לממשלה מסר ביום 16 ביוני 2020 לבית-המשפט הודעה כי ‘הגורמים המקצועיים במדינה לא מצאו לנכון להביע עמדה ביחס לאישור הסדר הפשרה, לחיוב או לשלילה’.”

סך הנזק לפלאפון: הטבות בשווי 1.5 מיליון ₪ בתביעה הנוכחית + הטבות בשווי של 3 מיליון ₪ חיבור קודם לתביעה זו + הוצאות ושכ”ט לתובעים בתביעה הנוכחית + הוצאות על שדרוג מערכת החשמל במתקן בפתח תקוה. ונשאלת שאלת התם: האם לא היה גורם מקצועי בחברה שהציע בעבר לשדרג את תשתית החשמל קודם שהאירוע קרה. אולי הביטוח מכסה את כל ההוצאות הללו אבל, אחרי ככלות הכל, “סוף מעשה במחשבה תחילה”.

הערת עורך Read IT Now: בזק החברה הישראלית לתקשור בע”מ (החברה-האם של פלאפון תקשורת בע”מ) הודיעה לבורסה לניירות ערך בתל אביב ולרשות לניירות ערך על הסדר הפשרה.