בית-המשפט אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד פרטנר [לגבי הצטרפות לתוכנית המיועדת למגזר החרדי בשם “Orange Kosher Green”]

בית-המשפט המחוזי מרכז-לוד אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד חברת פרטנר תקשורת בע”מ [לגבי הצטרפות לתוכנית המיועדת למגזר החרדי בשם “Orange Kosher Green”]. ההסדר שאושר כולל הערות ותיקונים שהוצעו לבית-המשפט ע”י המועצה הישראלית לצרכנות.

בפסק הדין שניתן ב- 18.5.2021 כתבה בין השאר כבוד השופטת הדס עובדיה [ת”צ 31695-01-17, מרדכי מלאכי נגד פרטנר (באמצעות עו”ד אסף שילה):

“לפניי בקשה לאישור הסדר פשרה במסגרת התובענה הייצוגית שבכותרת. על יסוד הנימוקים שלהלן, מצאתי לנכון לאשר את הבקשה ולתת להסדר תוקף של פסק דין”.

“עניינה של הבקשה לאישור התובענה כייצוגית בטענות המבקש לפיהן המשיבה היתנתה את לגבי הצטרפות לתוכנית המיועדת למגזר החרדי בשם “Orange Kosher Green”] ברכישת מכשיר סלולרי חדש ובכך הפרה את תנאי רישיון בזק למתן שירותי רדיו בשיטה התאית (רט”ן) שניתן למשיבה”.

“המשיבה טענה מנגד כי עפ”י נהליה, ההצטרפות לתוכנית אינה מותנית ברכישת מכשיר סלולרי. עפ”י תנאי התוכנית, בעת ההצטרפות לתוכנית יש להחזיר מכשיר סלולרי משומש כלשהו. מטרת החזרת המכשיר המשומש לפי טענת המשיבה הייתה יקדום התכלית שבמעבר הלקוחות משימוש במכשירים שיירכשו לאו דווקא מהמשיבה, מטכנולוגיה של דור שני לטכנולוגיה של דור שלישי – לפינוי תדרים”.

“המשיבה טענה כי במקרים רבים היא איפשרה את ההצטרפות לתוכנית גם כאשר המנוי התחייב להחזיר מכשיר אך בפועל לא עשה כן, ואף ציינה כי קיימים אלפי מנויים שהצטרפו לתוכנית מבלי שרכשו מכשיר חדש בסמוך להצטרפות”.

“הצדדים פנו להליך גישור לפני כבוד השופטת בדימוס הילה גרסטל, ולאחר מכן הגיעו ביניהם להסדר בעקבות הגישור מבלי שצד יודה בטענות משנהו. לאחר שהסדר פשרה הוגש לאישורו של בית-המשפט, הועבר אל היועץ המשפטי לממשלה ופורסם להערות הציבור, הוגשה התנגדות על-ידי המועצה הישראלית לצרכנות [באמצעות עוה”ד פרופ’ אלון קלמנט והדס הולצשטיין-תמיר מהקליניקה לתובענות ייצוגיות באוניברסיטת תל אביב]. בעקבות הערות המועצה, הגיעו הצדדים להסכמה על נוסח מתוקן של הסדר הפשרה”.

היועץ המשפטי לממשלה הודיע לבית-המשפט כי “הגורמים המקצועיים במדינה לא מצאו להביע עמדה לחיוב או לשלילה בהקשר להסדר”.

בסיום פסק הדין כותבת השופטת כי “מצאתי כי הסדר הפשרה משקף פיתרון ראוי והוגן לתובענה”, כי “הסדר הפשרה משקף איזונים ראויים בנסיבות העניין” וכי “ההסדר סביר בהתחשב גם בסיכויי וסיכוני התובענה”.

* השופטת הדס עובדיה באוגוסט 2012 מונתה לכהונת שופטת בית-המשפט המחוזי מרכז. בדצמבר 2020 עברה לכהן בבית-המשפט המחוזי תל אביב-יפו.