בדיון בכנסת: המוסד הביטוח לאומי: החסם המרכזי ביותר שלנו הוא משאבי המחשוב והמידע והשונות במספר מערכות המחשוב הקיימות; יש לפחות 40 מערכות מחשוב שונות

07:05 14.12.2014

קטגוריות: טכנולוגיית מידע

תגים: ,

וועדת הכנסת לפניות הציבור בראשות ח”כ עדי קול קיימה ב- 10 בדצמבר 2014 דיון בעקבות פניות רבות שהגיעו אליה והצביעו על ליקויים חמורים בהתנהלות המוסד לביטוח הלאומי.

הטענה המרכזית של הפונים הייתה על כך שהביטוח הלאומי לא מיידע את המבוטחים על פירוט התשלומים, מה שיוצר מצב שלא ניתן להתגונן מפני צווי עיקול ולהצביע על טעויות של הביטוח הלאומי.

אהוד עוזיאל מהאגודה לזכויות האזרח אמר כי הבעייה המרכזית היא שאלת הדיווח והשקיפות. אם אנשים היו מקבלים דיווח אוטומטי כמו מגופים אחרים ניתן היה למנוע בעיות רבות. אין לאף אחד ידע של כמה הוא שילם וכמה לא, אין דו”ח שנתי הזה שמראה לך היכן אתה עומד. מכתב כזה היה יכול לחסוך הרבה תביעות קטנות.

אוריאל כזום מהמוסד לביטוח לאומי אמר כי “נושא החובות הוא באמת אחד הבעייתיים אצלנו ואני מזדהה עם מה שאמרתם. אנחנו מבינים שזה גורם נזק ואנחנו עושים המון מאמצים כדי  לשפר את נושא החובות כלפי המבוטחים. לגבי חובת דיווח שנתי יש לנו בעיה טכנית לעשות את זה. יש המון מערכות ואנחנו לא מסוגלים לעשות את זה. אין לנו היום פתרון מערכתי כולל לנושא”.

יועץ בכיר למנכ”ל ביטוח לאומי קובי אלטר אמר בדיון בין היתר כי “החסם המרכזי ביותר של הביטוח הלאומי הוא משאבי המחשוב והמידע והשונות במספר המערכות הקיימות. יש לנו בביטוח הלאומי 40 ערכות מחשוב שונות ובתחום הגמלאות יש לנו עוד עשרות אחרות. עם השנים נולדו חוקים, כל חוק יצר עוד מערכת מחשוב נפרדת”. “הביטוח הלאומי החל בתהליך אסטרטגי לאומי של איחוד כל מערכות המחשוב למערכת אחת – תבל [תשתית ביטוח לאומי]. הסיפור המחשובי הוא משמעותי”. “בשום שלב לא אמרנו שאנחנו מושלמים, יש כוונות לתקן את התקלות. אנחנו לא מתחמקים מאחריות. אנחנו עושים הכל כדי לשפר את המערכות”.

לדברי נציגי המוסד לביטוח לאומי השלב הראשון של פרוייקט תבל – נכות, וועדות רפואיות ומערכת כספים – יהיה מוכן בדצמבר 2015. יצוין כי פרוייקט תבל הוא פרוייקט מחשוב רב-שנתי  [2010-2020]  המתנהל במוסד לביטוח לאומי לפיתוח הדור החדש של מערכות הליבה המסורתיות (ביטוח, גבייה, גמלאות, שירות למבוטחים ועוד) וכמו כן מערכות לתמיכה בתפעול השוטף של יחידות המטה במוסד (דוגמת משאבי אנוש, כספים, לוגיסטיקה, תקציב ועוד). יעדי פרוייקט תבל המרכזיים: מימוש מיטבי של תפיסת “המבוטח המרכזי”; שיפור השירות למבוטח; העלאת רמת הבקרה והניהול; העלאת רמת התמיכה בקבלת החלטות; העלאת מהירות תגובה; מיזעור תקלות.

כאן באתר פירסמתי מספר ידיעות הקשורות לפרוייקט זה. כך, למשל, בחודש יוני 2014 פירסם המוסד לביטוח לאומי מכרז לאספקת שירותי הדרכה והטמעה בפרוייקט תבל. בחודש דצמבר 2013 דיווחתי כאן באתר כי וועדת המכרזים של המוסד לביטוח לאומי אישרה התקשרות עם חברת IBM בהיקף 5,750,000 דולר, כשהנימוק הוא שדרוג המחשב והתאמת כמות הרישיונות לצורך פרוייקט תבל. בחודש אפריל 2013 פורסם מכרז לקבלת שירותי בקרה וביקורת על פרוייקט תבל.