בדיון בכנסת דווח: קיים חשבון טוויטר כאילו הוא של אדולף היטלר המספר על חייו כיום

וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת קיימה ב- 10 בפברואר 2014 דיון בנושא “התמודדות עם האנטישמיות ברשת באינטרנט”.

יו”ר הוועדה ח”כ יואל רזבוזוב אמר כי “האנטישמיות מתפשטת ברשת כמו גל צונאמי שישטוף אותנו. אם לא נקום, נעשה מעשה ונפעל יהודי העולם כולו ימצאו את עצמם בסכנה קיומית”.

רונלד אייזנס, מייסד הארגון International Network Against CyberHate, INACH אמר בדיון שחשוב מאוד להילחם בשנאה ברשת. לדבריו כ- 40% מכל החומרים הקשורים בשנאה באירופה הם למעשה חומרים אנטישמיים וזה מדאיג מאוד. “עשינו מחקר בטוויטר וגילינו שב- 30 הימים האחרונים הופיעו יותר ממיליון ציוצים בשפה האנגלית על ישראל כאשר 62% מהם שלילים. הישראלים והיהודים הם נושא שמעורר שנאה רבה וזה רק בטוויטר שהוא מדיום חברתי אחד. ההכחשה של השואה בעבר הייתה בקרב ארגונים קיצוניים וכיום היא הופכת להיות נושא של הזרם המרכזי. האינטרנט הוא המניע של השנאה והוא עוזר למכחישי השואה ולאנטישמיות לשגשג”.

עידו דניאל המשמש בהתאחדות הסטודנטים כראש התכנית למאבק באנטישמיות התאחדות הסטודנטים הציג מצגת שבה הדגים מסרים אנטישמיים שונים הקיימים כיום ברשת כגון עלילות דם מודרניות המציגות את היהודים כדמוניים, כיהודים שנוהגים לחטוף ילדים לצורכי זבח פסח המשפיעות על דעת הקהל הבין לאומית. בין היתר סיפר על חשבון טוויטר בו אדולף היטלר כאילו מצייץ על מה קורה לו בחיי היום-יום כיום.

לדבריו הרשתות החברתיות מתקשות למנוע הפצה של המסרים הללו. הוא ציין כי ניתן לרכוש כיום ב- eBay בקלות רבה ספרים אנטישמיים ואפילו פריטים נאציים: “יכולתי להזמין באיביי את “מיין קאמפף” השלם ולקבל אותו הביתה”. עוד הוסיף ואמר שההתאחדות מפעילה עשרות סטודנטים ברחבי הארץ למאבק באנטישמיות ברשת, “הרשתות החברתיות משתפות פעולה עם האנטישמיות בכך שהן לא מונעות אותה”.

קרול נוריאל, חוקרת בכירה לענייני המזרח התיכון הציגה נתונים מסקר שנערך לאחרונה בקרב בני נוער מישראל בנוגע לחשיפה לאנטישמיות ושנאת ישראל ברשת. מהסקר עלה כי אחד מכל שלושה בני נוער בישראל נחשף לתקיפות באינטרנט על רקע היותו ישראלי. 70% מבני הנוער בישראל נחשפו לאנטישמיות ברשת ובהן קריקטורות, מסרים אנטישמיים וכדומה, 37% מבני הנוער דיווחו על אותם מסרים למנהלי האתרים וביקשו להוריד אותם. “האינטרנט כזירה שהיא לא מפוקחת אין בה כללים ואין חוקים יש נורמות אבל הן לא חלות על מי שרוצה להפיץ מסרים של שנאה”.

יורם מורד ממשרד החוץ המשמש כיו”ר המחלקה למאבק באנטישמיות בתפוצות אמר שקהל היעד שבו צריך להתמקד בהסברה הוא אותם אנשים שלא יודעים ומכירים את ישראל, אלה שלא נמצאים בקצוות הקיצוניים. המטרה צריכה להיות שכמה שיותר אנשים בעולם יכירו את ישראל כפי שהיא באמת.

דניאל טבקוב נציג קק”ל דיווח לוועדה כי 130 ארגונים פועלים נגד קק”ל ברחבי העולם רק מכיוון שהקרן הקיימת לישראל מוגדרת כארגון למען העם היהודי. “הם מנסים לפגוע בסטטוס שלנו ובתרומות עבורנו”.

יו”ר הוועדה ח”כ יואל רזבוזוב סיכם את הדיון ואמר כי הוא מבקש ממשרד החוץ לזמן את כל הגופים הרלבנטיים ולרכז את הטיפול בעניין בידי גוף אחד.