בוועדת החינוך של הכנסת: בעקבות תלונות של הורים יפעל משרד החינוך להפחתת רמות הקרינה הבלתי מייננת בבתי-הספר

וועדת החינוך, התרבות והספורט קיימה ביום רביעי (19.3.2014) דיון בנושא “התמודדות מערכת החינוך עם איום של קרינה אלקטרומגנטית ממקורות שונים (עמודי מתח חשמלי, אנטנות סלולר, רשתות אלחוטיות) במוסדות חינוך”.

נועם קוריאט מנהל ארגון פיתוח וניהול ידע במשרד החינוך אמר כי המשרד הנחה את כל בתי-הספר לבצע בדיקות קרינה בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה. לדבריו בתי-ספר נמצאים בתהליך של המרת האינטרנט האלחוטי לאינטרנט קווי. בגני ילדים ובחטיבה הצעירה נאסר השימוש ברשתות אלחוטיות ואילו בכיתות ב’-ג’ מותר שימוש של כשעה אחת. בנוסף, על המורים המלמדים בכיתה באמצעות מחשבים להעדיף חיבור קווי על-פני אלחוטי.

סם קפלן מנהל אגף תשתיות ותקשוב טכנולוגיות מדעיות במשרד החינוך אמר כי נציגי המשרד להגנת הסביבה יבצעו בדיקות מדגמיות כמשרד אחראי וכרגולטור. “אני שמח שהמשרד להגנת הסביבה השיב לפנייתנו בחיוב. אנחנו נבצע העברה תקציבית ונתחיל לבצע את הבדיקות ולתקן את הליקויים”. הוא מעריך שהבדיקות יתבצעו אחת לתקופה והכל שאלה של תקציב.

הורים שהשתתפו בדיון סיפרו שילדיהם החשופים באופן יום יומי לקרינה מרשת המחשבים האלחוטית בבית-הספר, ארונות החשמל ואנטנות סלולריות, וכי הם סובלים מכאבי ראש באופן תדיר, תחושת נימול בגוף ופריחות עוריות. לטענתם התופעות הללו מתרחשות רק בתחומי בית-הספר ומתפוגגות בימי חופשה.

נציג עמותת מלר”ז (המועצה הציבורית למניע רעז וזיהום אוויר בישראל – ע”ר) אמר בדיון כי כדי לבצע בשנה הבאה בדיקת קרינה באלף בתי-ספר – שהם כרבע ממוסדות החינוך בישראל – צריך סכום של כרבע מיליון ₪.

ארגוני ההורים מצדם ביקשו שחברת החשמל תחזיר לקהילה אחוזים מרווחיה לצורך ביצוע בדיקות הקרינה במערכת החינוך.  במהלך הדיון ציינו נציגי ההורים כי פניותיהם אל הרשות המקומית אינן נענות וכי הרשויות המקומיות אינן ממהרות לבצע בדיקות בבתי הספר ולתקן את הליקויים. זיו בר ממרכז השלטון המקומי אמר בתגובה כי מרכז השלטון המקומי מעוניין להתמודד עם האתגרים הללו, אך הם דורשים שותפות ומודעות מצד הגופים התכנוניים והגופים המתקצבים. “נשמח לעשות מה שאנחנו יכולים כמרכז שלטון מקומי למציאת פתרונות לבעיות שעלו”.

יו”ר ועדת החינוך ח”כ עמרם מצנע אמר בסיכום הדיון כי “מתפקידנו לוודא שבית-הספר אליו אנו שולחים את ילדינו נקי מסיכונים מיותרים ובטוח לשהות הילדים. נושא מניעת הקרינה בבתי-הספר הוא באחריות הרשות המקומית בדיוק כמו מרצפת שבורה בחצר בית-הספר. דבר זה כמובן לא מונע את השתתפות משרדי הממשלה הרלבנטיים ובהם משרד החינוך, משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, בתקצוב הפעילות ובכתיבת נהלים ותקנות מתאימים”. חבר הכנסת מצנע קרא למשרד החינוך לאכוף את חוזר המנכ”ל העוסק בקרינה בלתי מייננת והודיע כי יקיים ישיבת מעקב בעוד כשלושה חודשים לבדיקת יישום ההחלטות. עוד קרא לחברת החשמל לישראל (חח”י) לבדוק את החלפת מוני החשמל הישנים בבתי הספר למוני חשמל מתקדמים יותר אשר מפיצים פחות קרינה, וכן לבדוק את כל תחנות החשמל והאנטנות שבקרבת מוסדות החינוך.