בדיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת: בתוך כחודשיים צפוייה להסתיים בחברת החשמל החלטה בנושא שדרוג/החלפת מערכת ה- Distribution Management System, DMS

16:12 16.03.2016

קטגוריות: ירוק/תשתיות/אנרגיה תוכנה

תגים: ,

הוועדה לענייני ביקורת המדינה קיימה ב- 16 במארס 2016 דיון בבקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא: בחירה וניהול מערכת ה- Distribution Management System, DMS בחברת החשמל לישראל (חח”י). הדיון נערך בנוכחות ובהשתתפות נציגי משרד מבקר המדינה ובראשם המשנה למנכ”ל המשרד צבי ורטיקובסקי.

הוועדה לביקורת המדינה דנה בטענות לבעיות בטיחות, העלמת מסמכים וחוסר-שקיפות בהפעלת מערכת הבקרה DMS בחברת החשמל.

לדברי יו”ר הוועדה ח”כ קארין אלהרר “חברת החשמל היא חברה ממשלתית המעניקה שירות קריטי לציבור ולמשק כולו – וככזאת היא מחויבת בשקיפות מלאה. החברה בינתיים מסרבת לחשוף מסמכים, וזה תעודת כבוד לחברה שהיא בודקת את עצמה – מתקנת ומשתפרת – ואנשים מבחוץ יכולים לסייע לה בכך”.

מורן גינוסר עובד החברה לשעבר הטוען לתקלות במערכת אמר בדיון כי “יש תקלות מובנות עוד בעת ייצורה בחברת סימנס. חברת החשמל לא מאפשרת דיון אמיתי כי היא מסתירה מסמכים ממבקר המדינה. חלק מהבעיות אכן תוקנו – אך אחרות לא. אם המערכת אכן היה מתפקדת, הסערה הגדולה בחורף לפני שנתיים לא הייתה גורמה לתקלות כה-רבות”.

עו”ד חי בראל יו”ר עמותת ‘עוגן’ אמר כי “עצם העיכוב בהפעלת המערכת הוא מחדל, והציבור משלם מיליונים רבים על מערכת שאינה עובדת”.

תומר נאור מהתנועה לאיכות השלטון אמר כי חברת החשמל מסרבת למסור מידע בעניין, ועל מבקר המדינה להכריח אותה לעשות זאת.

יצחק בלמס המשנה למנכ”ל וסמנכ”ל לקוחות בחח”י אמר כי המערכת מנטרת את הקשר בין קווי המתח הגבוה לאלו של הצרכנים, וכוללת כ- 4,000 יחידות קצה ושש תחנות-פיקוח. “מדובר במערכת תפעולית קריטית, קפיצת-מדרגה מבחינה טכנולוגית. היא מתפקדת היטב ואין בה שום בעיות בטיחות. יש בעיות ותקלות – אך כמו בכל מערכת החשופה לפגעי הטבע, היא נבדקה היטב ושופרה, ולא ניתן היום לתאר את משק החשמל הישראלי ללא מערכת זו. בסערה האחרונה, בה כרבע מצרכני החשמל נותקו מהזרם, רק בזכות מערכת זו חזר החשמל ל- 90% בתוך 24 שעות”.

לדבריו, בחברה יש שקיפות מלאה, וגם מכתבי עובדים שהציגו בעיות במערכת – טופלו ונבדקו בצורה מפורטת. הוא הוסיף כי דו”חות פנימיים הם טכניים-מקצועיים ואינם עניין לציבור מה גם שהם מתייחסים למערכת תשתית קריטית ויש בהם היבטים ביטחוניים. “החברה פועלת בשקיפות מלאה, וכל הטענות נבדקו ברמה המוסמכת ביותר, אך לא ניתן לחשוף מערכת כה-קריטית לכל המעוניין”.