בג”ץ הוציא היום צו על תנאי המורה לדואר ישראל, משרד התקשורת ועיריית ירושלים בנושא בעיות באספקת שירותי הדואר במזרח ירושלים

15:41 18.08.2015

קטגוריות: כללי

תגים: , ,

בג”ץ הוציא ב- 18 באוגוסט 2015 צו על תנאי המורה לדואר ישראל, משרד התקשורת ועיריית ירושלים לנמק מדוע לא תוכן בלוח זמנים סביר בתוך שנה מהיום תכנית אסטרטגית לשירותי הדואר במזרח ירושלים, לרבות משאבים, תקנים פעילויות ולוחות הזמנים למימוש. מדובר בעתירה שהגישו 16 תושבי מזרח י”ם (בג”ץ  4414/10) כבר בשנת 2010.

שלושת שופטי בג”ץ כבוד המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין, כבוד השופט חנן מלצר וכבוד השופט עוזי פוגלמן הוציאו צו על תנאי לפיו יבואו המשיבים וינמקו מדוע לא תוכן בלוח זמנים סביר בתוך שנה מהיום תכנית אסטרטגית לשירותי הדואר במזרח ירושלים, לרבות משאבים, תקנים פעילויות ולוחות הזמנים למימוש. תשובה לצו על תנאי תוגש ע”י שלושה המשיבים בתוך 120 יום.

בהחלטה שניתנה בעקבות דיון שנערך ב- 20.1.2015 כתב כבוד השופט רובינשטיין כי “הסוגיה שלפנינו היא שירותי דואר בשכונות הציבור הערבי במזרח ירושלים. עסקינן בעתירה שהוגשה לפני כארבע וחצי שנים ויותר, ו”מוחזקת על-ידינו בחיים” כאחד מתיקי ה”שמרטפות”, שמטרת טיפולנו המתמיד בהם היא תרומה לקידום הנושא על-ידי דרבון ומעקב מצד בית המשפט. קיימנו את הדיון החמישי במספר בפני הרכב. לדיון זה הוזמנו ראש העיר ירושלים, מנכ”ל משרד התקשורת ומנכ”ל חברת הדואר, שהואילו לבוא כפי שנתבקשו.

“(…) הנושאים שעל הפרק הם בעיקרם שילוט הרחובות ומספור הבתים בשכונות בהן מדובר, תוספת סוכנויות דואר ודוורים, חלוקת דואר לבתים ומרכזי חלוקה. לשילוט הרחובות ומספור הבתים משמעות תשתיתית בסיסית, שכן בלעדיה אין אפשרות חלוקה סבירה לבתים. הסוכנויות הן בסיס לא רק לחלוקת דואר אלא בעיקר לשירותים שונים כמקובל. מרכזי חלוקה באים לענות על צרכי חלוקה במקום שהדיוור אינו קיים או אינו מספיק.

“(…) מחד גיסא חלה בהחלט התקדמות לאורך השנים האחרונות, אך מה שאינו מצוי במסמכים הוא “תכנית אסטרטגית” שתקבע תקנים, פעילויות ולוח זמנים.

“מטעם המדינה נמסר כי לאחר שועדת רייך, שעסקה בין השאר בתעריפי שירותי הדואר, הגישה את מסקנותיה לשרים, הוציאו שר התקשורת ושר האוצר ביום 17.11.14 מכתב המאמץ בשינויים אחדים את המלצות הועדה. מכתב השרים, העוסק, בין השאר, בנושאי תדירותה של חלוקת דברי דואר, הסוכנויות ופעילותן, מרכזי חלוקה ועוד, דן גם בחידוש הרישיון הכללי לחברת הדואר. המכתב אינו עוסק ישירות במזרח ירושלים.

“מנכ”ל משרד התקשורת מסר כי ממתינים לחידוש הרישיון, וכי לאחר שיקבע הרישיון את אמות המדינה הבסיסיות לשירות ברמה אוניברסלית, לרבות סנקציות רציניות יותר לגבי הפרות מאשר כיום, יחול הדבר גם על מזרח ירושלים; וזאת גם אם אין המוטיבציה הכלכלית לפתיחת סוכנויות מתקיימת שם.

“(…) החלטנו להמשיך לטפל בעתירה. אנו יוצאים מן ההנחה כי יש בכך תועלת לעניין פעולת הרשויות; ראיה לדבר, קיומו של הצוות הבין-משרדי, שהתכנסויותיו לא אחת קשורות בתאריכי הדיון בבית משפט זה (…) אנו מבקשים כי הצוות הבין-משרדי ימשיך להתכנס באורח עתי, תוך הידברות בין הרשויות וגם עם העותרים.

“(…) הדגש בעינינו הוא בפעולת הרגולטור, משרד התקשורת. איננו מקלים ראש במציאות המורכבת בשכונות הערביות במזרח ירושלים ובקשיים הכרוכים בכך, וגם העותרים אינם יכולים להתעלם מהם, אך הואיל ומדובר בשירות שאין חולק על נחיצותו וגם על היותו מוסדר בדין, אין מנוס מפעילות נחושה לקידומו; ובידי הרגולטור גם כלים שונים לזירוז הדבר, לרבות במסגרת הרישיון החדש שיינתן בעקבות מסקנות ועדת רייך ומכתב השרים, ותוך פיקוח מיוחד – למשל – על שאלת פתיחתן של סוכנויות דואר, במתח שבין זמינות השירות לכדאיות הכלכלית. נחוצה תכנית “אסטרטגית” שתכלול התיחסויות לתקנים ולוח זמנים, בין השאר.”