באישור החשכ”ל: פטור ממכרז למשרד האוצר/אגף המכס ומע”מ בהתקשרות עם מלם מערכות [היקף כספי: 248 מיליון ₪]

הגוף המפרסם: משרד האוצר/אגף המכס ומע”מ

שם הספק: מלם מערכות בע”מ

מהות ההתקשרות: הארכה והרחבת ההתקשרות לצורך תחזוקת מערכת סחר חוץ המנהלת את הייבוא והייצוא של מדינת ישראל

התחלת ההתקשרות: 31 בדצמבר 2014; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2027 בתוספת שש שנות אופציה עד ליום 30.12.2033

היקף ההתקשרות המבוקש: 248,272,000 ₪ כולל מע”מ

החלטה: אושר ע”י החשכ”ל בהמלצת וועדת הפטור המרכזית

היקף ההתקשרות המאושר: 248,272,000 ₪ כולל מע”מ (הכולל, בין היתר, תשלום עבור עיכובים ודחיות כתוצאה מפסק הבורר ומעיכובים בהקמת הפרוייקט)

הערות: וועדת הפטור המרכזית המליצה לחשכ”ל מיכל עבאדי-בויאנג’ו לאשר את הבקשה בכפוף ל: “יש להציג לממונה על התקשוב אחת לשנה סטטוס על התקדמות הפרוייקט, על מתווה ויישום תהליכים להעברת ידע מהחברה למשרד. יש ללוות את הקמת הפרוייקט וניהולו בתהליך מוסדר של ניהול סיכונים“.

מערכת סחר חוץ מטפלת בכל הקשור  בייבוא וייצוא מטענים באוויר ובים ומתממשקת לקהילת סחר החוץ הכוללת עשרות משתמשים ובהם יבואנים, סוכני מכס, לשכת הספנות, נמלים, מחסנים, רשות שדות התעופה (רש”ת), משרדי הממשלה ועוד.

המערכת הוקמה ע”י חברת מלם עוד כאשר היא הייתה חברה ממשלתית. בשנת 2004 פורסם מכרז להחלפת המערכת והספק. למכרז ניגשה רק חברת מלם. לאחר מו”מ שנמשך שנתיים נחתם בסוף 2008 הסכם עם חברת מלם להקמת מערכת “שער עולמי” שתחליף את מערכת “סחר חוץ” בעלות של 288 מיליון ₪ בתוספת מע”מ לתקופה של עשר שנים מיום סיום פיתוח המערכת בתוספת מע”מ לתקופה של עשר שנים מיום סיום פיתוח המערכת בתוספת שלוש שנות אופציה.

כתוצאה מכך חברת מלם היא ספק הפיתוח והתחזוקה של מערכת “סחר חוץ” הנוכחית ובמקביל גם מפתחת את מערכת “שער עולמי” העתידה לעלות לאוויר.

לפי מתווה המכרז המקורי הייתה צריכה החלפת המערכת להימשך שלוש שנים בעלות של 120 מיליון ₪ בפעימה אחת וללא תקופה חפיפה בין מערכת הישנה לחדשה.

בעקבות מחלוקת בין המשרד לחברת מל”ם בעניין הקמת המערכת החדשה פנו הצדדים לבורר מקצועי שיכריע בסוגיות השונות הקשורות לנושא: כל צד חוייב לשאת בעלות של 55 מילין ₪; הוחלט שהפרוייקט ייפרס על-פני 4 שנים נוספות כולל הגדרת 4 פעימות ופיילוט לכל פעימה; כמו כן הוסיף הבורר סוגיות נוספות לפסיקתו. עפ”י המוגדר בהסכם ההתקשרות עם החברה החלטת הבורר אינה ניתנת לערעור, יחד עם זאת לאור מורכבות והיקף הפסיקה הנושא נדון בוועדת פשרות.

וועדת הפטור של משרד האוצר/החשכ”ל  אישרה הארכת ההתקשרות עם החברה לשם תחזוקת המערכת הנוכחית עד להקמת המערכת החדשה (23.3.2014-31.12.2014) בעלות של 21,375,000 ₪.

בימים אלו סיים המשרד משא ומתן על הרחבת ההסכם עם חברת מלם תוך התייחסות לתוספות וגריעות שבוצעו בהתאם להחלטת הבורר ולדרישות שעלו משטח וכן השלכות התחזוקה בתקופת הביניים במהלכה יתוחזקו במקביל שתי המערכות.

הבורר קבע לוח זמנים להעלאת המערכת בארבע פעימות אולם בפועל חל עיכוב של תשעה חודשים מהלו”ז המתוכנן. סוכם על פיצוי בגובה 6 מיליון ₪ במסגרתו הצדדים מסכימים על תרומה הדדית לעיכוב בלו”ז.

עפ”י המכרז העלייה לאוויר של המערכת החדשה הייתה צריכה להיעשות בפעימה אחת. החלטת הבורר להעלות את המערכת בארבע פעימות מחייבת הפעלת המערכת החדשה בשלבים וכתוצאה מכך תהיה תקופה חפיפה שבה שתי המערכות יופעלו במקביל באופן שהשימוש ברכיבי המערכת הישנה יילך ויפחת והשימוש ברכיבי המערכת החדשה יילך ויגדל עד לתפעול מלא של המערכת החדשה וסגירת פעילות הישנה.

ביוני 2015 מתוכנן לעלות לאוויר מודול “ייבוא בסיסי” המהווה את המרכיב העיקרי של המערכת. עד אז יימשך השימוש במערכת הישנה ונדרש להמשיך ולתחזקה באופן מלא, לאחר העלייה לאוויר תתחיל תקופת ביניים בה יתוחזקו שתי המערכות במקביל.

כמו כן סוכם על תוספות לתחזוקת המערכת החדשה ובהן דרישות נוספות שעלו מהשטח כמו הרחבה בגין תוספת של 29 אתרים מעבר ל- 42 האתרים שנדרשו במכרז, הרחבת זמן פעילות המערכת ל- 24 שעות, העמדת סביבת טסטים לרשות המשרד וגורמי החוף ובעקבות זאת סוכם על הגדלת עלות התחזוקה השנתית.

מדובר במערכת מרכזית של רשות המסים. נדרש לפעול על-מנת להשלים את המערכת החדשה וסיום פעילות המערכת הישנה באופן מלא שלא ייפגע בשירות התקין והרציף של המערכת היות ולכל פגיעה בתפקודה השוטף והתקין יש השלכות מיידיות על מערכי הייבוא והייצוא של מדינת ישראל.