באישור החשכ”ל: פטור ממכרז למשרד האוצר/אגף המכס ומע”מ בהתקשרות עם מלם מערכות [היקף כספי: 27 מיליון ₪]

הגוף המפרסם: משרד האוצר/אגף המכס ומע”מ

שם הספק: מלם מערכות בע”מ

מהות ההתקשרות: המשך תחזוקת המערכת הישנה — מערכת סחר חוץ המנהלת את הייבוא והייצוא של מדינת ישראל

התחלת ההתקשרות:  1 בינואר 2015; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2015

היקף ההתקשרות המבוקש: 27,152,000 ₪ כולל מע”מ

החלטה: אושר ע”י החשכ”ל בהמלצת וועדת הפטור המרכזית

היקף ההתקשרות המאושר: 27,152,000 ₪ כולל מע”מ

הערות: וועדת הפטור המרכזית המליצה לחשכ”ל מיכל עבאדי-בויאנג’ו לאשר את הבקשה בכפוף לכך ש: “המשרד יציג לממונה על התקשוב הממשלתי את סטטוס הפרוייקט במהלך הרבע האחרון של 2015“.

מערכת סחר חוץ מטפלת בכל הקשור  בייבוא וייצוא מטענים באוויר ובים ומתממשקת לקהילת סחר החוץ הכוללת עשרות משתמשים ובהם יבואנים, סוכני מכס, לשכת הספנות, נמלים, מחסנים, רשות שדות התעופה (רש”ת), משרדי הממשלה ועוד.

המערכת הוקמה ע”י חברת מלם עוד כאשר היא הייתה חברה ממשלתית. בשנת 2004 פורסם מכרז להחלפת המערכת והספק. למכרז ניגשה רק חברת מלם. לאחר מו”מ שנמשך שנתיים נחתם בסוף 2008 הסכם עם חברת מלם להקמת מערכת “שער עולמי” שתחליף את מערכת “סחר חוץ” בעלות של 288 מיליון ₪ בתוספת מע”מ לתקופה של עשר שנים מיום סיום פיתוח המערכת בתוספת מע”מ לתקופה של עשר שנים מיום סיום פיתוח המערכת בתוספת שלוש שנות אופציה.

כתוצאה מכך חברת מלם היא ספק הפיתוח והתחזוקה של מערכת “סחר חוץ” הנוכחית ובמקביל גם מפתחת את מערכת “שער עולמי” העתידה לעלות לאוויר.

לפי מתווה המכרז המקורי הייתה צריכה החלפת המערכת להימשך שלוש שנים בעלות של 120 מיליון ₪ בפעימה אחת וללא תקופה חפיפה בין מערכת הישנה לחדשה.

בעקבות מחלוקת בין המשרד לחברת מל”ם בעניין הקמת המערכת החדשה פנו הצדדים לבורר מקצועי שעיכב את העלאת המערכת החדשה ולפיכך נדרש המשך תחזוקת המערכת הישנה.

וועדת הפטור של משרד האוצר/החשכ”ל  אישרה הארכת ההתקשרות עם החברה לשם תחזוקת המערכת הנוכחית עד להקמת המערכת החדשה (23.3.2014-31.12.2014) בעלות של 21,375,000 ₪.

מדובר במערכת מרכזית של רשות המסים. לכל פגיעה בתפקודה השוטף והתקין יש השלכות מיידיות על מערכי הייבוא והייצוא של מדינת ישראל. תהליך העברת השרביט מהמערכת הישנה למערכת החדשה יהיה מדורג והמשרד נערך לתמיכה בתהליכים אלו.