באישור החשכ”ל: התקשרות של משרד הבריאות בפטור ממכרז על ש.ר.א.ל. לביצוע רכש מרכזי של תרופות וציוד רפואי עבור המשרד ויחידותיו לרבות עבור המרכזים הרפואיים הממשלתיים [494 מיליון ש”ח]

הגוף המפרסם: משרד הבריאות

תקנה: תקנה 3(4)(ב)(3) בתנאים זהים לתנאי ההתקשרות הראשונה ובנסיבות שבהן השמירה על האחידות נדרשת מטעמי חיסכון ויעילות

שם הספק: ש.ר.א.ל פיתרונות לוגיסטיים ומוצרים לרפואה מתקדמת בע”מ

מהות ההתקשרות: ביצוע רכש מרכזי של תרופות וציוד רפואי עבור המשרד ויחידותיו לרבות עבור המרכזים הרפואיים הממשלתיים

היקף כספי מאושר: 494,000,000 ש”ח

התחלת ההתקשרות: 3 באוגוסט 2021; סיום ההתקשרות: 31 באוקטובר 2021

החלטה: אושר ע”י החשב הכללי במשרד האוצר בהמלצת וועדת הפטור המרכזית

הערות: נושא ההתקשרויות בין המדינה לבין חברת ש.ר.א.ל נמצא במחלוקת זה מספר שנים והולך אחורה עוד לימיה של מיכל עבאדי-בויאנג’ו כחשכ”לית ובימיו של רוני צדקיהו מחליפה בתפקיד החשכ”ל [דבר עליו דיווחתי מספר פעמים בעבר, כבר משנת 2016 ואילך].

החלטת וועדת הפטור המרכזית מפרטת את הדברים והללו ומוסיפה כי “במקביל לתהליכי העבודה המתוארים לעיל ולהליכים נוספים שנעשו, וועדת הפטור המרכזית אישרה מעת לעת ארכה של ההתקשרות עם החברה, לתקופות קצובות תוך מתן דגשים ביחס להליכי ההסדרה הנדרשים.

“האישור האחרון ניתן ע”י וועדת הפטור המרכזית ביום 7.2.2021 בהיקף של 494 מיליון ₪ לתקופה של 1.5.2021 ועד 31.7.2021”.

“[…] ביום 9.2.2021 הועבר למטה חשכ”ל מסמך מפורט המתייחס לתכנון שהיה בזמנו להקמת חברה ממשלתית (שתכלול נושאים נוספים מלבד פעילות רכש מרוכזת). אולם, נוכח התפרצות משבר קורונה נאלץ המשרד להסיט את כל משאביו ותשומותיו לניהול המשבר, ולא ניתן היה להמשיך בקידום המהלך.

“לאחר התייצבות מסויימת שחלה במשרד הבריאות בכל הנוגע לעומס הטיפול במגיפת קורונה, חזר המשרד להפנות את משאביו להסדרת הפעילות עם ש.ר.א.ל. במסגרת  זאת, בדצמבר 2021 מינה מנכ”ל משרד הבריאות צוות פנים-משרדי שתפקידו לבצע פעולות אופרטיביות להעמדת חלופה אמיתי לרכש מש.ר.א.ל. לאחר ניתוח מצב הדברים הנוכחיים עידכן הצוות את וועדת הפטור המרכזית באשר לדרכי הפעולה המתוכננות על-ידו”.

מדיווח הצוות עולה בין היתר כי משרד הבריאות ממשיך במגמה של צמצום הרכש מש.ר.א.ל. בנוסף, אושרה בקשה של חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים להקמה של יחידת רכש ולוגיסטיקה בתוך החטיבה, והחל כבר הליך הגיוס ואיוש תקנים לעניין זה. בעלי תפקידים אלה צפויים לקדם בין השאר את הליך הפיקוח והבקרה על הליכי הרכש”.

“לנוכח הנסיבות אשר תוארו לעיל, ובהתחשב במצב הדברים בפועל והצורך בהבטחת רציפות וזמינות הרכש הרפואי סבור המשרד כי יש הצדקה להמשך התקשרות עם החברה לניהול וביצוע רכש התרופות, שכן מדובר בהליכי רכש שמהווים בסיס ותנאי

לתפקודם השוטף של בתי-החולים, ועל כן יש מקום להבטיח יציבות בתחום זה וזאת במקביל להסדרת הנושא באופן ארוך טווי (במסגרת התקשרות עם החברה או באופן אחר)”.

* הפטור אושר ב- 22 באוגוסט 2021 אולם פורסם באתר מינהל הרכש הממשלתי רק ב- 17 בספטמבר 2021.