באישור החשכ”ל: התקשרות המשך של מינהל הרכש הממשלתי עם “בזק” לתקופה של 1/2 שנה בהיקף 51 מיליון ₪ בנושא רשת התקשורת הממשלתית

הגוף המפרסם: משרד האוצר/החשב הכללי/מינהל הרכש הממשלתי

שם הספק: בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ

מהות ההתקשרות: המשך התקשרות מכוח מכרז מרכזי להקמת רשת תקשורת ממשלתית

התחלת ההתקשרות: 20 בספטמבר 2015; סיום ההתקשרות: 31 במארס 2016, או עד סיום מכרז בנושא והכרזה על ספק זוכה, לפי המוקדם ביניהם.

היקף כספי מבוקש/מאושר: 51 מיליון ש”ח

החלטה: באישור החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג’ו ובהמלצת וועדת הפטור המרכזית

הערות:

ישיבת וועדת מכרזים מרכזיים למחשוב וטכנולוגיה (משרד האוצר/החשכ”ל) באוגוסט 2015

מנהל הרשת הממשלתית במשרד האוצר/החשכ”ל/מינהל הרכש הממשלתי בני בקשי אמר בדיון כי על פי המלצת ועדת הפטור והחלטת החשבת הכללית ניתן בחודש דצמבר 2014 פטור מחובת התקשרות במכרז לאספקת שירותי רשת תקשורת נתונים עם חברת “בזק” עד ליום 20.09.2015, זאת לאחר שהוצגו במועד זה נימוקים מקצועיים התומכים בהחלטה שלא לפרסם מכרז חדש עד שתיווצר בהירות לגבי המהליכם הרגולטוריים של משרד התקשורת בתחום התקשורת הנייחת והשפעתם על המגזר העסקי.

בהחלטת בית-המשפט העליון בשבתו כבית-משפט לערעורים בעניינים מינהליים הוחלט כי בכוונת המדינה לפרסם מכרז – בחודש ספטמבר 2015 – באשר לאספקת שירותי תקשורת נתונים. זאת בכפוף להיעדר התפתחויות בלתי-צפויות ועל-סמך הנחה שרפורמת השוק הסיטונאי תחל ב- 1.8.2015 כמתוכנן.

מאז החלטה זו החל מינהל הרכש בהיערכות לפרסום מכרז/ים בתחום זה.

מינהל הרכש הממשלתי המשיך במהלך השנה האחרונה במעקב מול משרד התקשורת בעניין ההתקדמות בנושא שינוי הרגולציה בתחום. כיום, לאחר שנה של מעקב ובחינה, ולאחר שהגורמים המקצועיים במינהל הרכש הממשלתי בדקו את המצב הקיים בשוק אצל כל המציעים בעלי הרישיון וכן נפגשו עם נציגי המשרדים, נציגי משרד התקשורת ונציגי ישראל דיגיטלית, נבנתה מתודה שתאפשר התמודדות של המציעים ותיתן ביטוי לתחרות המצומצמת הקיימת בשוק.

ב- 18 ביוני 2015 פנתה מנהלת מינהל הרכש הממשלתי מירב קדם למנכ”ל משרד התקשורת שלמה פילבר לקבלת עדכון לבי התקדמות הרגולטור בנושא. במכתבה היא ציינה כי ‘במהלך השנה האחרונה נדונו שתי עתירות כלפי המדינה, בעקבות עתירה וערעור לבית-המשפט העליון של חברת הוט טלקום בנוגע לפטור שניתן לחברת בזק לאספקת שירותי תקשורת נתונים למשרדי הממשלה’. עפ”י החלטת ביהמ”ש מיום 11.3.2015 הודיע בא-כוח המדינה כי בכוונת המדינה לפרסם מכרז בחודש ספטמבר 2015 באשר לאספקת שירותי תקשורת נתונים, “זאת בכפוף להיעדר התפתחויות בלתי צפויות ועל-סמך הנחה שרפורמת השוק הסיטונאי תחל ב- 1.8.2015 כמתוכנן”.

ב- 6 ביולי 2015 התקבלה תשובתו של מנכ”ל משרד התקשורת לפיה השינויים הרגולטוריים “הינם בתהליך ואף שנעשו צעדים קדימה, ישנה אי ודאות לאספקת השירותים במתכונת השינויים הרגולטוריים במועד שנקבע…”.

לאור העובדה שטרם מתאפשרת תחרות במסגרת הרגולציה בחן מינהל הרכש הממשלתי את החלופות העומדות לרשותו והתגבשה מתכונת של חלוקת תחום תקשורת הנתונים לשלוש התקשרויות נפרדות שיבוצעו במדורג:

א. מכרז קווי תמסורת, בכתיבה מתקדמת, מתוכנן להתפרסם בספטמבר 2015.

ב. מכרז מסגרת לספקי קישור לאינטרנט,  מתוכנן להתפרסם בנובמבר 2015.

ג. מכרז לקווי IP MPLS (IP/VPN), מתוכנן להתפרסם בינואר 2016.

בתקופת הביניים עד להשלמת כל המכרזים ובחירת ספקים זוכים, מתבקש לאשר הארכת ההתקשרות בפטור ממכרז עם  חברת בזק באופן גמיש כך שתתאפשר הקטנת היקף הפטור באופן הדרגתי, עם בחירת הספקים הזוכים בכל אחד מהמכרזים המתוכננים הללו. כאמור מתוכננים שלושה מכרזים חדשים במקום מכרז מקיף אחד – כיום.

ישיבת וועדת הפטור המרכזית (משרד האוצר/החשכ”ל) ב- 9.9.2015

וועדת הפטור המרכזית החליטה להמליץ לחשבת הכללית לבקש את הבקשה להארכת ההתקשרות בפטור ממכרז. מינהל הרכש יודיע לחברת בזק על האפשרות החד צדדית שלו לקיצור תקופת ההתקשרות לגבי כלל השירותים או חלקם.

הוועדה ציינה כי המכרז המרכזי בנושא אינו בתוקף והוארך באישור החבת הכללית מספר פעמים. “הנימוקים המקצועיים התייחסו לכך שלא ניתן לפרסם מכרז חדש עד שתיווצר בהירות לגבי המהלכים הרגולטוריים של משרד התקשורת בתחום התקשורת הנייחת והשפעתם על המגזר העסקי”.

מירב קדם מנהלת מינהל הרכש הממשלתי ציינה כי “שירותי רשת התקשורת הממשלתית הינם שירותים קריטיים לרציפות עבודת משרדי הממשלה. יציבות השירותים, המשכיותם ואיכותם הינם משמעותיים ומהווים תווך יחיד בכל הנדרש להעברת המידע ממערכות המחשוב של הממשלה לאזרחים ולכלל הפעילויות בתחום זה. לכן, אין לקחת כל סיכון בכל הקשור לשירותים אלו”.