באישור החשכ”ל: התקשרות המשך ראשונה של מערך הדיגיטל הלאומי [בהיקף 3 מלש”ח ל- 9 חודשים] לרכש שירותי ענן ציבורי עבור משרדי הממשלה

בהמלצת וועדת הפטור המרכזית אישר החשב הכללי במשרד האוצר רו”ח יהלי רוטנברג התקשרות המשך ראשונה [התקשרות שלא דרך המכרז המרכזי] של מערך הדיגיטל הלאומי [בהיקף 3 מלש”ח ל- 9 חודשים] לרכש שירותי ענן ציבורי.

בנימוקי וועדת הפטור נאמר בין השאר: “מערך הדיגיטל הלאומי מבקש התקשרות המשך עם הספקים המופעים בנספח לטובת שירותי ענן עבור משרדי הממשלה.

“בהחלטת ממשלה מס’ 2097 מיום 10.10.2014 הוטל על הממונה על רשות התקשוב דאז (כיום חלק מהמערך) להמשיך ולקדם אלמנטים מרכזיים למימוש המיזם הלאומי ‘ישראל דיגיטלית’ לרבות שירותי מחשוב ענן.

“בעקבות כך, המערך פרסם ביום 24.7.2017 מכרז מסגרת מס’ 21/17 לרכש ענן ציבורי אשר נועד למימוש תפקידי הרשות ואפשר לפתח תשתית לאספקת שירותי ענן עבור משרדי הממשלה, וכך מימש שני תפקידים שונים שמצויים תחת אחריות הרשות ואשר מטרתם אחת והיא – קידום העברת הממשלה לענן.

“המטרות אותן ביקש המערך להשיג באמצעות מכרז 21/17 היו:

+ עידוד משרדי הממשלה השונים להתנסות ב”אקלים” נוח ופשוט במסגרתו הרשות תקצה משאבים למשרדי הממשלה לצורך הכרת הצרכים, בניית התיחורים, טיוב נתונים, הדרכה וניהול התהליך באופן מקצועי מול הספקים, כאשר למשרדים לא יהיה קשר ישיר עם הספקים אלא באמצעות רשות התקשוב. בעניין זה יש לומר כי בשנת 2017, התמחות בתחום הענן והתמצאות בשירותים השונים הייתה בגדר מידע שרוב המשרדים לא הכירו ואף חששו מכך. לפיכך עלה צורך אמיתי לתווך ולייצר עבור המשרדים מעטפת שלמה עד לרמת אספקת השירות בכדי שיהיו מוכנים להתנסות בכך;

+ פיתוח תשתית שתהיה בשליטה מלאה של המערך כך שמעבר להיותה “אבן דרך” בתהליך העברת תשתיות המערך לענן, אפשרה לאנשי הרשות, עליהם הוטלה משימת התכנון וההובלה של המעבר הממשלתי לענן, להתנסות בכך. במערך ביקשו להדגיש כי מכרז זה לא נועד להוות תחליף למכרז המרכזי לאספקת שירותי ענן (לימים – נימבוס) אלא נועד מלכתחילה לקידום המעבר הממשלתי לענן בהובלת המערך כגורם האחראי בתחום.

“ביום 29.1.2018 נבחרו בוועדת המכרזים המשרדית 34 ‘ספקי מסגרת’ שעמדו בדרישות המכרז והסכם עימם נחתם לתקופה שמיום 1.3.2018 ועד ליום 29.2.2020, בתוספת אופציה למשך שלוש שנים נוספות. במשך השנים חלק מספקי המסגרת ביקשו לסיים את ההתקשרות עם הרשות, ובפועל, נכון להיום, קיימות הזמנות מול 8 ספקי מסגרת בלבד.

“היקף ההתקשרות בעת פרסום המכרז היה 2 מיליון ₪ כולל מע”מ, ונקבע בהתאם לצפי הביקוש מהמשרדים ועמדת גורמי המקצוע במערך שסברו שלא יהיה ביקוש לשירותים אלו.

“למרות זאת, נושא המעבר לשירותי מחשוב בענן הפך לסטנדרט חדש כאשר המודל המקיף שסופק ע”י המערך, עודד יותר ויותר משרדים להתעניין ולהתנסות במעבר לענן, ובעקבות כך עלה הצורך להרחיב את מסגרת ההתקשרות במכרז. ועדת המכרזים המשרדית אישרה הרחבה בסך 2 מלש”ח נוספים אך לבסוף התחוור לוועדה כי קביעת מסגרת תקציבית מלכתחילה הייתה שגויה וממילא לא עוגנה במכרז או בהסכם, לכן הוחלט שלא יהיה נכון לכבול את היחידה המקצועית עם מסגרת תקציבית ובהתאם לכך עודכן פרוטוקול הוועדה כך שהיקף ההתקשרות של מכרזזה יהיה בלתי מוגבל.

“מאז פרסומו של מכרז 21/17, קודם מכרז מרכזי 01-2020 על-ידי מינהל הרכש הממשלתי כחלק מפרוייקט נימבוס, פרוייקט רב-שנתי שנועד לתת התייחסות מקיפה לאספקת שירותי ענן לממשלת ישראל, להתוות מדיניות ואסטרטגיה מרכזית למתן שירותי הגירה לענן, מודרניזציה של פעילויות ואפליקציות ולתת גישה למגוון שירותים נוספים שנועדו לתת למשרדים ערך מוסף בעת צריכת שירותי ענן. בחודש מאי 2021 הוכרזו 2 הספקים הזוכים במכרז נימבוס: Amazon Web Services, AWS ו- Google Cloud Platform, GCP.

“ביום 26.7.2020 אישרה ועדת הפטור למערך החרגה ממכרז מרכזי (נימבוס) בהתאם לתקנה 14ב לתקנות חובת המכרזים עד לכניסתו של המכרז המרכזי לתוקף, בכפוף לתנאים הבאים:

+ כל התקשרות מכוח מכרז מסגרת 21/17 תיעשה בהתייעצות עם מינהל הרכש הממשלתי ובאישורו;

+ כל התקשרות מכוח מכרז 21/17 תופסק והפעילות תעבור להתקשרות מכוח המכרז המרכזי עם כניסתו לתוקף, בהליך הגירה מתאים ובתיאום עם מנהל הרכש הממשלתי;

+ במסגרת ההתקשרות ייקבע מנגנון הגירה אשר יאושר ע”י הרשות.

“מכרז נימבוס נכנס לתוקף ברבעון 3 לשנת 2020, ולמרות זאת, על אף שלא קוימו כל התנאים שנקבעו בהחלטת ועדת הפטור בנושא במועד הרלבנטי, התקשרויות מכוח מכרז התקשוב עודן פעילות וביחס לרובן לא נעשתה כל פעילות תכנון, התאמה או הגירה לנימבוס.

“רק לאחר שהועלתה בקשה בנושא מצד מינהל הרכש ברבעון 4 לשנת 2022, ביצע מערך הדיגיטל בחינה של הפרוייקטים המופעלים במסגרת מכרז התקשוב להתאמתם להגירה לפרוייקט נימבוס. ממצאי הבחינה הוצגו למינהל הרכש בחודש ינואר האחרון והתייחסות מינהל הרכש לבחינה הועברה למערך הדיגיטל מוקדם יותר בחודש פברואר. בחינה זו טרם הושלמה.

“סך היקף ההתקשרויות בתיחורים שפורסמו עד ליום 28.3.2023 עומד על כ- 24 מלש”ח ונכון ליום 16.1.2023 יש 8 תיחורים פעילים בהם 13 פרוייקטים המצויים בשלבים שונים הפועלים ב- 10 משרדים. סך היקף ההתקשרויות הפעילות מסתכם בכ- 13 מלש”ח.

“בוועדת המכרזים המשרדית מיום 16.1.2023 נימקה היחידה המקצועית במערך את הסיבות בגינן נכון להאריך ולהרחיב את ההתקשרות של מכרז מסגרת 21/17 לתקופה של שלוש שנים ועד ליום 28.2.2026 בתוספת אופציה לשנה נוספת, בהיקף 9 מלש”ח מהסיבות הבאות:

+ העברת תשתית המצויה ע”ג ענן לנימבוס מורכבת, כשכל העברה כזו תבוצע לאחר גיבוש תכנית הגירה מסודרת. הגירה לנימבוס דורשת מיומנות טכנולוגית, ידע בענן ותשתיות, בהתאם למחויב במסמך אסטרטגיית הענן הממשלתית.

+ נכון לעכשיו, יכולות הרכש של מוצרי SAAS וצד שלישי באמצעות רובד 5 של פרוייקט נימבוס, נמצאות בתהליך מכרזי שטרם הושלם.

+ יש מס’ פלטפורמות שנותרו ללא מענה במסגרת מכרז נימבוס (פתרון חלופי לשירותי ניהול זהויות, פורטל Microsoft CRM Dynamics, Sharepoint ). העניין נמצא בטיפול מינהל הרכש בתיאום עם המשרד כפתרון מרכזי לכלל עמוד 3 מתוך 4 המשרדים.

+ מבדיקה שערכה היחידה המקצועית במערך אל מול המשרדים ויחידות הסמך העושים שימוש בתיחורי המכרז 21/17,  נמצא כי לגבי חלק מההתקשרויות לא ניתן לעבור לענן נימבוס בשלב זה, ונדרש זמן נוסף לבצע הגירה.

+ יש חשיבות בשמירה על רציפות תפעולית עבור מערכות קיימות באמצעות תיחורי מכרז 21/17.

“בהקשר זה יצוין כי המערך עומד בראש צוות בינמשרדי לגיבוש אסטרטגיה ממשלתית למעבר לענן נימבוס וכגורם מנחה של משרדי הממשלה שואף לסייע בהגירה לענן נימבוס של כלל משרדי הממשלה באופן המהיר, היעיל והאיכותי ביותר. בשל כך, נערכה בדיקה מדוקדקת של התיחורים הקיימים לצורך גיבוש הערכה מקצועית שתאפשר הגירה מקצועית, אחראית ויעילה לענן נימבוס.

“להערכת הגורמים המקצועיים במערך, תאריכי היעד להשלמת ההגירה לנימבוס, שאפתניים אך ניתנים לביצוע בהנחה וכל המשרדים יתעדפו גם הם את הפרוייקט כנדרש.

“במצב בו קיים מכרז מרכזי בנושא אשר במסגרתו הוסדר אופן רכש שירותי ענן בממשלה, אין מקום לקיום של מכרז נוסף באמצעותו יכולים משרדי ממשלה לרכוש שירותי ענן, בוודאי שאין מקום להאריך תוקף של מכרז קודם בו נרכשים שירותים דומים. על כן, החליטה ועדת הפטור עוד בשנת 2020 כי תקופת ההתקשרות במכרז התקשוב צריכה להסתיים עם כניסת מכרז נימבוס לתוקף והפרוייקטים המופעלים במסגרתו יהגרו למכרז המרכזי.

“במצב הנוכחי, היות שפרוייקטים משרדיים מופעלים באמצעות מכרז התקשוב, וביחס לרבים מהם לא בוצעה כל פעולת היערכות להגירה, בחוות דעתו של מינהל הרכש מיום 21.2.2023 צויין כי אין מנוס מלאשר החרגה ממכרז מרכזי (נימבוס) לתקופה מירבית של 9 חודשים, כלומר עד ליום 28.11.2023,  על-מנת לתת מענה נקודתי ולאפשר למשרדים להיערך להגירה נכונה למכרז נימבוס או צמצום מנוהל של הפעילות הקיימת. לאחר מועד זה תסתיים ההתקשרות במכרז 21/17 ולא תוארך עוד.

“[…] פעולות לאחר תקופת ההתקשרות: משרד שיבקש להמשיך לרכוש שירותי ענן שלא במסגרת מכרז נימבוס לאחר נובמבר 2023, יידרש לפנות ולבחון את הנושא עם מינהל הרכש. ככל שיתקבל אישור ממינהל הרכש, ובהתאם להנחיות שיימסרו לאותו משרד, המשרד יידרש לערוך התקשרות עצמאית בנושא.

“[…] היחידה המקצועית ציינה כי ההסתייגויות של נציגי מנהל הרכש אינן עומדות בקנה אחד עם ההערכה המקצועית של המערך וייאלצו את המשרדים לשוב ולפנות באופן עצמאי להארכת ההתקשרויות עם הספקים. ברם, מאחר וברצון היחידה המקצועית להביא את הנושא בפני ועדת הפטור באופן מותאם ובשיתוף פעולה עם נציגי מנהל הרכש, וכן לאור העבודה כי נכון להיום יש משתנים שאינם ידועים ומקשים על יכולת הכנת תכנית מפורטת להגירה של כל מערכת ניתן לבצע נקודת בחינה בחלוף 9 חודשים מתום ההתקשרות הנוכחית, במטרה לייצר חוות דעת עדכנית יותר, אשר לאחריה כל משרד יצטרך, כאמור לפנות בבקשת התקשרות נפרדת ועצמאית, בהתאם לצורך”.

* בנספח שצורף לנימוקי וועדת הפטור יש טבלה הכוללת את כל המשרדים הממשלתיים לגביהם ההחלטה רלבנטית: מערך הדיגיטל הלאומי, המשרד לשיוויון חברתי, משרד המשפטים, משרד התיירות, משרד החינוך, רשות המיסים בישראל – מינהל המכס, משרד הפנים, משרד האנרגיה, משרד ראש הממשלה.

ספקי הענן בהם מדובר: GCP , SF, Microsoft/Azure.

ספקי המסגרת בהם מדובר: מטריקס, קלאודטק, בינת, מטריקס, מד-1, מלם מערכות, נס אי.טי.