באישור החשכ”ל: הוענק פטור ממכרז – הכרזה על חברת מיקרוסופט כספק יחיד לפי הליך מרכזי לבחינת קיומם של ספקים בגין קבוצת מוצרים מסויימים של החברה

החשב הכללי רו”ח יהלי רוטנברג אישר ב- 30.10.2022 את המלצת וועדת הפטור המרכזית במשרד האוצר והעניק פטור ממכרז [הכרזה על חברת מיקרוסופט כספק יחיד לפי הליך מרכזי לבחינת קיומם של ספקים בגין קבוצת מוצרים מסויימים של החברה] בהיקף של 68 מיליון ₪ לשנת 2023. ההחלטה פורסמה רק ב- 13.11.2022.

בנימוקי וועדת הפטור נאמר בין היתר כי “משרד האוצר – מינהל הרכש הממשלתי מבקש להכריז על מיקרוסופט ישראל כספק יחיד.

“ביום 12.11.2018 חתם מינהל הרכש הממשלתי על הסכם מחירים מרביים עם החברה לרכישת מוצרי החברה לשנים 2019-2022.

“ביום 4.8.2021 אישרה ועדת המכרזים המשרדית להאריך את ההסכם עם החברה לשלוש שנים נוספות, קרי 2025-2023.

“ההסכם מגדיר את ההנחות הניתנות לממשלה מטעם החברה כאשר מכירת המוצרים בפועל מתבצעת על ידי אחת מחמש המפיצים המורשים בישראל למכירת מוצרים ללקוחות בעלי הסכם מסוג זה. למפיצים אלה שפועלים ברישיון של החברה אפשרות לתת הנחה נוספת על המחירים שנקבעו מול החברה בשיעור מעורך של עד 19% בהתאם לסוג המוצר.

“בחוות דעתו המקצועית של יוגב שמני, מנהל יחידת מימשל זמין ברשות התקשוב הממשלתית, התבצעה חלוקה של מוצרי מייקרוסופט והוגדרו משפחות המוצרים שבהתאם למצב הדברים אין חלופה מעשית.

“בהתאם לתקנות חובת המכרזים משרד המעוניין לרכוש מוצר מתוצרת החברה בפטור של ספק יחיד נדרש לבצע הליך של בחינת קיומם של ספקים לפי תקנה 3א ולאחר מכן לבצע הליך תחרותי בין המפיצים המורשים, על בסיס מחיר בלבד. בהתחשב בכך שלחלק מהמוצרים אין כיום חלופה מעשית, דרך פעולה זו הכבידה מאוד על משרדי הממשלה השונים. יובהר כי כלל משרדי הממשלה משתמשים במוצרים אלו של מיקרוסופט.

“לאור כך, בוצע הליך מרכזי לבחינת קיומם של ספקים כל שנה החל משנת 2019 עבור כלל רכישות הממשלה של מוצרי מיקרוסופט ממשפחות המוצרים להם בהתאם לחוות הדעת של הגורם המקצועי אין חלופה מעשית להתקשרות עם מיקרוסופט באמצעות מי ממשווקיו הרשמיים.

“מכירת המוצרים של החברה מתבצעת נכון להיום על ידי אחד מחמשת המפיצים המורשים בישראל.

“המשרד יפרסם הליך תחרותי מרכזי בין המפצים של החברה בישראל לבחירת מפיץ יחיד למשך 3 שנות ההסכם למשרדי הממשלה ולגופים נוספים. במסגרת ההליך התחרותי תחתם התקשרות מרכזית לאספקת המוצרים שהחברה הוכרה כספק יחיד בעניינים, לכלל משרדי הממשלה.

“יודגש כי לגבי יתר המוצרים, משרדים נדרשו לפעול עצמאית לרכישתם, אם באמצעות מכרז ואם באמצעות הליך פטור אחר.

“המשרד פירסם דבר כוונה להתקשרות עם החברה בהתאם לתקנה 3א ולא התקבלו השגות”.