אתר תורכי: רצועת עזה, תחת מצור ישראלי, עדיין נתונה לטכנולוגיית הדור השני בסלולר

“בזמן בו העולם עובר לדור החמישי בטכנולוגיית תקשורת הסלולר , רצועת עזה הנתונה תחת מצור ישראלי עדיין משתמשת בטכנולוגיה הרחק מאחור”. כך נאמר בכותרת המשנה של ידיעה חדשה שהתפרסמה לפני מספר ימים באחד מהאתרים התורכיים.

לדברי הידיעה יש כיום שלוש חברות תקשורת, כבלים וסלולר [Paltel/Jawwal/Ooredoo] אולם שלוש החברות הללו יכולות להציע כיום ללקוחותיהן רק שירותי דור שני בסלולר וזאת בשל סירוב ישראלי להכנסת ציוד ההכרחי לבנייתן של רשתות דור שלישי.

הסירוב הישראלי, לדברי הידיעה, מנומק בכך שעלול להיות שימוש בטכנולוגיית אינטרנט מתקדמת לצרכים צבאיים.

“כאשר פלסטינים רוצים להשתמש בסמרטפונים שלהם במקומות ציבוריים בהם אין אינטרנט נייח, אזי הם נאלצים לרכוש חבילות אינטרנט בשירות איטי ובמחירים גבוהים. אלא שהחבילות הללו אינן מאפשרות שימוש בתוכניות צ’ט אודיו-ויזואליות חוץ מאשר משלוח מסרונים וכמה יישומוני מדיה חברתית”.

“מומחים אומרים כי מניעתה של עזה מטכנולוגיות אינטרנט יוצרת ריק (ואקום) דיגיטלי המעכבת את הגידול בקרב מגזרי הטכנולוגיה והתעשייה”.

לדברי Ziyad Sheikh Dib המנהל הכללי של רישוי במשרד התקשורת הפלסטיני ברצועת עזה, “טכנולוגיות דור חמישי מספקות מהירות שלא תאמן לביצוע שירותים אלקטרוניים ופיננסיים עבור החברות. מדינות המשתמשות בטכנולוגיה זו צומחות מבחינה כלכלית. המצור הישראלי והאיסור על שימוש בטכנולוגיות דור שלישי מכוונים למנוע את הצמיחה הכלכלית של פלסטין”.

הוא הדגיש את הצורך בתשתית טכנולוגית חזקה לצורך תוכניות של עבודה מרחוק וקרא לאיגוד התקשורת העולמי [International Telecommunication Union, ITU] ולארגון האו”ם לסיים את המגבלות הללו המוטלות בידי ישראל.

הידיעה מצטטת מומחה למדיה דיגיטלית בעזה שאמר כי היעדר טכנולוגיות אינטרנט מתקדמות ברצועה (שעה שמהפיכה דיגיטלית מתרחשת ברחבי העולם, ההופך לעולם דיגיטלי חדש) גורם להפסד זמן ואנרגיה עבור אלה העובדים במגזרים הזקוקים לרשת האינטרנט.

איטיות האינטרנט וההפרעות החוזרות ונשנות של השירות מחריפים במיוחד בעיתות לחימה.