אתר חדש מתעד את השימוש שעשתה התעשייה הגרמנית באסירים מאושוויץ כעובדי כפייה

08:38 27.01.2020

קטגוריות: אינטרנט

תגים:

אתר אינטרנט גרמני חדש מתעד את השימוש שעשתה התעשייה הגרמנית באסירים ממחנה המוות אושוויץ כעובדי כפייה. את האתר חנכה לפני מספר ימים התאחדות של חוקרים פרטיים בברלין.

הפרוייקט, הנקרא Re-Finding the Sub Camps of Auschwitz, הוא מעין “ספר של 3,000  דפי תיעוד”, אמר במסיבת עיתונאים Cameron Munro המייסד הסקוטי של “Tiergartenstrasse 4 Association”. הוא כולל יותר מ- 3,500 תצלומים, מסמכים ומפות.

התיעוד הוא תוצר של יותר מעשר שנות מחקר והוא עוסק בכ- 45 מחנות-משנה  בפריפריה של מחנה אושוויץ. המחקר כולל עדויות ומסמכים ממוזיאון אושוויץ-בירקנאו [Auschwitz-Birkenau Museum] ואחרים. עד כה לא היה כמעט מחקר של מחנות-המשנה הללו.

התיעוד כולל את סיפורו של כל מחנה-משנה כזה לרבות רשימות של הניצולים ושומרי האס. אס.  בנוסף נכלל גם מידע על כל הגופים הכלכליים שניצלו את האסירים במחנה לעבודות כפייה.

המחנה המפורסם ביותר מכלל המחנות הללו הוא Monowitz שהופעל ע”י הקונגלומראט IG Farben.

חנוכת הפרוייקט היא לרגל ציון 75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ. יותר מ- 1.1 מיליון איש, ברובם יהודים אך גם צוענים, נרצחו באושוויץ-בירקנאו, שהפך לסמל של השואה.

הפרוייקט נחנך בפולין בשנת 2003 ע”י העיתונאי הפולני Artur Hojan שהתמחה בחקר מחנה ההשמדה בחלמנו. לאחר שנפטר ב- 2014, הפרוייקט עבר למקומו הנוכחי בברלין בירת גרמניה.

בתוך כך פורסם בגרמניה כי קיצונים גרמנים ימנים ניאו-נאצים משתתפים בפעילויות שמטרתן להפריע ולחבל בביקורים הנערכים במרכז ההנצחה של מחנה ההשמדה בוכנוואלד [Buchenwald] שבמזרח גרמניה. כך אמר Volkhard Knigge מנהל המוזיאון בראיון לעיתון Neue Westfaelische.

בין היתר יש יותר ויותר מסרים בספר האורחים של המוזיאון לפיו הנאציזם ומחנות הריכוז היו דבר הגיוני וטוב לגרמנים.

לדבריו, ניאו-נאצים הסתננו לקבוצות הביקור במוזיאון כדי להציג במהלכו שאלות פרובוקטיביות ולתהות בקול רם לגבי נתוני הקורבנות או להכחיש את עצם השואה. בנוסף, הפעילויות הללו תועדו ע”י אותם אנשים כדי להציג את פעילותם בקרב ניאו-נאצים אחרים.

מנהל המוזיאון אמר בראיון כי הוא חושש ש”משהו נשבר במונחים של מודעות היסטורית, רגישות אנושית ואוריינטציה דמוקרטית ופוליטית”. לדבריו הצוות של המוזיאון עבר עתה הכשרה כדי לדעת להתמודד עם הפרעות כאלו והכללים לגבי המבקרים במקום – הוחמרו.