אתר החקיקה הממשלתי: משרד התקשורת פירסם את טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים)(תשלומים בעד קישור-גומלין)(תיקון)

ביום שני (13.9.2021) הודיע שר התקשורת יועז הנדל על כוונתו “לבטל בהדרגה את דמי הקישוריות בטלפון הקווי ובטלפון הנייד” וכי “המהלך צפוי להוזיל את מחירי הטלפון הביתי, את השיחות היוצאות לחוץ-לארץ, וימגר את תופעת הצינתוקים שמטרידה את המגזר החרדי”.

עוד צויין כי “המשרד מתכוון לבצע הפחתה הדרגתית לאורך שלוש שנים של תעריף הקישוריות בשוק הנייד, הקווי ובשוק הבינלאומי, ולאחר זמן היערכות, תופסק בהדרגה העברת התשלומים בעבור השלמת השיחה ברשת אחרת. המהלך צפוי להפחית עומס רגולטורי ולהתאים לתנאים התחרותיים בשוק הפועלים במסגרת חבילות ‘הכל כלול’ הנהוגות בארץ, וימנע את השימוש בדקות שיחה כסחורה”.

בתוך כך, המשרד פירסם שימועקישור גומלין – שינוי משטר התעריפים“. בסיום מסמך השימוע כתבה לירן אבישר בן-חורין מנכ”לית המשרד כי “במקביל לפרסום שימוע זה, המשרד יפרסם באתר החקיקה הממשלתי טיוטה של תיקון לתקנות הקש”ג להתייחסות הציבור הרחב”.

ואכן, ביום המחרת, 14.9.2021, פורסמה ע”י משרד התקשורת באתר החקיקה הממשלתי טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (תשלומים בעד קישור-גומלין)(תיקון). הטיוטה פתוחה להערות הציבור עד ליום 5 באוקטובר 2021, דקה לפני חצות.

בדברי ההסבר של הטיוטה נאמר בין השאר כי “מפעילי תקשורת מסוגים שונים, שהם בעלי רישיון כללי לפי חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב –  1982, חייבים בקישור גומלין כהגדרתו בסעיף 5 לחוק התקשורת, דהיינו חלה עליהם חובה לחבר את רשתות התקשורת שלהם זה לזה באופן שיאפשר העברת מסרי בזק בין המנויים של בעלי הרישיון, או מתן שירותים בידי בעל רישיון אחד למנוייו של בעל רישיון אחר, כגון השלמת שיחה או מסרון. מדובר במפעילים מסוג מפ”א (מפעיל פנים ארצי), מפעיל רט”ן (רדיו טלפון נייד), ומב”ל (מפעיל בין-לאומי) – המספקים בהתאמה שירותי טלפוניה קווית, שירותי טלפוניה סלולרית, ושיחות בין-לאומיות.

“תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (תשלומים בעד קישור-גומלין), התש”ס – 2000  מסדירות את התשלומים שעל מפעילי תקשורת לשלם בעד שירות קישור גומלין של השלמת שיחה או השלמת מסרון ברשת הבזק של מפעיל תקשורת אחר. התקנות העיקריות קובעות כיום תשלומים מרביים שונים לשיחות מסוגים שונים, לפי סוג השיחה ולפי סוג הרשת שבה מתחילה או מסתיימת השיחה.

“בכוונת משרד התקשורת לשנות את משטר התשלומים בעד קישור גומלין הקיים ביחס לשיחות טלפון ולקבוע ולתקן בהתאם את התקנות העיקריות, כך שביחס למרבית הסוגים של שיחות טלפון יופחתו התשלומים המרביים שקבועים בתקנות אלה, באופן מדורג, עד שיוחלפו במשטר לפיו כל מפעיל תקשורת יישא בעלויותיו ולא תהיה עוד התחשבנות הדדית.

“משרד התקשורת פרסם ביום 13 בספטמבר 2021 שימוע בנושא, המלווה בחוות דעת כלכלית. מוצע לתקן את התקנות העיקריות בהתאם לשימוע, כך שביחס למרבית סוגי השיחות יופחתו התשלומים המרביים בעד קישור גומלין שקבועים בתקנות, באופן מדורג, עד למועד שבו יקבע כי כל מפעיל יישא בעלויותיו ולא תהיה עוד התחשבנות הדדית בין המפעילים.

“ביחס לשיחות בין-לאומיות, בכוונת המשרד לקבוע כי לעניין שיחה בין-לאומית נכנסת מחו”ל יבוטלו התשלומים המרביים הקבועים בתקנות העיקריות ומב”ל ישלם למפ”א או למפעיל רט”ן תשלום סביר, לפי דרישתם. לעניין שיחה בין-לאומית יוצאת לחו”ל מוצע לקבוע הסדר דומה לזה של שיחות המסתיימות ברשת של מפ”א או מפעיל רט”ן, כלומר הפחתה הדרגתית של התשלומים המרביים עד שיוחלפו במשטר לפיו כל מפעיל תקשורת יישא בעלויותיו ולא תהיה עוד התחשבנות הדדית”.

“[…] על מנת לאפשר למפעילי התקשורת הרלבנטיים פרק זמן מתאים להיערכות הנדרשת ליישום התקנות המוצעות, מוצע לקבוע כי מועד התחילה של תקנות אלה יהיה ביום כ”א בתשרי התשפ”ג (15 באוקטובר 2022). לעניין ההוראות שחלות על שיחות בין-לאומיות נכנסות מחו”ל, מוצע כי תחילתן תהיה 30 ימים מיום פרסומן”.

* תזכורת: שלשום, 13.9.2021, בצהריים, כל מערכת ‘טלקום ניוז’ [ובעברית: אבי וייס, הוא ולא אחר] פירסמה ידיעה בנושא זה. בסיום הידיעה נכתב: “הערת מערכת:  ניתוח השימוע ייעשה בכתבה נפרדת”. נכון למועד פרסום ידיעה זו כאן באתר זה טרם פורסם הניתוח האמור. (המנותח ממתין במתח לניתוח).