אנליסטים מתייחסים לטענת HP לגבי הונאה כספית הקשורה לרכישת חברת Autonomy

בימים האחרונים התבטאו מספר אנליסטים בארצות הברית לגבי טענותיה של מנכ”לית HP, מג וויטמן שהאשימה ב- 20 בנובמבר 2012 את הנהלת חברת התוכנה הבריטית Autonomy (אותה רכשה HP לפני כשנה תמורת 11 מיליארד דולר) בהונאה פיננסית שמטרתה לנפח את שווייה של Autonomy. חברת HP הודיעה על מחיקה של 8.8 מיליארד דולר משוויה לאחר שמג וויטמן טענה להפסד של 5 מיליארד מתוך סכום זה בגין הערכת שווי מוטעית של Autonomy.

HP Takes a Charge for Autonomy: What it Means for You , דו”ח של האנליסטים David Bradshaw ו- Douglas Hayward בחברת המחקר IDC שפורסם ב- 22 בנובמבר 2012, אומר כי הקרב הלקוחות ארגוניים לפרשה החדשה לא יהיו השלכות תפעוליות ועל הפעילויות היום-יומיות של HP אולם יחד עם זאת חייבים לקוחות אוטונומי ללחוץ על HP להבטיח בצורה רשמית לגבי עתידה של הטכנולוגיה של אוטונומי, התמיכה בה והפיתוח שלה.

לדבריהם, “אנו חיים בעולם בו מידע בלתי-מובנה [unstructured information] הוא בעל ערך רב עוד יותר דבר העושה את המוצרים של אוטונומי לבעלי ערך חזק עבור HP ולקוחותיה”.

Neil MacDonald אנליסט בחברת המחקר גרטנר המסקר את חברת HP אמר כי לדברי היולט-פקרד יש בידיה מסמכים המעידים על התנהגות מטעה במכוון. מצגי-השווא של אוטונומי גרמו לכך ש- HP שילמה סכום גבוה מידי וכי HP העבירה מסמכים בנושא לרשות לניירות ערך בארה”ב [Securities and Exchange Commission, SEC]. יצוין כי כיוון שאוטונומי היא חברה בריטית, HP הגישה תלונה גם ל- UK’s Serious Fraud Office.

סגן נשיא בחברת גרטנר Martin Reynolds אמר כי אי סדרים כספיים באוטונומי הם בתחום המיליונים ולא המיליארדים כפי שאמרה HP. לדברי “שום כסף אינו חסר. לא היו תשלומים סודיים, שוחד, חשבונות לא-מדווחים או דברים אחרים הנכללים בדרך כלל במה שמכונה “אי-סדרים חשבונאיים. אשר על כן מה שמדובר כאן הוא כיצד דווח על כספים ולא בהיעלמותם של כספים. ייתכן שהדבר הוא פשוט: הבדלים בסטנדרטים של דיווחים”.

Anne Lapkin סגנית נישא למחקר בגרטנר אומרת כי העניין אינו כל כך האם הכסף ששולם ע”י HP עבור אוטונומי היה גבוה מידי או פחות מידי. “העניין הוא שלהיולט-פקרד לא הייתה אסטרטגיה קוהרנטית מה יעשו עם אוטונומי לאחר שירכשו אותה ולא ברור כיצד אוטונומי תשתלב בפורטפוליו המוצרים של HP”. לדבריה הייתה החלטה להפעיל את אוטונומי כחברה נפרדת תחת המטרייה של HP, מה שסיבך יותר את המצב.

Sheila Childs אנליסטית בגרטנר אומרת כי הטכנולוגיה של אוטונומי היא בעלת ערך והיא ממשיכה להציג חזון בגישתה לניהול נתונים. עם זאת, ב- 2012 התעוררו מספר בעיות לגבי שירות לקוחות, תמיכה ומכירות והפרשה עתה עלולה לדרום לדאגה נוספת בקרב לקוחות אוטונומי למרות מאמציה של החברה לשפר את המצב.

Crawford Del Prete סגן נשיא אקזקוטיבי למחקר בינלאומי בחברת המחקר IDC אומר כי אינו מצפה שלפרשה תהיה השפעה ישירה על לקוחות החברה וכי טכנולוגיית הליבה שאוטונומי משמרת לא נפגעת.