אירועי מזג אוויר קיצוני גרמו לנזקים של 165 מיליארד דולר בארה”ב בשנת 2022

דו”ח של National Oceanic and Atmospheric Administration, NOAA שפורסם ב- 10 בינואר 2023 אומר כי מזג אוויר קיצוני גרם לנזקים של 165 מיליארד דולר בארה”ב בשנת 2022.

בסך הכל היו אשתקד 1,331 מקרי סופות טורנדו [מספר קרוב לממוצע הרב-שנתי], בצורות קשות ו- 18 אסונות נפרדים בהיקף מיליארד דולר כ”א לפחות. מדובר בשנה בעלת רמת אסונות הטבע השלישית בהיקפה אי-פעם והשלישית בהיקף הנזקים הכספיים ב- 43 השנים האחרונות.

הדו”ח מפרט גם נושא של מקרי שלג קיצוניים ושריפות הענק.

וועדת שרים לענייני סביבה ואקלים

הממשלה הייתה אמורה להצביע ביום ראשון, 2.4.2023, על הצעת החלטה בדבר הקמת וועדת שרים לענייני סביבה ואקלים.

עפ”י ההצעה, בראש הוועדה תעמוד השרה להגנת הסביבה וחברים בה שר האוצר, שר האנרגיה והתשתיות, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, שר החקלאות ופיתוח הכפר, שר הכלכלה והתעשייה, שר הפנים, שר הבינוי והשיכון, שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי ושר הבריאות.

דאטה כמנוע להתמודדות עם משבר האקלים

מערך הדיגיטל הלאומי פירסם הודעה לעיתונות לפיה “בשבוע שעבר התקיים בתל אביב הסמינר הבינלאומי לשקיפות סביבתית, בחסות האיחוד האירופי  TAIEX ובשיתוף עם היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים, שמטרתו לעודד שקיפות סביבתית בכלל, וביישום חקיקת חופש המידע בפרט.

“שירה לב עמי מנכ”לית מערך הדיגיטל הלאומי דיברה בכינוס על דאטה כמנוע להתמודדות עם משבר האקלים: ‘יש לנו כעשרים שנה להמציא מחדש את הכלכלה, תשתיות התחבורה והאנרגיה. זה אתגר עצום שצריך למנף לטובתו את כל הכלים העומדים לרשותנו.

‘הדאטה משמש לעיצוב מדיניות ומערכת כלכלית חדשה, לגיבוש תמונת מצב ותרחישים, ניהול תמריצים כלכליים חדשים, זיהוי הזדמנויות ואיומים, ניתוח השפעת התערבות וכלי מדיניות. הדאטה משמש גם למדידה וניטור, מייצר אחריותיות, משמש כבסיס לאכיפה ורגולציה, בסיס להסכמים בינלאומיים, ניהול מס פחמן ומכסות פליטות ומדידת אפקטיביות. בנוסף, באמצעות דאטה ניתן לבנות פתרונות להתמודדות עם אתגרי האקלים ועם אתגרים ברמה המערכתית.

‘אנו נמצאים בתקופה של מהפכה חדשה ומאתגרת – זו המחזירה אותנו לעולמות הפיזיים – אך אנו צריכים לראות איפה הדיגיטל, שימוש ביתרונות עולמות הענן, הדאטה והבינה המלאכותית יכולים לסייע.

‘הממשלה יכולה לסייע להתפתחות האקו-סיסטם בתעשייה ובאקדמיה, בפיתוח יישומי מידע הדרושים לתמיכה באירועי האקלים, בהנגשת מידע ועוד’.”

תובענה ייצוגית בשבדיה נגד הממשלה בשל מה שמכונה “מדיניות אקלים שאינה מספקת”

ב- 21.3.2023 דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס מסטוקהולם כי פעילת האקלים הצעירה Greta Thunberg ו- 600 פעילי איכות סביבה צעירים נוספים קיבלו את אישורו של בית-המשפט [Nacka District Court] להתקדם עם תביעה ייצוגית נגד המדינה בשל מה שמכונה “מדיניות אקלים שאינה מספקת”.

קבוצת הפעילים המכונה Aurora תבעה את ממשלת שבדיה בחודש נובמבר האחרון בתביעה שעליה לעשות יותר כדי להגביל את ההתחממות העולמית ל- 1.5 מעלות צלזיוס כדי לעמוד בתנאי ה- European Convention on Human Rights.

בית-המשפט אישר המשך ניהול התביעה לאחר שבוצעו מספר שינויים ותיקונים בכתב התביעה המקורי.

אלפי נשים מבוגרות בשווייץ הגישו תביעה ראשונה מסוגה ל- European Court of Human Rights בטענה לפגיעה בזכויות האדם שלהן מצד ממשלת שווייץ בכל הקשור להתחממות העולמית

ב- 29.3.2023 דיווחה  סוכנות הידיעות AP כי אלפי נשים פנסיונריות בשווייץ הגישו תביעה ראשונה מסוגה ל- European Court of Human Rights בשטרסבורג צרפת. זאת בטענה לפגיעה בזכויות האדם שלהן מצד ממשלת שווייץ אשר נוקטת צעדים לא-מספקים, לדבריהן, בכל הקשור להתחממות העולמית.

הנשים [המאוגדות ב- Senior Women for Climate Protection] טוענות בתביעתן כי חוסר הפעולה של ממשלתן לנוכח העלייה במידות החום מציבה אותן בפני סיכון של מוות במהלך גלי חום קיצוניים.

מחוץ לאולם בית-המשפט נערכה הפגנת תמיכה של יותר ממאה אנשים לרבות פעילים של ארגון Greenpeace העולמי בנשים שהגישו את התביעה.

יצויין כי החלטת בית-הדין צפוייה מאוחר יותר השנה.

דו”ח של Swiss Re: העלויות לחברות הביטוח בשנת 2022 כתוצאה מאסונות טבע  מגיעות ל- 125 מיליארד דולר

Natural Catastrophes and Infation in 2022L A Perfect Storm, דו”ח של חברת Swiss Re שפורסם במארס 2023 אמר כי העלויות לחברות הביטוח בשנת 2022 כתוצאה מאסונות טבע [Natural disasters/Natural Catastrophes]מגיעות ל- 125 מיליארד דולר, או 45% מכלל הנזק הכלכלי העולמי.

לדברי הדו”ח של חברת Swiss Re, כלל הנזק הכלכלי כתוצאה מהאירועים הללו הסתכם ב- 275 מיליארד דולר.

היא מציינת כי שנת 2022 הייתה השנה השנייה ברציפות בה ההפסדים כתוצאה מאסונות טבע היו גדולים מרף של 100 מיליארד דולר [בשנת 2021 הנזק עמד עח 121 מיליארד דולר].

דו”ח: המעבר לכלכלה ירוקה יותר תורמת לכלכלה הבריטית

The Net Zero Economy, דו”ח של ה- Confederation of British Industry, CBI  שפורסם בסוף ינואר 2023 אומר כי המעבר לכלכלה ירוקה יותר תורמת לכלכלה הבריטית ומגיע ל- 71 מיליארד ליש”ט.

בנוסף, הדבר תורם לגידול במספר המישרות וההשקעות באיזורים תעשיית של בריטניה שחוו ירידה בשנים האחרונות. כיום מדובר כבר על 840,000 מישרות הקשורות למגזרים החל מאנרגיות מתחדשות ועד ניהול פסולת.

יותר מ- 20,000 עסקים ברחבי הממלכה המאוחדת מעורבים בפעילות להשגת אפס פליטות.

דו”ח: מימון הון סיכון לחברות הזנק בתחום טכנולוגיית אקלים ירד להיקף של 52 מיליארד דולר בשלושה הרבעים הראשונים של השנה שעברה, או 30%(-) פחות בהשוואה לאותה תקופה בשנה שקדמה לה

State of Climate Tech 2022, דו”ח של חברת הייעוץ PWC/PricewaterhouseCoopers, אומר כי נרשמה יציבות בהשקעות בתחום טכנולוגיית האקלים [Climate Tech]. שמונה מכל עשרה משקיעים שהשתתפו בסקר אמרו כי בכוונתם להגדיל את השקעותיהם במוצרי Environmental, Social, Governance/ESG במהלך השנתיים הקרובות. ההשקעות בטכנולוגיית אקלים בשנה עד הרבע השלישי של 2022 היוו יותר מרבע מכל דולר שהושקע. לצד זאת, מימון הון סיכון לחברות הזנק בתחום טכנולוגיית אקלים ירד להיקף של 52 מיליארד דולר בשלושה הרבעים הראשונים של השנה שעברה, או 30%(-) פחות בהשוואה לאותה תקופה בשנה שקדמה לה.

לדברי הדו”ח שפורסם בתחילת חודש נובמבר 2022, יותר מרבע מכלל מימון ההון סיכון מופנה לטכנולוגיות אקלים כשהדגש הוא על הטכנולוגיות להן הפוטנציאל הרב ביותר לצמצם את הפליטות. מידי חודש ההשקעות בתחום זה הן בטווח של 15-20 מיליארד דולר. באופן מצטבר, מאז תחילת שנת 2018 מדובר בהיקף כולל של 260 מיליארד דולר כשיותר מ- 50 מיליארד דולר מקורם בשנת 2022 בלבד.

Climate Tech VC: ב- 2021 הסתכמו השקעות הון סיכון בתחום טכנולוגיות האקלים בכ- 40 מיליארד דולר

דו”ח של Climate Tech VC  שפורסם בסוף חודש אפריל 2022 אומר כי בשנת 2021 הסתכמו השקעות הון סיכון בתחום טכנולוגיות האקלים [Climate tech] ב- 39.2 מיליארד דולר ב- 605 עסקות. מדובר ביותר מפי שתיים מהסכום שהושקע בשנה קודם לכן.

בכל אחד מארבעה הרבעונים בשנת 2021 חל גידול של 20% בהשקעות בהשוואה להשקעות ברבעון שקדם לו.

חברות הזנק הפעילות בתחום זה זכו ל”התעניינות” מצד כ- 1,400 משקיעים שחיפשו את הדור החדש של חברות המטפלות בנושא שינויי האקלים [climate change].

מי שזכו לחלק הארי של ההשקעות בשנה שעברה היו חברות העוסקות בתחום ה- Mobility וחברות העוסקות בתחום האנרגיה.

דו”ח נפרד של Pitchbook Data שפורסם בחודש מארס 2022 מצביע על כך שחברות גדולות משתמשות בזרוע השקעות ההון סיכון שלהן להשקיע בחברות הזנק הפעילות בתחומי האנרגיה והאקלים.

בשנת 2021 קרנות הון סיכון תאגידיות השקיעו 23.2 מיליארד דולר ב- 210 עסקות במגזר טכנולוגיות האקלים. סכום זה גדול יותר משיעור הגידול של 85% בכל עסקות ההון סיכון התאגידיות שבשנת 2020.

מגזר זה כולל את תחום האנרגיות המתחדשות [renewable energy], אחסון אנרגיה [energy storage], כלי רכב חשמליים ועוד.

דו”ח: שינויי האקלים עלולים לעלות לכלכלה העולמית 23 טריליון דולר בשנת 2050

דו”ח של Oxford University  שפורסם במחצית השנייה של חודש ספטמבר 2022 מצביע על כך שינויי האקלים עלולים לעלות לכלכלה העולמית 23 טריליון דולר בשנת 2050.

ההוצאה של ארה”ב עשוייה להגיע ל- 25-128 מיליארד דולר מידי שנה בעקבות פגיעה בערי חוף והצפות, ביטוח מפני שטפונות וביטוח המכסה את הפגיעה ביבולים.

לדברי עורכי הדו”ח, המעבר מדלק מאובנים [fossil fuels] לאנרגיות מתחדשות עשוי לחסוך לעולם סכום של 12 טריליון דולר בשנת 2050.

פיילוט אמריקני פדרלי: שישה בנקים יעריכו את ה- Climate Resilience  שלהם

שישה בנקים גדולים בארצות הברית – בנק Bank of America, בנק Citigroup, בנק Morgan Stanley, בנק Goldman Sachs Group, בנק JP Morgan, ובנק Wells Fargo – ישתתפו בשנת 2023 בתוכנית ניסיונית של ה- Federal Reserve בארה”ב [climate scenario-analysis exercise] לגבי ניהול סיכוני אקלים בעקבות כך שמוכנות בנושאי האקלים מצטרפת לסיכונים קונבציונליים יותר. התוכנית הניסיונית תהיה נפרדת מה- stress-tests המסורתיים שבנקים עוברים כדי לבחון האם יש להם מספיק הון להמשיך פעילותם בעיתות משבר.

ה- SEC האמריקני שוקל לחייב חברות ציבוריות  כללי דיווח קפדניים בכל הנוגע להשפעות שינויי האקלים על פעילותן

רשות ניירות הערך האמריקנית [U.S. Securities and Exchange Commission] שוקלת לחייב חברות ציבוריות כללי דיווח קפדניים בכל הנוגע להשפעות שינויי האקלים על פעילותן [Climate Disclosure Proposal].

ההערכה היא כי חיוב החברות הציבוריות לעשות כן תחשוף אותן להוצאות משפטיות עצומות במקרים בהם תהיה מחלוקת לגבי רמת הציות שלהן בנושא ורמת אמינות הדיווחים שלהן כמו גם פתח לתביעות מבוססות הונאות או תביעות שווא.

יצויין כי ה- SEC פירסם הצעה בת 500 עמודים הכוללת סידרה ארוכה של דרישות גילוי לגבי נושאים אקלימיים והשפעותיהם על החברות הציבוריות [set of climate disclosure requirements].

מעריכים כי אם תתקבל ההצעה היא צפוייה להיות בין סידרת הדרישות היקרות ביותר ליישום והמורכבות ביותר מבחינת דרישות הגילוי והחשיפה שקידמה הרשות אי-פעם.

היא מיועדת “לעשות סדר” בכל הקשור לאופן הדיווח והגילוי בתחום זה מצידן של החברות הציבוריות.