איגוד הדואר העולמי פירסם את ה- Postal Development Report לשנת 2022

איגוד הדואר העולמי [Universal Postal Union, UPU] פירסם ב- 7 באוקטובר 2022 את ה- Postal Development Report לשנת 2022.

ה- The 2022  Integrated Index for Postal Development, 2IPD מבוסס על נתונים שונים מ- 172 מדינות והוא מספק תמונה מקיפה של ההתפתחויות העולמיות בתחום הדואר בארבעה מימדים עיקריים: אמינות, יכולת הגעה, רלבנטיות ושרידות של שירותי דואר ברחבי העולם.

לראשונה, הדו”ח מציע עשר רמות התפתחות בתחום הדוארי. בשכבה הראשונה נכללות אוסטריה, סין, צרפת, גרמניה, יפן ושווייץ שהשיגו מצויינות דוארית. מרבית המדינות החלו בהתקדמות תוך שהן מעידות על התחזקות עולמית של המגזר.

מספר מדינות – ארמניה, מצרים ואסטוניה  – נקטו בצעדים משמעותיים בתחום זה. גם קמרון, קולומביה וערב הסעודית הפכו למנהיגות איזוריות לפי המדד החדש.

מהדו”ח עולה כי בפעם הראשונה זה עשור, חלה האטה בירידה בהיקפי משלוחי מכתבים ברמה המקומית. מפעילי שירותי דואר מנצלים את היתרון של הזדמנויות גדלות בחבילות ובשוק הלוגיסטיקה – הנתח הארי של עסקי הדואר כיום.

* בסוף אוגוסט 2022 אושרה התקשרות בפטור ממכרז של משרד התקשורת עם יועצת לענייני דואר (שר פרלי-לורנס).

אורן לביאן מנהל מינהל דואר במשרד התקשורת כתב בבקשת ההתקשרות כי “לגב’ שר היכרות של כ- 30 שנים עם פעילות ארגון הדואר הבינלאומי וועדותיו. פרלי השתתפה באופן פעיל שנים רבות בפעילות הארגון וועדותיו השונות ומכירה היטב את מסמכי הארגון ודרכי עבודתו. לפרלי היכרות עם האמנות הבינלאומיות של הארגון, מסמכי הארגון, מוסדות הארגון וועדותיו השונות וכן הסדרים נילווים מכוח האמנות של הארגון וכן יש לה היכרות נרחבת עם נציגי מדינות שונות חברות בארגון ונציגי מינהל דואר שונים החברים בארגון. מינהל הדואר במשרד בחן האם ישנם עוד ספקים שיכולים לתת את השירות ולהם הידע, ההיכרות והניסיון בעבודת הארגון כפי שקיים לפרלי ולא מצא ולא מכיר עוד ספק היכול לספק את השירות.

“מדובר בתחום מצומצם – “תחום הדואר” – שהוא תחום ייחודי בכל מדינה ועוד יותר מצומצם תחום הספקים הבקיאים בכל פעילות הארגון. ידוע לנו כי גם חברת דואר ישראל הסתייעה בשירותי של גב’ שר לאחר פרישתה מהחברה בשנת 2021.

“מדובר בתחום מקצועי ייחודי ביותר- תחום הדואר – והוא דורש היכרות מעמיקה עם העבודה המתבצעת אל מול הארגון. לא מצאנו יועצים אחרים אשר מכירים את פעילות הארגון ואשר נטלו חלק פעיל בעבודת הארגון וועדותיו לאורך שנים רבות.

הגב’ פרלי שר הועסקה כעורכת דין בלשכה המשפטית של חברת דואר ישראל בתפקיד פרקליטה בכירה חקיקה אסדרה וסחר חוץ במשך כ- 30 שנים ופרשה במסגרת הסדר פרישה מוקדמת בשנת 2021. במהלך עבודתה רכשה התמחות ייחודית בתחום הדוארי הבין-לאומי וייצגה באופן רציף ופעיל את חברת הדואר במוסדות הארגון לצד נציגי מדינת ישראל השונים. לגב’ שר היכרות מעמיקה ונרחבת עם מסמכי הארגון, דרכי עבודת הארגון וקבוצות עבודה במליאות, בקונגרסים ובוועדות האסדרה והתפעול.  גב’ שר דוברות שלוש שפות ברמת שפת אם- עברית, אנגלית וצרפתית.

גב’ שר השתתפה באופן פעיל בקבוצות עבודה וועדות בארגון כגון: וועדת האחריות, וועדת שירותים כספיים בנקאיים, וועדת שירותים אלקטרוניים, ועדת שירותי ערך מוסף לדואר: מכס, העברת מידע מקדים, הובלה ימית ואווירית ועוד. השתתפה באופן פעיל בכל הקונגרסים במליאות ובוועדות המקצועיות ברציפות משנת 1999.

גב’ שר נמצאה על ידנו כיחידה שיכולה ללוות את עבודת מינהל הדואר בארגון, להכיר למינהל הדואר את פעילות הארגון, וועדות ומליאות וכן מסמכי האיגוד. למינהל הדואר אין היכרות כאמור והוא נדרש לכך לצורך עבודתו”.

וועדת המכרזים ליועצים מחקרים וסקרים במשהת”ק קיימה דיון בנושא  ובין היתר קבעה כי “[…] עם הליך הפרטת חברת הדואר, המשרד נדרש ביתר שאת להיערך לקראת יישום הוראות סעיף 7 לחוק הדואר הקובע כי יש אפשרות למדינה לאפשר לבעל היתר (להבדיל מחברת הדואר) לבצע את החובות המוטלות על המדינה מכוח האמנות הבינלאומיות”. הוועדה אישרה את ההתקשרות.