איגוד האינטרנט פירסם מענה לקול הקורא מטעם הוועדה הציבורית לנושא הפעילות ופרסומים פוגעניים ומפני ביריונות ברשת

16:02 13.11.2015

קטגוריות: אינטרנט

תגים:

איגוד האינטרנט מפרסם החודש (נובמבר 2015) מענה לקול הקורא מטעם הוועדה הציבורית לגיבוש אמצעים להגנה על הציבור ועל נושאי משרה בשירות הציבור מפני פעילות ופרסומים פוגעניים ומפני ביריונות ברשת.

הוועדה הוקמה ביוזמת שרת המשפטים איילת שקד ובראשה עומדת שופטת ביהמ”ש העליון עדנה ארבל.

“תופעת האלימות והבריונות ברשת האינטרנט: רשת האינטרנט הפכה בשני העשורים האחרון למרכיב אינטגרלי בחיי היום יום של כלל הציבור ולצערנו פרחו בה גם האלימות והבריונות.  בצד האפשרויות המדהימות הגלומות במרחב הדיגיטלי,  אשר משמש רבים, צעירים כמבוגרים, ככלי לגילוי עולמות חדשים, מפגש עם אנשים, הבעת דיעות,  פעילות עסקית, תרבותית והתנדבותית הוא מנוצל לעיתים קרובות כבמה למבקשי רעתו של אחר.

“הבריונות הדיגיטלית מגוונת. לעיתים, מועלים לרשת דברים שהם לשון הרע מתוך מטרה לפגוע.  במקרים אחרים,  מופץ מידע שעיקרו פגיעה בפרטיות,  כגון הפצת תמונות אינטימיות או חשיפת מידע פרטי.

תופעה נוספת אשר נפוצה לאחרונה היא שימוש ביכולות של הרשת לביצוע ‘שיימינג’ (ביוש/הכלמה). בחלק מהמקרים רואים מבצעי הביוש את פעולתם ככלי לגיטימי של החלש במקום בו ה’מערכת’ אינה מתפקדת. במקרים אחרים, הביוש משמש ככלי בידי הציבור כדי לבוא חשבון עם עבריין או עם אדם שפגע באחר או התנהל באופן לא ראוי. “הביוש נפוץ ברשת שכן היא מאפשרת גם לנציג בודד או לקבוצת מיעוט לבוא חשבון עם אדם או קבוצה אחרת. לא ניתן לקבוע א-פריורי כי ביוש טינו יכול להיות כלי ראוי במקרים נדירים  אך השימוש המתרחב והמקיף בו,  כמו גם האפקט המעצים של הרשת בהפצת המסר,  מביא לתופעות קשות אשר מחייבות התייחסות.

“חלק מבריונות הרשת, ובפרט זו שהיא פגיעה מודעת,  נעשית במכוון באתרים הפועלים בחו”ל תחת משטר משפטי המקשה על יישום הוראות הדין הישראלי לגביהם הן בשל קושי באיתור הפוגע וקיום הליכים משפטיים כלפיו, והן מאחר והדין החל, לכאורה, אינו  אוסר על פעילות מעין זו.

“יש להיזהר מלתפוס את הבריונות ברשת כזירה עצמאית,  המנותקת מכלל התופעות החברתיות. הבריונות ברשת היא השתקפות של החברה הישראלית, ומייצגת את האלימות הקיימת בה גם במרחב הפיזי (…) ברוב התופעות יש לטפל גם בעולם הפיזי, ולא רק בזה הוירטואלי.

“תופעת הבריונות ברשת אינה ייחודית לישראל.  זוהי תופעה גלובלית אשר מתרחשת ברוב מדינות העולם”.

בין היתר אומר איגוד האינטרנט כי הטיפול בבעיית השיח האלים ובריונות הרשת צריך להיעשות במישור החינוכי וההסברתי,  ופעולה להתאמה נקודתית של הדין במקרים המחוייבים”.